§28. Навіщо і чому створені заповідники

У світі існує безліч заповідників, які забезпечують збереження природних багатств та зберігають природні екосистеми. Заповідники створюються для охорони природних ландшафтів, рідкісних рослин, тварин та їх життєвих умов.

Одним з головних завдань заповідників є збереження біорізноманіття. Заповідники дозволяють зберегти природні умови життя для різних видів тварин та рослин, зберігають генофонд рідкісних та національно цінних рослин, тварин та грибів.

Обговоріть у класі. Які природні заповідники в Україні ви знаєте? А що таке історико-культурний заповідник? Чи відомі вам такі заповідники? Якщо так, то які?

Наприклад, деякі природні заповідники в Україні: Карпатський заповідник, заповідник «Асканія-Нова», заповідник «Синевир», заповідник «Дністровський каньйон», заповідник «Кам’янець-Подільський».

Історико-культурні заповідники також є в багатьох містах України, наприклад, Національний заповідник «Херсонес Таврійський», Національний історико-культурний заповідник «Гетьманська столиця», Національний заповідник «Софія Київська», Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник та інші.

Досліди. Як розрізнити природні та історико-культурні заповідники?

Природні заповідники зазвичай зосереджені на збереженні та захисті природних екосистем, рідкісних та національно цінних видів рослин і тварин. Історико-культурні заповідники, з іншого боку, зосереджені на збереженні історичних та культурних пам’яток.

Щоб розрізнити природні та історико-культурні заповідники, можна звернути увагу на їх назви та описи. Природні заповідники зазвичай мають назви, пов’язані з природними ландшафтами або видами, які там знаходяться. Історико-культурні заповідники можуть мати назви, пов’язані з історичними подіями або пам’ятками культури.

Також можна звернути увагу на те, що природні заповідники зазвичай зосереджені на збереженні біорізноманіття, тоді як історико-культурні заповідники зосереджені на збереженні культурної спадщини та історичних пам’яток.

1. Які природні та історико-культурні заповідники існують в Україні

Поміркуйте. Навіщо створюють природні заповідники? Чому заповідники називають історико-культурними? Які пам’ятки зберігають в історико-культурних заповідниках?

Природні заповідники створюються з метою збереження біорізноманіття та забезпечення охорони природних екосистем, рідкісних рослин, тварин та їх життєвих умов. Заповідники допомагають зберегти природні умови життя для різних видів тварин та рослин, зберігають генофонд рідкісних та національно цінних рослин, тварин та грибів.

Історико-культурні заповідники зосереджені на збереженні історичних та культурних пам’яток. Це території історичної, наукової та культурної цінності, де розташовуються комплекси пам’яток історії та культури. Вони перебувають під охороною держави.

У історико-культурних заповідниках зберігають пам’ятки культури та історії, такі як стародавні будівлі, музеї, монастирі, фортеці, парки тощо. Такі заповідники можуть мати назви, пов’язані з історичними подіями або пам’ятками культури.

Досліди. Повернися до наведених зображень природних та історико-культурних заповідників України. Обери один з них і на цьому прикладі поясни, чим вони дивували людей у минулому і продовжують вражати нині. За необхідності знайди додаткову інформацію про цю пам’ятку в Інтернеті.

Національний історико-архітектурний заповідник “Кам’янець” відомий своєю багатою історією та унікальною архітектурою. Він розташований у місті Кам’янець-Подільський на пагорбі, що виступає над річкою Смотричем. Заповідник охороняє 20 об’єктів історико-культурної спадщини, серед яких замок Кам’янець-Подільський, де відбулися численні історичні події, такі як польсько-турецька війна тощо.

Також у заповіднику можна побачити католицький і православний собори, низку музеїв, палаців та інші історичні споруди. Заповідник вражає своєю красою та історичним значенням, що його робить популярним туристичним напрямком в Україні.

2. Чому «Софіївку» в Умані називають шедевром паркового мистецтва

Поміркуйте. На основі тексту та ілюстрації визначте елементи паркового будівництва, використані будівничими Софіївки.

Серед елементів паркового будівництва, використаних будівничими Софіївки, можна виділити:

  • храми;
  • гроти;
  • альтанки;
  • фонтани;
  • скульптури богів і поетів.

Зокрема, фонтани та альтанки названі на честь давньогрецьких богів і муз, що свідчить про великий вплив грецької культури на дизайн парку.

Досліди. Добери словосполучення/рядки із тексту, що слугуватимуть підписом до кожної із світлин. Яка із цих світлин тобі подобається найбільше? Чому?

Храм Альтанка Фонтан Скульптура одного з богів

Мені подобається альтанка

3. Чим уславився заповідник «Качанівка» на Чернігівщині

Поміркуйте. Як створювали історико-культурний заповідник «Качанівка»?

Історико-культурний заповідник “Качанівка” знаходиться на Чернігівщині. У XVIII-XIX століттях це була садиба родини Тарновських, де згодом зібралися видатні твори західноєвропейських, українських та російських митців. Знаменитість садибі принесли такі відомі діячі культури, як Тарас Шевченко, Марко Вовчок, Пантелеймон Куліш, Ілля Рєпін, Михайло Максимович та інші. Своєрідність садиби полягає в поєднанні паркової та архітектурної частин, а також в тому, що тут діяла майстерня вишивальниць, витвори яких досі зберігаються в Музеї українського народного декоративного мистецтва у Києві. Сьогодні “Качанівка” є національним історико-культурним заповідником.

Досліди. Опрацюй текст, обговорюючи з однокласниками/однокласницями такі запитання:

1. Чим уславився Василь Тарновський (молодший)?

Василь Тарновський (молодший) був громадським і культурним діячем, колекціонером української старовини та меценатом. Він досліджував історію українського права, захищав права селян, захоплювався козацькою добою та колекціонував українські старожитності й унікальні речі козацької доби.

2. Які факти свідчать про його доброчинну діяльність?

Він зібрав 758 малюнків та рукописів Т. Шевченка, упорядковував могилу поета, був автором ескізу хреста на Чернечій горі в Каневі. Пожертвував чималі кошти на спорудження пам’ятників Б. Хмельницькому в Києві та І. Котляревському в Полтаві, власним коштом створив Київську громадську бібліотеку, фінансував проведення археологічних досліджень. Він утримував Качанівську школу і в ній викладав. Крім того, Василь Тарновський-молодший заповів свою колекцію, що стосувалася пам’яті поета Т. Шевченка місту Чернігову. Із цих зібрань був створений Музей Українських старожитностей його імені (нині Чернігівський державний історичний музей).

3. Чому діяльність Василя Тарновського (молодшого) була важливою для розвитку українського суспільства? Яких його сфер?

Василь Тарновський (молодший) був важливою фігурою для розвитку українського суспільства у XIX столітті. Він був громадським діячем, колекціонером та меценатом, який захищав права селян, досліджував історію українського права та підтримував культурне життя. Василь Тарновський пожертвував кошти на будівництво пам’ятників видатним діячам, споруджував бібліотеки та музеї, а також утримував школи. Він також був колекціонером української старовини та унікальних речей козацької доби та зібрав велику колекцію малюнків та рукописів Т. Шевченка. Діяльність Василя Тарновського була важливою для розвитку культури, науки та освіти в Україні, а також для утвердження національної свідомості та зміцнення української ідентичності.

Перевір себе

1. Що таке заповідник? Якими вони бувають?

Заповідник – це територія, на якій зберігається природне або культурне надбання. Заповідники можуть бути природними, культурними або історичними, а також комбінованими, які об’єднують різні типи надбань. Основною метою заповідників є збереження та охорона цих надбань для майбутніх поколінь.

