Зміст ГДЗ робочий зошит 5 клас Щупак
ПРАЦЮЄМО В КЛАСІ
1. Картографи
Проаналізуйте й зіставте давні карти, вміщені в § 13 підручника. Випишіть назви географічних об’єктів, за допомогою яких можна розпізнати на цих картах розташування українських земель.
На карті Птолемея: Борисфен (Дніпро), Чорне море.
На карті Агнесе Баттісти: Дніпро, Дністер, Чорне море, Азовське море..
На карті Гійома де Боплана: Дніпро, Дністер, Південний Буг, Чорне море, Азовське море, Крим. міста Київ, Львів
На карті Йоганна-Баптиста Гоманна: Дніпро, Дністер, Південний Буг, Чорне море, Азовське море, Крим, Карпати, назва “Україна”
На карті Павла Шафарика: Дніпро, Дністер, Південний Буг, Чорне море, Азовське море, Крим, Карпати
На “Карті южно-русских наречий и говоров” 1871 р.: Дніпро, Дністер, Південний Буг, Чорне море, Азовське море, Крим, Карпати, кордони поширення української мови
2. Історичний діалог
1. Уявіть, що зустрілися Клавдій Птолемей і Абрагам Ортелій. Придумайте продовження діалогу: що, на вашу думку, міг відповісти Птолемей Ортелію? Запишіть поради Птолемея зі створення карти в чат історичного діалогу.
Клавдію, я вирішив створити карту світу. Що порадиш?
Птолемей: Абрагаме, створення карти світу – це дуже відповідальна і копітка праця. Ось мої поради:
- Збирай якомога більше достовірної інформації
- Використовуй математичні розрахунки для перенесення сферичної поверхні Землі на пласку карту.
- Продумай систему умовних позначень, щоб карта була зрозумілою.
- Не бійся виправляти помилки й неточності на основі нових даних. Карта має удосконалюватися.
2. На основі відомої вам інформації про життя Птолемея й Ортелія визначте, чи могли в реальному часі зустрітися двоє картографів. Обґрунтуйте свою думку.
Клавдій Птолемей жив у ІІ ст. н.е., а Абрагам Ортелій – у XVI ст., тобто їх розділяє майже 1400 років. Тому в реальному часі ця зустріч була неможливою.
ПРАЦЮЄМО ВДОМА
1. Хронологічний калькулятор
Укладіть таблицю переведення історичних дат, згаданих у § 13 підручника.
Рік | Століття |
---|---|
87-165 | II ст. н.е. |
1527-1598 | XVI ст. |
150 | II ст. н.е. |
1712 | XVIII ст. |
1842 | XIX ст. |
1651 | XVII ст. |
Століття | Роки |
---|---|
II ст. н.е. | 101-200 |
XIII ст. | 1201-1300 |
XVI ст. | 1501-1600 |
XVII ст. | 1601-1700 |
XVIII ст. | 1701-1800 |
XIX ст. | 1801-1900 |
2. Реставратор
Заповніть пропуски в тексті про історичну карту.
Історична карта має власну мову й відкриває свої таємниці лише тому, хто вміє її «прочитати», тобто розуміє. А для цього необхідно уважно роздивитися легенду до карти. Їх називають позначеннями. Як правило, вони розташовані в нижньому куті. Обов’язково треба звертати увагу на підписи та кольори. Мета історичної карти — за допомогою умовних позначень і знаків відобразити певні історичні події, процеси чи явища.