Пригадайте, що таке історичні джерела.
Історичні джерела — це всі предмети, пам’ятки, документи, що збереглися з минулого і містять інформацію про історичні події, явища, життя людей.
Чим історичні джерела відрізняються від джерел історичної інформації?
Історичні джерела — це оригінальні, автентичні об’єкти минулого (наприклад, археологічні знахідки, стародавні документи), а джерела історичної інформації — це будь-які матеріали, з яких можна отримати знання про минуле, зокрема й пізніші перекази, підручники, дослідження. Тобто, джерела історичної інформації можуть містити відомості, отримані з історичних джерел, але не бути самими джерелами.
Назвіть по два приклади історичних джерел і джерел історичної інформації.
Історичні джерела:
- Археологічні знахідки (наприклад, мозаїки, предмети побуту).
- Писемні документи (літописи, листи).
Джерела історичної інформації:
- Підручники з історії.
- Наукові дослідження, статті істориків.
Діємо: практичні завдання
1. Чи всі представлені у вправі види історичних джерел використовують для дослідження найдавнішої історії людства? Визначте, до якого виду джерел належать ці пам’ятки.
Не всі види джерел з ілюстрації використовують для дослідження найдавнішої історії людства. Для вивчення первісності найважливіші — речові, візуальні, етнографічні. Писемні джерела та кіно-, фото-, аудіодокументи з’явилися значно пізніше.
Види джерел на ілюстрації:
- Зображення 1 (наскальні малюнки) — візуальні
- Зображення 2 (археологічні залишки будівель) — речові
- Зображення 3 (клинописна табличка) — писемні
- Зображення 4 (кам’яні знаряддя) — речові
- Зображення 5 (кам’яні вироби) — речові
- Зображення 6 (фотодокументи людей) — кіно-, фото-, аудіодокументи
2. Які спеціальні історичні дисципліни (СІД) допомагають досліджувати минуле людства? Вкажіть до кожної ілюстрації назву СІД, що допоможе вченим дослідити зображене на ній історичне джерело.
- 1 (наскельний живопис) — Археологія, етнологія
- 2 (руїни, залишки будівель) — Археологія
- 3 (писемні джерела, таблички) — Епіграфіка, палеографія
- 4 (знаряддя праці) — Археологія
- 5 (кам’яні вироби) — Археологія, етнографія
- 6 (етнографічні джерела) — Етнографія
Діємо: практичні завдання
Дізнайтеся історію відкриття мозаїк Зевгми в Туреччині. Виконайте мінідослідження мозаїки «Дев’ять муз» (див. пам’ятку для дослідження історичного джерела в інтернет-підтримці підручника).
1) До якого виду історичних джерел належить мозаїка?
Мозаїка належить до речових історичних джерел.
2) Позначте варіанти, у яких правильно, на вашу думку, вказано інформацію, яку можна довідатися з даного історичного джерела:
- матеріали, які використовували давні майстри у будівельній справі
- час виготовлення мозаїки
- міфологічні/релігійні уявлення доби Античності
- традиції побуту давніх жителів місцевості знаходження мозаїки
- становище в суспільстві власників будівлі, окрасою якої була мозаїка
3) Методи дослідження яких самостійних наук та СІД могли бути залучені під час дослідження мозаїки:
- для розшифрування написів імен муз — епіграфіка, палеографія
- для встановлення віку пам’ятки — археологія
- для визначення матеріалу, з якого виготовлено мозаїку — хімія, матеріалознавство
4) Узагальніть, яку інформацію про минуле «розповідає» пам’ятка:
Мозаїка «Дев’ять муз» розповідає про релігійні та міфологічні уявлення людей античної доби, рівень розвитку мистецтва, матеріали й техніки, які використовували майстри, а також про соціальний статус і побут заможних мешканців Зевгми.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
За допомогою яких історичних джерел досліджують історію стародавнього світу?
Історію первісності та стародавнього світу досліджують за речовими (археологічні знахідки, знаряддя праці, залишки споруд), писемними (давні написи, таблички), усними (міфи, легенди), лінгвістичними (дослідження розвитку мови), етнографічними (звичаї, обряди), а також візуальними джерелами (малюнки, наскельні зображення).
Як спеціальні історичні дисципліни допомагають досліджувати історію стародавнього світу
Спеціальні історичні дисципліни (СІД) допомагають розкривати різні сторони минулого:
- Археологія досліджує матеріальні залишки (предмети, споруди).
- Етнографія вивчає побут, звичаї, традиції.
- Палеографія розшифровує давні написи.
- Епіграфіка аналізує написи на камені, металі.
Чому важливо вивчати історичні джерела?
Вивчення історичних джерел дає змогу дізнатися, як жили люди в минулому, які мали знання, вірування, традиції, як розвивалася культура. Це допомагає зберігати пам’ять про минуле, формувати національну ідентичність і робити висновки для майбутнього.
Як цікавість до давнини сприяє розвитку туризму?
Цікавість до давнини приваблює туристів до історичних місць, музеїв, археологічних пам’яток. Відвідування стародавніх об’єктів, участь у тематичних екскурсіях і фестивалях сприяє розвитку культурного, пізнавального, гастрономічного туризму, а також підтримує місцеву економіку та популяризує історичну спадщину.
Оговоріть у групі
На основі здобутих знань дайте відповіді на запитання:
а) у чому полягає особливість історичних джерел з історії стародавнього світу?
Особливість історичних джерел стародавнього світу в тому, що більшість із них — це речові пам’ятки (знаряддя праці, посуд, залишки споруд, мозаїки), а писемних джерел дуже мало або вони з’являються пізніше.
б) чому для отримання знань про минуле необхідно поєднувати інформацію з різних історичних джерел?
Поєднання різних джерел дає змогу отримати повнішу й достовірнішу картину минулого. Кожен вид джерел містить свою частину інформації: речові джерела показують побут і технічний рівень, писемні — події й думки. Разом вони доповнюють одне одного й допомагають уникнути помилок у тлумаченні фактів.
в) під час археологічних розкопок стародавнього міста було знайдено скарб монет. Як ви думаєте, чому під час дослідження зі скарбу не можна вилучити жодної монети?
Вилучати монети зі скарбу не можна, бо важливо дослідити їх разом: кількість, склад, розташування, співвідношення різних монет дають цінну інформацію про економіку, торгівлю, зв’язки міста, а також про час і обставини приховування скарбу. Якщо вилучити монету, буде втрачено частину історичного контексту й зменшиться наукова цінність знахідки.
2. Історична загадка
Який період історії розвитку людства називають первісною добою?
Первісною добою називають найдавніший період історії людства — від появи перших людей до виникнення писемності. У цей час люди формувалися як біологічний вид, навчилися виготовляти знаряддя праці, полювати, збирати, створювати перші поселення.
Як між собою пов’язані ілюстрації колажу?
- Перша ілюстрація показує еволюцію людини: як з тварин виникли перші представники роду Homo і як люди розселялися по планеті.
- Друга ілюстрація — карта Африки, яка вказує на місця, де були знайдені найдавніші рештки людей, тобто саме тут почалася історія людства.
- Третя ілюстрація — Дарвін, вніс ключовий вклад в популяризацію та розвиток теорії еволюції.
Усі ці ілюстрації об’єднує тема початку історії людства, його еволюції, розселення та формування перших людських спільнот — родів, що є характерним для первісної доби.
Мислю творчо
З розвитком сучасних технологій музейні колекції світу стали нам ближчими. Тепер відвідати експозиції давніх пам’яток можна не виходячи з дому. Запрошуємо на віртуальну екскурсію до Музею мозаїк Зевгми. Помандруйте світом античних артефактів.
1. Коротко опишіть побачене під час екскурсії.
Під час віртуальної екскурсії до Музею мозаїк Зевгми можна побачити унікальні античні мозаїки, які зображають сцени з життя, міфологічні сюжети, богів, муз, а також фрагменти давньої архітектури, предмети побуту і мистецтва. Особливо вражає мозаїка «Дев’ять муз» — яскравий приклад античного мистецтва, що демонструє високий рівень майстерності давніх майстрів і культурні впливи того часу.
2. Поміркуйте, чому важливо зберігати й досліджувати історичні пам’ятки.
Зберігати й досліджувати історичні пам’ятки важливо, бо вони є джерелом знань про минуле, допомагають зрозуміти розвиток культури, науки, мистецтва, формують національну ідентичність, передають досвід попередніх поколінь. Пам’ятки дають змогу вивчати історію не лише з книжок, а й через реальні об’єкти, що збереглися до наших днів.
3. З якою метою, на вашу думку, музейники створюють віртуальні екскурсії?
Музейники створюють віртуальні екскурсії, щоб зробити колекції доступними для людей з різних країн, незалежно від місця проживання, стану здоров’я чи фінансових можливостей. Це сприяє популяризації історичних пам’яток, розширює аудиторію, допомагає у навчанні, зберігає пам’ять про культурну спадщину та стимулює інтерес до історії й туризму.