§6. Візантійська імперія — наступниця Риму

Зміст ГДЗ Історія: Україна і світ 7 клас Васильків 

Умови поділу Римської імперії на Західну та Східну

У 395 році імператор Феодосій I перед смертю розділив Римську імперію між своїми синами Аркадієм та Гонорієм. Аркадій став імператором Східної Римської імперії, а Гонорій – імператором Західної Римської імперії. Цей поділ став остаточним і призвів до формування двох окремих імперій.

Останній імператор Риму

Останнім імператором Західної Римської імперії був Ромул Август. У 476 році він був повалений германським воєначальником Одоакром, що ознаменувало падіння Західної Римської імперії.

Терміни

  • Династія – ряд монархів з одного роду, що змінюють один одного на троні за правом спадкування.
  • Патріарх – у християнстві один з найвищих духовних санів, настоятель помісної церкви. Також глава роду, родини.
  • Ікона – у православ’ї та католицизмі живописне, мозаїчне або рельєфне зображення Ісуса Христа, Богородиці, святих, сцен зі Святого Письма.

6.1. Утворення Візантійської імперії

1. Чому Візантійську імперію називають Ромейською?

  • Самі мешканці Візантії називали себе ромеями, тобто римлянами. Назва “Візантія” з’явилася пізніше.
  • Візантійці вважали себе спадкоємцями Римської імперії й зберігали її традиції.

2. Які елементи управління державою ромеї запозичили з античної цивілізації? Визначте особливості господарського життя та системи влади у Візантії.

  • Систему законодавства, засновану на римському праві. Прикладом є “Кодекс Юстиніана”.
  • Централізовану систему влади на чолі з імператором (василевсом). Він мав необмежену владу.
  • Розвинений бюрократичний апарат з численними чиновниками.

Особливості господарського життя Візантії:

  • Розвинені міста, які були центрами ремесла і торгівлі.
  • Існування як великих латифундій знаті, так і дрібних селянських господарств.
  • Важлива роль ремісничих гільдій в містах.

Особливості системи влади:

  • Необмежена влада імператора, який вважався намісником Бога на землі.
  • Значний вплив християнської церкви на життя держави й суспільства.
  • Існування розвиненого чиновницького апарату.

3. Опишіть, скориставшись картою, межі території Візантії в час її розквіту

В період розквіту (VI ст. за Юстиніана І) Візантія включала:

  • Балканський півострів
  • Малу Азію
  • Єгипет, Сирію, Палестину, Месопотамію
  • Середземноморські острови (Крит, Кіпр та ін.)
  • Частину Апеннінського півострова і Північної Африки

6.2. Правління імператора Юстиніана І

1. До яких заходів вдавався Юстиніан, щоб відродити велич імперії?

Юстиніан вдавався до таких заходів, щоб відродити велич імперії:

  • Прагнув об’єднати імперію та повернути втрачені території. Для цього вів активну зовнішню політику, зокрема відвоював частину Апеннінського півострова і Північної Африки.
  • Посилював роль християнства. Переслідував язичників та єретиків.
  • Провів кодифікацію римського права, результатом якої став “Кодекс Юстиніана”. Він став основою цивільного законодавства багатьох європейських країн.
  • Розгорнув масштабне будівництво – укріплював кордони, будував дороги, мости, водогони. За його правління збудовано собор Святої Софії в Константинополі.

2. Чому період правління Македонської династії вважають часом піднесення Візантії?

  • Було впорядковано престолонаслідування, посилено фінансову систему, реформовано адміністративний устрій, оновлено законодавство.
  • Відвойовано частину втрачених територій – Сирію, сучасні болгарські землі.
  • Відбувався розвиток міст, зріс вплив провінційної знаті.
  • Візантія переживала культурне піднесення. Розвивалися наука, література, архітектура, живопис.

3. Визначте основні причини занепаду Ромейської імперії

Основні причини занепаду Візантійської імперії:

  • Постійні війни з зовнішніми ворогами виснажували імперію. Вона втратила багато територій, особливо внаслідок арабських і турецьких завоювань.
  • Внутрішні релігійні конфлікти, зокрема боротьба іконоборців та іконошанувальників у VIII-IX ст.
  • Послаблення центральної влади, посилення місцевої знаті, сепаратистські тенденції.
  • Економічний занепад через втрату важливих територій, торгових шляхів, виснаження ресурсів.
  • Захоплення Константинополя хрестоносцями в 1204 р., а потім турками-османами в 1453 р.

6.3. Візантія між Сходом і Заходом

1. Які галузі науки активно розвивались у Візантійській імперії?

У Візантійській імперії активно розвивалися такі галузі науки:

  • Філософія і богослов’я
  • Математика (зокрема, Лев Математик заклав основи алгебри і механіки)
  • Астрономія
  • Медицина (розпізнавання і лікування хвороб)
  • Військова справа (наприклад, використання “грецького вогню” у флоті)

2. Перелічіть найбільші досягнення візантійської культури

  • Створення слов’янської абетки “кирилиці” святими Кирилом і Мефодієм та переклад Святого Письма на слов’янську мову.
  • Розвиток архітектури, зокрема будівництво величних церков-базилік, таких як собор Святої Софії в Константинополі.
  • Мистецтво мозаїки і фрескового живопису в храмах. Візантійські мозаїки були яскравими, багатобарвними, складними за композицією.
  • Написання історичних праць видатними істориками, такими як Прокопій Кесарійський, Анна Комніна. Ці твори є цінними джерелами з історії Візантії та сусідніх народів.
  • Розвиток книжкової мініатюри – малюнків, що прикрашали рукописні книги. Вони виконувалися з великою майстерністю.
  • Написання “житій святих” – біографій визначних релігійних діячів, що мали повчальний характер.
  • Збереження і розвиток античної спадщини в науці, літературі, філософії, праві. Візантія була центром освіченості в середньовічній Європі.

3. Визначте особливості архітектурних рішень, втілених при спорудженні церков-базилік

  • Видовжена прямокутна форма, орієнтація по осі “схід-захід”
  • Півкруглий виступ (апсида) у східній вівтарній частині
  • Вхід із західного боку
  • Величезний купол (як у соборі Св. Софії в Константинополі)
  • Багате оздоблення інтер’єру мозаїками, фресками, мармуром
  • Продумане освітлення для створення особливої атмосфери

Перевірте себе

1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами: Коли __? Що __? Хто __? Де __? Звідки ми можемо дізнатися про ___? Чому ___? Як ___? Який результат ___? Запропонуйте свої запитання в класі

  • Коли відбувся поділ Римської імперії на Західну і Східну? (У 395 році)
  • Що таке “Кодекс Юстиніана”? (Збірник законів Візантійської імперії)
  • Хто створив слов’янську абетку “кирилицю”? (Святі Кирило і Мефодій)
  • Де розташовувався собор Святої Софії? (У Константинополі)
  • Чому період правління Македонської династії вважають часом піднесення Візантії? (Було впорядковано престолонаслідування, посилено фінансову систему, реформовано адміністративний устрій, відвойовано території)
  • Як вплинуло іконоборство на Візантію у VIII ст.? (Ослабило імперію через внутрішню кризу і протистояння)
  • Який результат мало захоплення Константинополя турками в 1453 р.? (Припинення існування Візантійської імперії)

2. Який термін, на вашу думку, доцільніше використовувати для назви середньовічної держави із центром у Константинополі: Ромейська чи Візантійська імперія? Поясніть свої міркування.

На мою думку, доцільніше використовувати термін “Візантійська імперія”. Хоча самі мешканці називали себе ромеями, а державу – Ромейською імперією, але назва “Візантійська імперія” є загальноприйнятою в історичній науці. Вона походить від первісної назви столиці – Візантій, яку потім перейменували на Константинополь. Ця назва дозволяє чітко відрізнити середньовічну державу від античної Римської імперії.

3. Складіть ментальну мапу за матеріалом параграфа

Ось ментальна мапа за матеріалом параграфа про Візантійську імперію:

Візантійська (Ромейська) імперія

  • Утворена в 395 р. після розпаду Римської імперії
  • Столиця – Константинополь
  • Територія: Балканський п-ів, Мала Азія, Єгипет, Сирія, Палестина, Месопотамія, Закавказзя, Середземноморські острови
  • Країна міст – осередків торгівлі, культури, освіти

Система влади

  • Імператор (василевс) – найвища влада
  • Численні урядовці та могутнє військо
  • Вплив християнської церкви

Суспільство

  • Аристократія (родина імператора, “старі” та “нові” аристократи)
  • Чиновники, купці, лихварі
  • Ремісники в гільдіях
  • Вільні селяни
  • Раби

Правління Юстиніана І (527-565)

  • Мета – відродити велич імперії, посилити роль християнства
  • “Кодекс Юстиніана” – збірник законів
  • Будівництво фортець, доріг, водогонів
  • Втрата володінь після смерті Юстиніана

Піднесення і занепад

  • Македонська династія (867-1056) – період піднесення
  • Династія Комнінів (1081-1185)
  • 1204 р. – захоплення Константинополя хрестоносцями
  • 1453 р. – падіння Константинополя, завоювання турками

Культура

  • Розвиток філософії, богослов’я, медицини, астрономії, математики
  • Створення слов’янської абетки “кирилиці” Кирилом і Мефодієм
  • Історичні твори Прокопія Кесарійського, Анни Комніної
  • Архітектура: церкви-базиліки, собор Святої Софії в Константинополі
  • Мозаїки, фрески

4. Поміркуйте, у чому полягає особливість розвитку візантійської культури. Наведіть приклади

Особливості розвитку візантійської культури:

  • Синтез античних традицій і християнства
  • Розвиток богослов’я, філософії, точних і природничих наук
  • Створення унікальних архітектурних споруд (базиліки, собор Св. Софії)
  • Розвиток іконопису, мозаїки, фрескового живопису
  • Поширення візантійської культури на інші країни, особливо слов’янські

5. Вправа «Дослідження». За допомогою додаткових джерел дізнайтеся, які території сучасної України входили до складу Візантійської імперії. Укладіть про них коротку інформаційну довідку.

До складу Візантійської імперії входили території Кримського півострова (зокрема місто Херсонес) та Північного Причорномор’я. Ці землі були важливими торговельними центрами і форпостами імперії. Через них відбувалися контакти з народами Східної Європи.

Херсонес

Місто Херсонес, розташоване на півдні Криму, було важливим культурним та торговельним центром. Воно слугувало спостережним пунктом за степами Північного Причорномор’я і було безпосередньо під владою Візантії з IV століття.

6. Вправа «Дебати». Проведіть «конференцію» з елементами дебатів на тему: «Візантія – наступниця Риму».

Аргументи на користь того, що Візантія була наступницею Риму:

  • Візантія зберегла римські традиції в праві, адміністративному устрої, культурі
  • Візантійці вважали себе ромеями – римлянами, а свою державу – продовженням Римської імперії
  • Візантія зберігала античну спадщину і передала її іншим народам

Контраргументи:

  • Візантія мала свої особливості в етнічному складі, мові, релігії
  • Візантійська держава і суспільство еволюціонували і набули власних рис, відмінних від античного Риму
  • Візантія зазнала впливу східних цивілізацій і була синтезом античності, християнства і Сходу.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *