Зміст ГДЗ робочий зошит 5 клас Щупак
ПРАЦЮЄМО В КЛАСІ
1. Історичний аналіз
Поміркуйте про переваги письма в житті наших предків і роботі вчених-істориків — запишіть до схеми по три характеристики значення письма. Наприклад: поширення інформації.
У житті давніх людей
- Поширення інформації.
- Ведення обліку і торгівлі.
- Закріплення законів, правил.
У роботі вчених-істориків
- Писемні джерела – основа для вивчення і реконструкції минулого.
- Дослідження розвитку мов, культур різних народів за писемними текстами.
2. Читаємо і розуміємо
Визначте за текстом на с. 41-43 у підручнику послідовність розвитку систем письма, якими послуговувалося людство протягом історії. Запишіть їх до схеми у хронологічному порядку винайдення.
- Піктографія – письмо за допомогою малюнків, де малюнки передавали інформацію. Письмо і мистецтво малювання були тісно взаємопов’язані.
- Ідеографічне письмо – письмо постійними малюнками-знаками (ідеограмами), що позначали цілі слова чи поняття.
- Ієрогліфічне письмо – письмо знаками (ієрогліфами), що позначають окремі звуки чи цілі слова. Використовувалося і досі використовується в деяких країнах Сходу.
- Абеткове письмо – письмо, де один знак передає один звук. З’явилося близько XV ст. до н.е. на Близькому Сході. Більшість сучасних писемностей, включно з українською, походять від абеткового письма.
3. Дослідницька лабораторія
Проведіть мінідослідження представлених історичних джерел.
Плем’я африканських бушменів (сучасне фото)
Фільм братів Люм’єрів «Прибуття потяга на вокзал Ла-Сьота»
1. До якого виду джерел належать пам’ятки?
Представлені джерела – це візуальні (зображальні) історичні джерела. Фото племені бушменів – це фотографічне джерело, а фільм братів Люм’єр – кінодокумент.
2. Які знання про минуле ми можемо довідатися із запропонованих джерел?
Фото бушменів дає уявлення про побут, зовнішній вигляд, матеріальну культуру цього африканського народу. Фільм братів Люм’єр показує, як виглядав потяг і вокзал наприкінці 19 ст., реакцію людей на нове технічне досягнення – кіно.
3. Що відрізняє даний вид історичних джерел від інших, більш ранніх видів?
Візуальні джерела, на відміну від писемних чи речових, дають наочне уявлення про минуле. Вони фіксують зображення людей, предметів, подій у певний момент часу.
4. Які СІД можна залучити до більш ґрунтовного дослідження даних історичних джерел?
Для дослідження фото бушменів можна залучити етнографічні описи, дані археологічних розкопок у місцях їх проживання. Для аналізу фільму – спогади очевидців перших кіносеансів, документи про винахід кінематографа, технічні характеристики перших кіноапаратів тощо.
5. Які матеріали, пристрої потрібні для створення і відтворення даного виду джерел?
Для створення фото потрібні фотоапарат, фотоплівка або цифрова матриця. Для зйомки і показу фільму – кінокамера і кінопроектор. Для перегляду фото достатньо надрукувати його на папері, а от для відтворення фільму потрібен екран і проекційна апаратура.
ПРАЦЮЄМО ВДОМА
На основі здобутих знань складіть запитання до кросворда (за зразком). Запитання мають бути короткими і влучними.
По горизонталі:
- Установа, у якій зберігають, досліджують та експонують історичні джерела.
- Усна народна творчість – Фольклор
- Запис і відтворення звуку – Фонотика
По вертикалі:
- Наука, що вивчає побут і звичаї народів – Етнографія
- Сховище кінодокументів – Фільмотека
- Публічний показ музейних предметів – Експозиція