На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас
1. Пригадайте, якими є характерні риси привласнювального та відтворювального господарства.
Привласнювальне господарство: Люди не вирощували рослини або розводили тварин. Замість цього вони збирали дикорослі рослини та полювали на диких тварин. Жили пересувним способом, оскільки постійно потрібно було шукати нові джерела їжі. Залежність від природних умов та сезонних змін.
Відтворювальне господарство: Люди вирощували рослини й розводили тварин, створюючи постійні джерела їжі. Жили осілим способом, оскільки не потрібно було постійно переміщатися в пошуках їжі.
2. У ребусах і малюнках закодовано заняття первісної людини; розгадайте їх і визначте, до яких форм господарювання вони належать. Прокоментуйте хід вирішення вами завдання.
Привласнювальне господарство: рибальство, збиральництво, мисливство
Відтворювальне господарство: землеробство, скотарство, ремесло
Читаємо й розуміємо
1. Опрацюйте навчальні тексти і доповніть інформацією карту пам’яті: гілочки запису додавайте до запропонованої основи карти. 2. Після завершення роботи з текстом обговоріть результати вашої пошукової роботи
Діємо: практичні завдання
1. Визначте, якою інформацією про виникнення землеробства і скотарства карта доповнює матеріал навчального тексту.
Карта показує, у яких саме регіонах світу виникли найдавніші осередки землеробства і скотарства, а також шляхи їх поширення. Вона деталізує, що перші центри виникли у Південно-Західній Азії (родючий півмісяць), Китаї, Північній Африці, Південній та Центральній Америці. Також карта вказує приблизні дати появи цих центрів (10–7, 7–5, 5–4 тис. років тому) і розрізняє області мисливців-збирачів та землеробів, чого немає в тексті.
2. Складіть три запитання до історичної карти та запропонуйте однокласникам/однокласницям дати на них відповіді.
- У яких регіонах світу виникли найдавніші осередки землеробства та скотарства?
- Які міста були одними з перших у людській історії, згідно з картою?
- Які шляхи поширення землеробства і скотарства позначені на карті, і як вони співвідносяться з сучасними країнами?
Поміркуймо!
Поміркуйте, чому поселення землеробів більш щедрі на археологічні знахідки порівняно з пам’ятками мисливців і збиральників.
Поселення землеробів були постійними, тому люди будували житла, господарські споруди, виготовляли багато посуду, знарядь праці, прикрас, які залишалися на одному місці. Землероби також створювали запаси їжі, використовували кераміку, займалися ремеслами, тому археологи знаходять багато предметів їхнього побуту. Натомість мисливці й збиральники вели кочовий спосіб життя, часто змінювали місце проживання, не залишали постійних споруд, тому археологічних знахідок від них менше.
Діємо: практичні завдання
Розгляньте вироби, знаряддя праці та пристрої доби неолітичної революції та енеоліту. Опишіть за власною уявою технології їх виготовлення. Назвіть, які технології обробки матеріалів (шліфування, полірування, свердління) були використані для виготовлення цих предметів.
Кам’яні сокири, мотики, серпи виготовляли з твердого каменю. Спочатку камінь оббивали, щоб надати йому потрібної форми, потім шліфували й полірували для гостроти. Для отворів у сокирах використовували свердління. Серпи робили з кременю або кістки.
Зернотерки виготовляли з двох каменів: один слугував основою, іншим розтирали зерно. Поверхню каменів шліфували, щоб вони були гладкими й краще (дрібніше) подрібнювали зерно.
Кераміку ліпили вручну з глини, іноді додавали подрібнені мушлі або траву для міцності. Посуд формували, сушили, потім обпалювали у вогнищі. Для гладкості поверхні використовували полірування.
Мідну сокиру відливали у спеціальну кам’яну або глиняну форму. Спочатку розплавляли мідь на вогні, потім заливали у форму, після охолодження виріб шліфували й полірували.
Ткацький верстат робили з дерева, його частини обробляли за допомогою різьблення, шліфування та полірування, щоб вони були гладкими й міцними.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
Знаю й систематизую нову інформацію
Які зміни в способі господарювання людей називають неолітичною революцією?
Неолітична революція — це перехід від привласнювальних форм господарювання до відтворювальних, від збиральництва до землеробства, від полювання до скотарства. У ході неолітичної революції з’явилося ремесло, сформувався осілий спосіб життя.
Які нові знаряддя праці та матеріали почали використовувати люди в період неоліту?
У період неоліту люди почали використовувати багато нових знарядь праці, таких як кам’яні сокири для обробки землі, серпи для збирання врожаю та зернотерки для подрібнення зерна. Крім того, з’явилися нові матеріали, такі як кераміка та метали, зокрема мідь, з якої виготовляли знаряддя праці та інші предмети.
Як перехід до відтворювального господарювання вплинув на життя людей?
Люди стали жити осіло, будувати постійні житла, створювати запаси продуктів, збільшилася чисельність населення. З’явилися села, а згодом і міста, виник обмін, розподіл праці, виділилися ремісники.
Як розвиток господарства людини був пов’язаний з природними умовами?
Виникнення землеробства і скотарства стало можливим завдяки потеплінню клімату, родючим ґрунтам, наявності диких предків сільськогосподарських рослин і тварин. У різних регіонах світу люди вирощували ті рослини й одомашнювали тих тварин, які найкраще підходили до місцевих природних умов (наприклад, пшениця та ячмінь у Південно-Західній Азії, рис у Китаї, кукурудза в Америці). Розвиток господарства людини був також пов’язаний з природними ресурсами, такими як мідь та інші м’які метали, які використовувалися для виготовлення знарядь праці та інших предметів.
Обговоріть у групі
Об’єднайтеся в групи. Розгадайте ребуси та поясніть причини і значення для людини винайдення закодованих занять, знарядь, матеріалів
Кераміка
Причина: Потреба у зберіганні й приготуванні їжі, води, зерна.
Значення: Кераміка дозволила варити їжу, робити запаси продуктів, покращила побут людей. Це сприяло переходу до осілого життя та розвитку ремесел. Винахід гончарного круга дозволив виготовляти посуд правильної форми.
Мідь
Причина: Пошук міцніших матеріалів для знарядь праці.
Значення: Мідь стала першим металом, який почали використовувати для виготовлення знарядь. Це був початок металургії, що згодом привело до створення ефективніших інструментів і зброї. Мідні знаряддя були міцніші за кам’яні, хоча ще не витіснили їх повністю.
Ремесло
Причина: Розвиток землеробства і скотарства дозволив частині людей спеціалізуватися на виготовленні предметів побуту.
Значення: З’явилися ремісники, які виготовляли знаряддя, посуд, прикраси, тканини. Це сприяло обміну, розвитку торгівлі, розподілу праці та зростанню продуктивності.
Ткацтво
Причина: Потреба у виготовленні одягу.
Значення: Ткацтво дозволило створювати тканини, одяг і покривала. Винайдення ткацького верстата пришвидшило виробництво тканин, зробило одяг доступнішим і різноманітнішим. Це важливий крок у розвитку ремесел і побуту.
Мислю творчо
Оберіть один із винаходів доби неолітичної революції та придумайте історичний мем, який показуватиме значення цього винаходу в житті первісних людей.
Винахід: Кераміка
Сюжет коміксу:
- Кадр 1. Мисливці й збиральники сидять біля вогнища. У них немає посуду — їжу готують просто на камені, воду носять у шкурах, зерно розсипається.
- Кадр 2. Одна з жінок ліпить з глини перший горщик, додає траву для міцності. Діти дивляться здивовано.
- Кадр 3. Горщик сушать біля вогню, потім обпалюють. Всі радіють, бо отримали новий предмет.
- Кадр 4. Люди варять у горщику кашу, зберігають у ньому зерно. Їжа стає смачнішою, з’являється запас продуктів.
- Кадр 5. Поселення росте, у кожній хатині — керамічний посуд. З’являються ремісники, які обмінюють свої вироби на їжу.