2. Що в «Софіївці» нагадує Давню Грецію?

Ландшафт Софіївського парку нагадує Давню Грецію та Рим. Тут є фонтани, водоспади, ставки, озера, скелі, на яких розташовані статуї богів Риму та Греції. Цей парк є пам’яткою садово-паркового мистецтва XVII-ХІХ століть.

3. Які об’єкти Качанівського заповідника свідчать про те, що це — палацо-парковий комплекс?

Палацово-парковий комплекс “Качанівка” складається з палацу, парку, саду, оранжереї та інших архітектурних споруд. У парку зберігаються старовинні дерева, кущі, квіти, фонтани та статуї. Також на території заповідника знаходяться кілька церков та каплиць, які теж свідчать про палацово-парковий комплекс.

4. Розташуй на лінії часу дати, згадані в параграфі.

XVIII – XIX ст.

5. Скориставшись ілюстраціями, вміщеними в пункті 3, опиши один день перебування гостя в Качанівці в XIX столітті.

Ранок починається зі сніданку у їдальні палацу. Гість може насолоджуватись оглядом прекрасного виду з вікон на парк та озера, а також на мальовничі будівлі на території заповідника. Після сніданку можна прогулятись по парку, насолоджуючись красою природи та споруджень. Також можна відвідати каплицю або церкву, які знаходяться на території заповідника. Після прогулянки можна повернутись у палац, де відбуваються різноманітні заходи та зустрічі. Увечері гостю запропонують відвідати бал, що відбувається в палаці, де можна насолоджуватись красою та розкішшю інтер’єру та провести незабутній вечір.

6. Ознайомся зі статистичною довідкою. Для чого створюють природні заповідники? Які висновки можна зробити із цієї довідки? Представ свої міркування однокласникам і однокласницям.

Природні заповідники створюються для збереження біорізноманіття та охорони природних екосистем, рідкісних рослин, тварин та їх життєвих умов. Ці ділянки суші та водного простору заборонені для будь-якої діяльності людини, що може завдати шкоди природі. У світі створено більш як 11 тисяч природних заповідників та національних парків, а в Україні таких земель всього 6,3% площі держави.

За такими даними можна зробити висновок, що Україна має невелику кількість заповідних територій порівняно з іншими країнами світу. Це може свідчити про те, що Україна не надає достатньої уваги охороні природних ресурсів та біорізноманіття. Якщо людина розуміє значення заповідної території, вона буде піклуватися про збереження природи та зменшувати свій вплив на неї. Тому важливо проводити роботу з популяризації та збереження заповідної території в Україні.

А ще ти можеш

1. На основі тексту та ілюстрацій склади три речення для запрошення відвідувачів на екскурсію до «Софіївки».

Запрошуємо Вас на екскурсію до чудового Софіївського парку, де Ви зможете насолодитись красою природи та архітектури XVII-ХІХ століть.

Під час екскурсії Ви дізнаєтеся про історію створення парку, його архітектурні та природні пам’ятки та особливості ландшафту.

Не пропустіть нагоди насолодитись красою природи та атмосферою історичного минулого разом із нами на екскурсії до Софіївки!

2. Опиши Качанівський заповідник, використовуючи слова парк, палац, алеї, колекції, скульптури, пейзаж тощо.

Качанівський заповідник – це великий комплекс з палацу, парку, саду, оранжереї та інших архітектурних споруд. Парк дуже великий і має багато алей, де розташовані старовинні дерева, кущі та квіти. Це місце, де зібрано велику колекцію скульптур та інших художніх творів. Тут можна насолодитись красою природи та пейзажів, а також споглядати мистецтво в різних проявах. Також на території заповідника є палац, де можна оглянути різноманітні колекції та предмети побуту. У заповіднику є багато місць, які можна відвідати та насолодитись красою та історією цього місця.

 

Повернутися на головну сторінку ГДЗ 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *