ДІЙМО РАЗОМ (стор. 37)
1. Напишіть власне визначення поняття громадянська участь. Якими прикладами можна проілюструвати це поняття?
Громадянська участь — це коли люди не просто живуть у своїй громаді чи країні, а беруть активну участь у її житті, намагаються зробити її кращою. Це не обов’язково щось велике, як політика. Це може бути й допомога у прибиранні парку, організація шкільного свята або волонтерство. Прикладами можуть бути: голосування на виборах шкільного президента, створення петиції для встановлення нового спортивного майданчика, участь у благодійному ярмарку для збору коштів хворим дітям.
2. Ознайомтеся з переліком наведених тверджень. Які права людини згадано у твердженнях? Чому право на участь є важливим у школі? Що відбувається, коли люди не використовують свого права на участь?
У наведених твердженнях згадано такі права людини: право на свободу думки та вираження поглядів (А, Г), право брати участь в управлінні державними справами (Б, Г), право на мирні зібрання та асоціації (Г), а також принципи підзвітності влади (В) та захисту прав меншості (Е).
Право на участь у школі важливе, бо воно дозволяє учням впливати на рішення, які їх безпосередньо стосуються, робити шкільне життя цікавішим і комфортнішим, а також вчитися відповідальності.
Коли люди не використовують свого права на участь, їхні інтереси та проблеми можуть ігноруватися. Рішення ухвалюють інші, і ці рішення не завжди йдуть на користь усім. Це призводить до байдужості та відчуття, що від тебе нічого не залежить.
ПОМІРКУЙМО (стор. 38)
Сформулюйте основну ідею тексту та придумайте відповідний заголовок.
Заголовок: “Громадянська участь — сила демократії”.
Основна ідея: Активна участь громадян у житті суспільства є основою демократії. Вона проявляється через різні дії — від голосування до волонтерства — і дозволяє не тільки вказувати на проблеми, а й спільно знаходити шляхи їх вирішення, що вимагає від кожного відповідальності за свої дії.
ДІЙМО РАЗОМ (стор. 39)
1. Доберіть приклад для ілюстрації одного з рівнів «Драбини участі молоді» з вашого шкільного життя.
Я оберу 6-ту сходинку: Співпраця. Прикладом може бути підготовка до Дня школи. Учні разом з учителями створюють організаційний комітет, де спільно обговорюють ідеї, планують заходи, розподіляють обов’язки та ухвалюють рішення. Тут і дорослі, і учні є рівноправними партнерами.
Обговоріть, наскільки ви погоджуєтеся з міркуваннями дослідника щодо перших чотирьох сходинок драбини участі. Чому?
Я погоджуюся з думкою дослідника, що перші чотири сходинки (“Маніпуляція”, “Декорація”, “Імітація”, “Призначення з інформуванням”) не є справжньою участю. На цих рівнях думка молоді насправді не враховується або використовується лише для “картинки”. Це схоже на гру, де правила встановлюють лише дорослі, а учні не мають реального впливу на кінцевий результат.
На якому рівні участі ви перебуваєте в житті свого класу, школи? Чи задоволені ви цим рівнем? Чому?
Я думаю, що в житті мого класу ми часто перебуваємо на 5-й сходинці — “Консультація”. Нас запитують про наші бажання, наприклад, куди поїхати на екскурсію або які гуртки ми хочемо відвідувати. Нашу думку вислуховують, але остаточне рішення все одно ухвалюють вчителі чи адміністрація. Я не зовсім задоволений цим, бо хотілося б мати більше впливу на прийняття рішень, тобто перейти на рівень співпраці.
ДІЙМО РАЗОМ (стор. 41)
Ознайомтеся з переліком видів громадянської участі. Виберіть у ньому ті позиції, які ви можете здійснити вже зараз без допомоги дорослих.
Вид участі | Можу брати участь: так / ні |
---|---|
Голосувати на виборах органів державної влади та місцевого самоврядування | ні |
Стати членом політичної партії | ні |
Звернутися до громадського діяча / громадської діячки з листом або в соцмережі | так |
Брати участь у мітингах / демонстраціях | так |
Вступити до асоціації / організації або заснувати власну | так |
Звернутися до масмедіа з повідомленням на важливі для вас теми | так |
Створювати дописи в соціальних мережах для привернення уваги до певного питання | так |
Повідомляти свої ідеї учнівській раді | так |
Подавати пропозиції або скарги до органу місцевого самоврядування | так |
Брати участь у волонтерських акціях у громаді | так |
Відвідувати збори, організовані органом місцевого самоврядування | так |
Чи важливою, на вашу думку, є участь дітей у житті спільноти / громади? А може, це справа виключно дорослих людей чи політиків? Чому ви так думаєте?
Участь дітей у житті громади є дуже важливою. Це не справа виключно дорослих, бо рішення, які ухвалюються сьогодні, впливають на наше майбутнє. Крім того, у дітей та молоді є свіжий погляд на проблеми, і ми можемо запропонувати креативні ідеї, про які дорослі могли й не подумати.
ДІЙМО РАЗОМ (стор. 42)
3. Ознайомтеся із принципами… Виберіть два з них та проілюструйте їх прикладами із життя вашої шкільної громади.
Я обираю принципи “Включення” та “Прозорість”.
- Включення: Коли в школі вирішують, як облаштувати зону відпочинку, потрібно запитати думку не тільки активістів, а й учнів з усіх класів, у тому числі молодших. Так кожен відчує себе частиною процесу, і результат буде подобатися більшості.
- Прозорість: Учнівська рада збирає гроші на благодійність. Вона повинна чітко оголосити, яка сума потрібна, регулярно звітувати, скільки вже зібрано, і в кінці показати фото- чи відеозвіт, що гроші були передані за призначенням. Тоді всі будуть довіряти таким акціям.
ПІДСУМУЙМО (стор. 42)
Обговоріть, чому участь і відповідальність вважають складниками демократії.
Участь і відповідальність — це як дві сторони однієї медалі в демократії. Демократія дає нам право брати участь у прийнятті рішень (участь), але водночас ми повинні розуміти наслідки цих рішень і бути готовими за них відповідати (відповідальність). Без активної участі громадян демократія не працює, а без відповідальності ця участь може призвести до хаосу.
За що ви відчуваєте відповідальність сьогодні? У чому вам подобається брати участь?
Сьогодні я відчуваю відповідальність за своє навчання, за допомогу батькам і за дотримання обіцянок, даних друзям. Мені подобається брати участь у шкільних спортивних змаганнях та в екологічних акціях, наприклад, у прибиранні території біля школи.
ПОВПРАВЛЯЙСЯ (стор. 42)
На основі матеріалу параграфа запиши свої міркування, продовживши одне з речень (на вибір).
А. Громадянська участь є умовою демократії, тому що вона не дозволяє владі ухвалювати рішення відірвано від народу, змушує її дослухатися до думки людей та робить громадян не просто спостерігачами, а справжніми творцями власного майбутнього.
6.3. Робочий аркуш
1. Поміркуй, що таке громадська діяльність. Порівняй свої думки з визначенням, поданим нижче. Із чим ти погоджуєшся, а що можеш додати?
На мою думку, громадська діяльність — це коли ти робиш щось корисне не для себе особисто, а для інших людей, для свого міста чи навіть країни. Я погоджуюся з визначенням, що це добровільна і безоплатна робота у вільний час. Я б додав, що така діяльність не завжди пов’язана з відстоюванням інтересів, це може бути й просто допомога, наприклад, організація свята для дітей у своєму дворі або прибирання сміття в парку. Головне тут — бажання зробити світ навколо трохи кращим.
2. Пригадай людей зі свого оточення, яких ти можеш назвати громадськими діячами, або знайди інформацію про 2−3 громадських діячів в інтернет-джерелах. Якими питаннями вони опікуються? Запиши результати мінідослідження.
Тут найкраще знайти інформацію зі свого оточення.
ОСь наприклад можна включити:
Левко Лук’яненко (1928–2018) — видатний дисидент, юрист, політичний та громадський діяч. Був засуджений до ув’язнення. Згодом став співзасновником Української Гельсінської групи — організації, яка боролася за права людини в СРСР. Головним питанням, яким він опікувався все життя, була боротьба за незалежність України. Саме він є автором Акта проголошення незалежності України.
3. Чому, на твою думку, в дослідженні їх названо «інструментами участі»?
Я думаю, їх назвали “інструментами участі”, тому що кожен пункт із цього списку — це конкретний спосіб, як людина може “взяти в руки” ініціативу і вплинути на рішення влади чи життя своєї громади. Як молоток є інструментом, щоб забити цвях, так і електронна петиція є інструментом, щоб донести свою ідею до міської ради.
Дізнайся з інтернет-джерел: А) Що конкретно означає той чи інший інструмент участі?
- Громадські обговорення: Це зустрічі мешканців з представниками влади для обговорення важливих питань, наприклад, забудови району.
- Місцева ініціатива: Група громадян може підготувати проєкт рішення для місцевої ради, і рада зобов’язана його розглянути.
- Загальні збори громадян: Це зібрання жителів села чи мікрорайону для спільного вирішення місцевих проблем.
- Електронні петиції: Це звернення до влади в інтернеті. Якщо воно набирає потрібну кількість підписів, влада має його розглянути.
- Громадський бюджет (бюджет участі): Це частина міського бюджету, гроші з якої йдуть на проєкти, запропоновані та обрані самими мешканцями (наприклад, будівництво дитячого майданчика).
- Громадська експертиза: Це коли громадські організації аналізують і дають оцінку роботі органів влади.
4. Які дії у сфері громадянської участі ти можеш зробити вже зараз, будучи дитиною? Склади перелік таких дій.
- Брати участь у шкільному самоврядуванні.
- Створювати дописи в соцмережах, щоб привернути увагу до якоїсь проблеми (наприклад, безпритульних тварин).
- Допомагати в організації шкільних свят або ярмарків.
- Брати участь у волонтерських акціях (прибирання, допомога старшим).
- Звертатися з ідеями до класного керівника або директора.
- Підписати електронну петицію (хоча створювати можуть повнолітні).
- Приєднатися до молодіжної громадської організації.
5. Порівняй складений тобою перелік з наведеною нижче інформацією. Що співпало? А що виявилось неочікуваним?
Співпало багато пунктів: участь в учнівському самоврядуванні, волонтерська діяльність, участь у громадських об’єднаннях, вираження своїх поглядів (як дописи в соцмережах). Неочікуваним для мене стало те, що діти мають право звертатися до органів державної влади із запитами про інформацію. Я думав, що це доступно тільки дорослим.
6. Випиши з інфографіки слова/терміни, пов’язані з темою заняття. Вибери 1−2 з них і поясни їх своїми словами.
З інфографіки я виписав такі слова, пов’язані з темою: демократія, гідність, права людини, відповідальність, свобода, рівність, повага, вибір, вибори, залучення, воля, мир, дії, єдність.
Я обрав два терміни для пояснення:
- Відповідальність — це розуміння того, що всі твої вчинки, і навіть бездіяльність, мають наслідки для тебе та для інших. У демократичному суспільстві це означає, що ти маєш відповідати за свій вибір, наприклад, під час голосування, і не бути байдужим до життя своєї громади. Це зворотний бік свободи: якщо ти вільний щось робити, то ти й відповідаєш за результати.
- Гідність — це усвідомлення цінності кожної людини, незалежно від її походження, думок чи статусу. Це повага до себе та до інших. Коли ми говоримо про участь у житті громади, гідність означає, що думка кожної людини є важливою і має бути почутою. Це основа прав людини
7. Які словосполуки, наведені у стовпчику праворуч, є україномовним відповідником кожного з них? Наведи приклади таких видів демократії.
- Деліберативна демократія — Дорадча демократія. Приклад: перед ухваленням рішення про новий парк у місті, влада організовує публічні слухання, де архітектори, екологи та мешканці обговорюють різні проєкти, вислуховують аргументи один одного і намагаються дійти спільної думки.
- Партисипаторна демократія — Учасницька демократія. Приклад: громадський бюджет, де мешканці не просто обговорюють, а безпосередньо беруть участь у розподілі частини бюджетних грошей, голосуючи за проєкти.
8. Вибери одне з міркувань, поданих нижче. Поясни, як воно пов’язане з темою заняття.
Я обираю міркування Б. Кофі Аннана. Воно безпосередньо пов’язане з темою заняття, тому що говорить про важливість залучення молоді до демократичних процесів з самого дитинства. Не можна просто одного дня стати свідомим громадянином у 18 років. Цьому потрібно вчитися: брати на себе відповідальність, брати участь у шкільному житті, відстоювати свою думку. Школа — це маленька модель суспільства, де ми можемо тренуватися бути активними громадянами, і тоді в дорослому житті це буде для нас природно.
Чи є тут думки, які видаються тобі дискусійними? Якщо так, то які й чому?
Дискусійною мені видається частина думки В. Оксани Заболотної про “вуличну демократію” як “ефективний механізм протидії”. З одного боку, це правда, що протести та вміння самоорганізуватися допомагають людям захистити свої права, коли влада їх ігнорує. Але з іншого боку, така “вулична демократія” може бути й небезпечною, призводити до безладу і насильства. Тому, на мою думку, це крайній захід, а не “цілком звичне явище”, до якого варто вдаватися постійно.