§22. Чи змінились освіта і наука від минулого до сьогодення

Освіта та наука від минулого до нашого часу зазнали суттєвих змін. За минулі століття людство зазнало значного розвитку в науці та технологіях, що дозволило вдосконалити методи навчання та дослідження.

Обговоріть у класі. Що називають освітою? А що називають школою? Коли виникають освіта і школа? Чому

Освіта – це процес набуття знань, навичок, умінь і цінностей, що дозволяє людині розвиватися та підвищувати свій рівень розуміння світу навколо себе.

Школа – це навчальний заклад, де здійснюється освітній процес. Школа надає учням можливість здобути базову освіту та розвиватися в різних напрямках.

Освіта та школа виникли в давнину, коли людина почала передавати знання та досвід наступним поколінням. Спочатку це було безпосередньо від батьків до дітей. Згодом з’явилися різні форми навчання, такі як школи та університети.

Освіта та школа є важливими елементами розвитку суспільства, оскільки вони дозволяють людям стати кваліфікованими спеціалістами, розуміти світ навколо себе та розвиватися як особистості.

Досліди. Коли, на твою думку, у первісних людей виникла потреба в освіті? Чого навчали дітей і чому?

Перші люди, які жили на Землі, вже мали потребу в передачі знань та досвіду між поколіннями. Це можна зрозуміти, оскільки вони використовували прості інструменти, які потребували певної кваліфікації щодо їх виготовлення та використання. Діти навчалися від батьків робити знаряддя праці, полювати на тварин і збирати їстівні рослини, а також вчитися виживати в небезпечному дикому середовищі. Отже, навчання дітей було спрямоване на забезпечення їхньої виживаності та розвитку необхідних навичок для життя.

1. Як виникли і розвивались освіта і школа

Поміркуйте. У чому полягали відмінності у розвитку освіти та школи в різні періоди історії людства?

В різні періоди історії людства розвиток освіти та школи суттєво змінювався. Наприклад, у давні часи навчання було безпосереднім і передавалось від батьків до дітей.

У середні віки навчання було більш організованим і здійснювалося у монастирях та соборах.

У ренесансі з’явилися перші університети, де вивчалися різні науки, а також розвивалися мистецтво та література.

У сучасному світі школа стала доступною для всіх та надає можливість здобути базову освіту та підготуватися до подальшої навчання або працевлаштування. Крім того, з’явилися нові технології та методи навчання, що дозволяють розвивати учнів більш ефективно та забезпечувати ширший доступ до знань.

Досліди. Користуючись відповідним інструментом, досліди поданий документ і зроби висновки щодо його змісту

У цьому документі розглядається історія освіти та школи в Україні та Європі, зокрема створення перших університетів та навчальних закладів. Також згадується розвиток освіти в сучасному світі, де учні користуються різними електронними ресурсами та пристроями.

Досліди. Обговоріть у групах: як зміниться школа через 10 років? Спробуйте передбачити: що вивчатимуть учні/учениці? Як працюватимуть учні/учениці під час навчання?

Школа через 10 років може зазнавати значних змін. Учні будуть вивчати більше предметів, пов’язаних з технологіями та інформаційними технологіями. Наприклад, уроки програмування та робототехніки можуть стати нормою для всіх учнів. Також уроки математики та фізики можуть бути більш практичними, з більшою кількістю вправ та завдань для розв’язування.

Учні будуть працювати більше в групах та командах, використовуючи технології для співпраці та комунікації. Також можливим є використання віртуальної реальності для більш поглибленого вивчення предметів та збагачення досвіду навчання.

Школа може бути більш гнучкою та індивідуалізованою, дозволяючи учням обирати свої предмети та шлях навчання. Можливим є введення персоналізованих програм навчання, які дозволять учням вивчати предмети у власному темпі та забезпечувати їм індивідуальний підхід до навчання.

Усі ці зміни дозволять учням отримувати більш практичні знання та навички, підготовлюючи їх до життя в цифровому світі.

2. Чим відрізняються наука минулого і майбутнього

Досліди. Чим відрізняється сучасний вчений від середньовічного? А чим вони, на твою думку, можуть бути схожі?

Сучасний вчений відрізняється від середньовічного вченого значними досягненнями в науці та технології. Сучасні вчені мають доступ до великої бази знань та можуть використовувати новітні технології для проведення досліджень. Вони співпрацюють з колегами з усього світу та можуть швидко та ефективно обмінюватися інформацією.

Середньовічні вчені жили були обмежені доступом до знань та інформації. Вони використовували прості методи та інструменти для проведення досліджень та були залежні від своїх власних спостережень та дослідів. Однак, як і сучасні вчені, вони були досить зацікавлені у розв’язанні складних проблем та викладенні нових теорій.

Середньовічні вчені та сучасні вчені можуть бути схожі в тому, що вони працюють над розв’язанням складних проблем та розвитком науки та технології. Можуть використовувати свій розум та талант для розв’язання проблем та підвищення якості життя людей.

Поміркуйте. У чому відмінності в розвитку науки в різні періоди історії людства?

Протягом історії значно змінювався розвиток науки та технології. У давнину наука була малорозвиненою і більше базувалася на досвіді та спостереженнях. У середні віки наука стала більш організованою та структурованою, з’явилися перші університети, де вивчалися різні науки. В Ренесансі наука розвивалася швидко, з’явилися нові теорії та методи. У сучасному світі наука та технології розвиваються швидко та впливають на всі сфери життя. Для проведення досліджень використовуються найсучасніші технології та інструменти, а результати досліджень стають доступні для всіх завдяки Інтернету.

