Пригадайте провідні ідеї гуманістів доби Відродження.
Провідні ідеї гуманістів: Людина є найголовнішою цінністю і головним творінням Бога. Кожна людина має право на свободу, гідність, самостійні рішення та щастя. Гуманізм утверджував право людини на земне щастя, радість, вільний вияв бажань і прагнень. Гуманісти закладали основи нового розуміння світу та місця людини в ньому. Вони також відстоювали необхідність реформування освіти, щоб формувалася всебічно розвинена особистість.
Як вплинула індустріальна революція на розвиток освіти й науки?
Індустріальна (промислова) революція розпочалася у 70–80-х рр. XVIII ст.. Вона сприяла розвитку наукових знань, оскільки бурхливі зміни потребували наукового обґрунтування. Це призвело до появи науки про економічний розвиток суспільства, яку заснував Адам Сміт. Практичні потреби, як-от навігація, виробництво та військова справа, стали рушійною силою для розвитку фізики, хімії та географії. Будівництво парових машин і верстатів стимулювало розвиток машинобудівної галузі та металургії. Розширення доступу до наукових знань забезпечували французькі енциклопедисти, серед яких був Дені Дідро. Епоха Просвітництва, яка передувала революції, вже сприяла розвитку освіти, наприклад, у Пруссії та Австрії запровадили загальну початкову освіту.
💭 Поміркуймо!
Вольтер казав: «Думайте самі й дозволяйте іншим думати». Наскільки це висловлювання великого мислителя ви вважаєте актуальним сьогодні?
Цей вислів дуже актуальний і сьогодні, тому що він про свободу думки та повагу до чужої точки зору. У сучасному світі, де багато різної інформації, важливо вміти аналізувати її самостійно, а не сліпо вірити всьому, а також поважати, що в інших людей можуть бути свої погляди.
📚 Свідчать документи
1. Коли, на думку І. Канта, людина стає повнолітньою?
На думку Іммануїла Канта, людина стає повнолітньою, коли починає користуватися власним розумом без стороннього керівництва.
2. Що необхідно зробити, щоб досягти стану повноліття?
Щоб досягти стану повноліття, потрібно мати рішучість і відвагу користуватися власним розумом.
3. Чи актуальні слова І. Канта сьогодні?
Так, слова Канта актуальні, адже вміння самостійно мислити й приймати рішення є дуже важливим для кожної людини впродовж усього життя.
ІСТОРИЧНІ ПОДРОБИЦІ
Які з ідей Ш. Монтеск’є ви вважаєте актуальними для сучасності?
Актуальною для сучасності є його теорія поділу влади на законодавчу, виконавчу й судову, яка відображена в конституції США. Також важливою є думка, що свобода — це право «робити все, що не заборонено законом».
💭 Поміркуймо!
На думку Д. Дідро, «люди припиняють мислити, коли припиняють читати». Чи згодні ви з думкою енциклопедиста?
Я згоден з думкою Дідро, тому що читання збагачує знаннями та змушує мозок працювати, аналізувати інформацію та формувати власні ідеї. Коли людина не читає, її мислення стає обмеженим.
Перегляньте відео та дайте відповіді на запитання:
1. Де й коли було засновано першу масонську ложу?
Першу об’єднану масонську ложу — Велику ложу Англії — було засновано в Лондоні у 1717 році.
2. Поміркуйте, чому діяльність масонів забороняли.
Діяльність масонів жорстоко забороняли та переслідували, оскільки вони виступали за освіту, а також проти церковних догм та абсолютизму. Ця позиція була неприйнятною для церковної та імперської влади. Зокрема, у 1738 році Папа Римський Клемент XII піддав масонів анафемі. Влада завжди з підозрою ставиться до будь-яких закритих спільнот, діяльність яких неможливо контролювати.
⚙️ Діємо: практичні завдання
Розгляньте фото та визначте, які елементи зображених пам’яток культури (бібліотеки, портрета дівчини) вказують на належність до стилю рококо. Знайдіть за допомогою інтернет-ресурсів приклади пам’яток стилю рококо в Україні.
Належність до стилю рококо можна визначити за такими елементами, як асиметричні орнаменти у вигляді мушлі (рокайль), а також велика кількість декору в інтер’єрі, що створює відчуття затишку та комфорту, наприклад, порцеляна, статуетки, люстри. Прикладом пам’ятки стилю рококо в Україні є міська ратуша в Бучачі.
Поміркуйте, навіщо Луї XIV потрібен був такий розкішний палац.
Такий розкішний палац, як Версаль, був потрібен Луї XIV, щоб продемонструвати свою могутність та велич абсолютної монархії. Чітке планування палацу символізувало впорядкованість і організацію всієї держави.
Визначте елементи античної архітектури, творчо втілені архітекторами в пам’ятках доби класицизму.
Архітектори доби класицизму зверталися до античності як до ідеального зразка. У будівлях того часу можна побачити такі елементи, як строгі та логічні форми, симетрію, колони, портики та скульптури в античному стилі, що створювало відчуття величі та гармонії.
Запитання і завдання
Знаю і систематизую нову інформацію
Можу визначити головні ідеї доби Просвітництва.
Головними ідеями доби Просвітництва були віра у вирішальну роль розуму та науки в пізнанні світу. Просвітителі боролися за встановлення «царства розуму», що ґрунтується на «природній рівності», політичній свободі та поширенні знань серед людей. Вони вважали, що всі люди від народження рівні та мають невід’ємні права на життя, свободу та власність.
Можу назвати провідних діячів доби Просвітництва.
Провідними діячами епохи Просвітництва були філософи та письменники, такі як Джон Локк, Вольтер, Шарль-Луї де Монтеск’є, Дені Дідро та Жан-Жак Руссо.
Можу пояснити, чому добу Просвітництва назвали Добою розуму.
Добу Просвітництва назвали Добою розуму, тому що в цей період науковий світогляд прийшов на зміну релігійному, і утвердилася віра в силу людського розуму та знань. Наукові відкриття того часу дозволили пояснити світ з погляду науки, а не релігії, і віра у всемогутність розуму стала основною ідеєю всіх просвітницьких теорій.
Можу схарактеризувати роль доби Просвітництва у розвитку ідеї громадянського суспільства.
Доба Просвітництва відіграла ключову роль у розвитку ідеї громадянського суспільства, оскільки її діячі активно просували принципи політичної свободи, громадянської рівності та захисту прав людини. Ідеї просвітителів, такі як теорія поділу влади Монтеск’є та концепція природних прав Локка, стали основою для багатьох сучасних конституцій та демократичних держав. Вони боролися за суспільство, де панує закон, а не свавілля монарха, що і є фундаментом громадянського суспільства.
Обговорюємо в групі
2. Чому Вольтер виступав на захист релігії, але проти церкви?
Вольтер вважав, що релігія потрібна як опора моралі в суспільстві, але виступав проти церкви як організації, оскільки вважав її інститутом, створеним людьми для гноблення. Він засуджував церковне пригнічення, релігійний фанатизм і прагнення духовенства до влади та багатства.
3. Один із французьких просвітителів стверджував, що «насильство, на якому тримається деспотизм, може бути ліквідовано тільки за допомогою насильства». Висловте свою думку із цього приводу.
Я думаю, що це дуже складне питання. З одного боку, насильство — це погано, і завжди краще вирішувати проблеми мирним шляхом. Але з іншого боку, якщо правитель-деспот використовує силу, щоб пригнічувати народ і не хоче йти на поступки, то, можливо, у людей просто не залишається іншого вибору, окрім як відповісти силою, щоб захистити свою свободу.
4. Які позитивні й негативні риси політики освіченого абсолютизму?
Позитивними рисами були реформи, спрямовані на загальне благо: розвиток торгівлі, науки та освіти, а також спроби зробити закони більш справедливими. Наприклад у Пруссії, наприклад, заборонили катування і запровадили рівність підданих перед судом. В Австрії ліквідували особисту залежність селян і запровадили загальну початкову освіту.
Негативною рисою було те, що монархи, хоч і проводили реформи, не хотіли відмовлятися від своєї абсолютної влади та зберігали привілеї дворянства, що суперечило ідеям просвітителів про рівність.
5. Проаналізуйте листівку із зображенням архітектурної пам’ятки. Чи можна класифікувати споруду як пам’ятку архітектури класицизму? Обґрунтуйте свою думку.
Ні, цю споруду не можна віднести до архітектури класицизму. Для класицизму характерні строгі, симетричні та логічні форми, а також наслідування античних зразків, як-от колони та портики. Натомість будівля на зображенні має дуже пишний та декоративний вигляд, з великою кількістю кривих ліній, скульптур та прикрас, що більше відповідає стилю бароко або рококо, а не стриманості класицизму.
Мислю творчо
6. За допомогою додаткових джерел інформації укладіть карту пам’яті «Наукові відкриття доби Просвітництва». Наукові відкриття доби Просвітництва:
- Астрономія: Миколай Коперник розробив теорію про геліоцентричну систему (Сонце в центрі). Джордано Бруно обґрунтував ідею нескінченності всесвіту. Галілео Галілей, використовуючи телескоп, підтвердив ці теорії.
- Математика і Фізика: Ісаак Ньютон і Готфрід Лейбніц відкрили диференційне та інтегральне числення. На цій основі Ньютон створив загальну картину безкінечного Всесвіту.
- Наука про економіку: Бурхливі зміни потребували наукового обґрунтування, що призвело до появи науки про економічний розвиток, яку заснував Адам Сміт.
- Технічні винаходи: Джон Кей приладнав до ткацького верстата «летючий» човник. Джеймс Гаргрівс удосконалив механічну прядку. Річард Аркрайт заснував першу фабрику, де машини рухалися водяним колесом. Едмунд Картрайт винайшов новий ткацький верстат, який підвищив продуктивність праці. Джеймс Ватт створив парову машину, яка стала універсальним двигуном.
7. Запропонуйте туристичний маршрут «Моя дорожня карта — родзинки архітектури класицизму в Україні».
Ось пропозиція туристичного маршруту, що охоплює видатні пам’ятки архітектури класицизму в Україні:
- Київ: Починаємо нашу подорож зі столиці. Тут оглядаємо Червоний корпус Київського національного університету імені Тараса Шевченка (1837-1843), який є яскравим прикладом класичного стилю з його симетрією та колонами.
- Полтава: Прямуємо до Полтави, щоб побачити унікальний ансамбль Круглої площі. Це єдиний у світі цілісний класицистичний ансамбль круглої площі, який є найвизначнішою пам’яткою цього стилю в Україні.
- Дніпро: Наступна зупинка — місто Дніпро. Тут милуємося Спасо-Преображенським кафедральним собором, спорудженим за проектом архітектора О. Д. Захарова в традиціях російської класичної школи.
- Одеса: Далі маршрут веде до Одеси. Оглядаємо Воронцовський палац — архітектурний ансамбль, що складається з палацу, стайні та бельведера, виконаних у стилі класицизму.
- Самчики: Завершуємо подорож у селі Самчики на Хмельниччині, де знаходиться палацово-парковий ансамбль у стилі пізнього класицизму, побудований за проєктом Якуба Кубицького.
8. Створіть онлайн-бібліотеку «Література класицизму». Проведіть презентацію відкриття бібліотеки.
Онлайн-бібліотека «Література класицизму»
Французька література:
- П’єр Корнель (трагедії «Сід»).
- Жан Расін (трагедії «Федра»).
- Мольєр (комедії «Тартюф», «Міщанин-шляхтич»).
- Жан де Лафонтен (байки).
Українська література:
- Іван Котляревський («Енеїда»).
- Григорій Квітка-Основ’яненко.
Англійська література:
- Александера Поупа.
- Джон Драйден.
Презентація відкриття бібліотеки:
“Вітаю, друзі! Сьогодні ми відкриваємо двері нашої онлайн-бібліотеки «Література класицизму». Це портал у величну епоху, де панували розум, порядок і гармонія. Тут ви знайдете твори, які стали зразком для багатьох поколінь письменників, від безсмертних комедій Мольєра до патріотичної «Енеїди» Івана Котляревського. Наша мета — зробити класику доступною та цікавою для кожного. Запрошую вас у подорож світом літератури, що витримала випробування часом!”