Досліди. На основі текстів і світлин розкажи про видатних вчених України та їх досягнення

Українські вчені зробили значний внесок у розвиток науки та медицини.

Один з них – Федір Піроцький, який на початку 1870-х років розробив технологію передачі електроенергії через залізний дріт. У 1880 році в Берліні був запущений перший трамвай, вироблений компанією Siemens за схемою українця.

Валентина Радзимовська – професорка, докторка медичних і фізіологічних наук, заснувала українську школу фізіологів і біохіміків у 20-ті роки. Зробила величезний внесок у вивчення туберкульозу і лікування його у дітей. За проукраїнську позицію та громадську діяльність вона була переслідувана радянською владою в 1930-х роках.

Микола Амосов – видатний кардіохірург, батько української біокібернетики, письменник і громадський діяч. Він зробив значний внесок у лікування хвороб серця, вперше здійснивши пересадку і заміну серцевих клапанів. Провів понад 6 тисяч операцій на серці.

3. Чому технічний прогрес не зупинити

Досліди. Заповни таблицю, визначивши, яких сфер життя людини стосувались винаходи і як впливали на її життя. Визнач, до якого періоду відносяться зображені винаходи

Історичний періодПриклади винаходівСфери застосуванняВажливість
ПервісністьЛук і стріли, колесоВійськова та виробничаКолесо – основа багатьох механізмів
АнтичністьМощені дороги, бетон, куполБудівництво та архітектураОсновний будівельний матеріал і важливий архітектурний прийом
Середні ВікиКомпас, порох, механічний годинникНаука та побудоваГеографічні відкриття
Новий часПароплав, літак, фотоапарат, автомобільТранспортПрискорення руху
Новітній часКомп’ютер, дрон, 3D-принтерІТ-технологіїПолегшення роботи з інформацією

Обговоріть у класі. Чи можна, на вашу думку, зупинити технічний прогрес? Чому? Якими, на вашу думку, можуть бути найближчі технічні винаходи XXI століття?

Довготривале зупинення технічного прогресу на сьогодні є малоймовірним і недоцільним. Людина завжди прагне до покращення свого життя, і технічний прогрес є невіддільною частиною цього процесу. Технології стають все складнішими та інтегрованими, що робить їх більш ефективними та корисними для людства.

Щодо найближчих технічних винаходів XXI століття, можна очікувати подальшого розвитку штучного інтелекту, розширеної та віртуальної реальності, інтернету речей, блокчейн-технологій та багатьох інших інновацій. Також можливим є створення більш потужних та швидких комп’ютерів, які дозволять обробляти великі обсяги даних та створювати нові продукти та послуги.

Перевір себе

1. Коли і чому виникли освіта і школа?*Перевір себе

У Х столітті на території України були засновані перші школи під час формування Київської Русі. Введення християнства сприяло створенню освітніх закладів, але вони були доступні не всім. Освіта була переважно доступна князівській родині, її прибічникам, військовим командирів та тим, хто був при владі.

2. Як змінювалася наука у різні періоди розвитку людства?

З початку існувала одна загальна наука. Згодом, зі зростанням кількості знань у різних галузях, вона розбилась на окремі напрямки, такі як фізика і хімія, відокремившись від алхімії.

3. Які винаходи, згадані у параграфі, ти запам’ятав/запам’ятала?

Компас, бетон, бруківка, годинник, фотоапарат, комп’ютер.

4. Що засвідчує високий рівень освіти у часи Русі-України?

Київська Русь мала високий рівень освіти та грамотності населення. На території країни розвивалась наука. Про освіченість простого населення свідчать берестяні грамоти, які є пам’ятками давньослов’янської писемності та написані на бересті.

5. Як пов’язані наука і освіта? Чи можливі наукові досягнення без розвитку освіти? Чому?

Взаємозв’язок між наукою та освітою є надзвичайно важливим. Наука створює знання, а освіта готує фахівців, які можуть застосовувати ці знання у своїх галузях. Без науки не було б нових відкриттів або прогресу в технології, медицині та інших галузях. У той же час без освіти ці відкриття та прогрес не змогли б досягти свого повного потенціалу або навіть бути зрозумілими для широкого загалу. Освіта допомагає поширювати наукові знання та робить їх доступними для всіх. Тому співпраця між наукою та освітою є важливою для прогресу та розвитку суспільства.

6. У чому важливість розвитку науки і техніки для сучасної України?

Без наукових та технічних досягнень неможливо забезпечити сучасне функціонування економіки, покращення якості життя та розвитку людського розуму. Сьогодні науковий та технічний прогрес набуває все більшої ваги, оскільки технічні та наукові досягнення нагромаджуються з неймовірною швидкістю. Це дозволяє людству здійснювати нові відкриття, вдосконалювати технології та створювати нові можливості в різних галузях життя.

А ще ти можеш

1. Побудуй лінію часу і познач на ній дати, пов'язані із розвитком освіти, науки та технічного прогресу, згадані в параграфі.

  • 989 – перша школа у Києві
  • 1586 – відкриття братської школи у Львові
  • 1632 – Києво-Могилянська академія
  • 1661 – університет у Львові
  • 1805 – університет у Харкові
  • 1870 – розробка технології передачі електроструму по металевому дроту

Повернутися на головну сторінку ГДЗ 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *