3.1. Які зміни відбулися в Європі після Великих географічних відкриттів?
1. Як змінилися світобачення, життя населення Європи та Нового світу після Великих географічних відкриттів?
Після Великих географічних відкриттів відбулися кардинальні зміни у світобаченні європейців. Вони впевнилися, що Земля дійсно куляста, на мапах з’явилися обриси невідомих материків. Європейці познайомилися зі здобутками індіанців та невідомими раніше рослинами.
У харчуванні європейців з’явилися нові продукти: картопля стала “другим хлібом”, що рятував від голоду, кукурудза використовувалася для годування худоби, до раціону додалися ананаси, стручковий перець, какао, кава, тютюн, томати. Подешевшав цукор.
Головні торгові шляхи змістилися з Балтійського та Середземного морів до Атлантики. Лісабон, Севілья, Амстердам, Лондон перетворилися в центри світової комерції, тоді як вплив Ганзейського союзу та італійських міст зменшувався.
Формувався спільний ринок та “торговельний трикутник”, який поєднував континенти. Становище держав Європи тепер залежало від наявності колоній
2. Згадайте своє тижневе меню. Які його продукти походять із Нового світу?
З Нового світу походять такі продукти: картопля, кукурудза, томати, какао (шоколад), стручковий перець, ананаси.
3. Із заморських колоній європейці отримали немало користі. Що навзаєм позитивне вони «подарували» тубільцям?
Європейці завезли до Нового світу пшеницю, жито, яблука, цитрусові, свиней, кіз, овець, велику рогату худобу, коней. Також вони будували церкви, відкривали школи, впроваджували нові технології та ремесла, знайомили тубільців із європейською культурою та релігією. Таким чином дві цивілізації єдналися, збагачуючи одна одну, хоча “слабша” цивілізація втрачала традиційні самобутні риси.
3.2. Як зароджувався капіталізм? Що таке мануфактура?
1. Як «революція цін» вплинула на становище в сільському господарстві? Чому вона сприяла піднесенню фільварків у королівстві Польському? Як це змінило становище селянства? Згадайте з історії України.
«Революція цін» — це різке підвищення цін на товари в Європі після Великих географічних відкриттів, викликане напливом золота й срібла з Америки. Внаслідок цього ціни на сільськогосподарську продукцію зросли, що зробило вирощування зерна дуже прибутковим. У королівстві Польському, а також на підпольських українських землях, це призвело до розвитку фільваркового господарства — великих панських маєтків, орієнтованих на експорт зерна. Для забезпечення роботи фільварків посилилася залежність селян: їх переводили на панщину, збільшували повинності, обмежували особисту свободу. В Україні це означало зростання кріпацтва, погіршення становища селян, які втрачали права і ставали фактично власністю панів.
2. Хто такі капіталісти? Як пов’язані Великі географічні відкриття і зародження капіталістичних відносин?
Капіталісти — це люди, які володіють капіталами або підприємствами, займаються комерційною діяльністю, отримують прибуток із використання найманої праці. Великі географічні відкриття сприяли розвитку торгівлі та накопиченню багатств у руках окремих людей. Завдяки ввезенню нових товарів і золота з колоній з’явилися нові можливості для підприємництва, виникли мануфактури, розвивалася система найманої праці. Це стало основою для формування капіталістичних відносин у Європі.
3. Як освоєння природних багатств Нового світу вплинуло на розвиток господарства й суспільства в Європі?
Освоєння природних багатств Нового світу (Америки) призвело до притоку золота, срібла, нових сільськогосподарських культур (картопля, кукурудза, томати, какао, тютюн) у Європу. Це сприяло розвитку торгівлі, підвищенню добробуту, появі нових продуктів у раціоні, зростанню міст і формуванню світового ринку. Водночас це викликало «революцію цін», що змінило економічні відносини, прискорило розвиток мануфактур і підштовхнуло Європу до капіталізму.
3.3. Як змінювалося повсякдення європейців упродовж Раннього Нового часу?
1. Розгляньте картини Яна Вермера та Дієго Веласкеса. Повсякдення яких верств відобразили митці? Що люди їли? У що вдягалися?
Ян Вермер і Дієго Веласкес у своїх картинах зображали повсякдення різних верств: Веласкес — переважно бідноти та простих містян (наприклад, «Жінка готує яєчню», «Сніданок»), Вермер — міщанство і заможніших городян («Дівчина з перловою сережкою»). Біднота їла просту їжу: боби, сир, яйця, каші з пшениці та жита, які запивали пивом. У свята дозволяли собі курятину чи свинину. Їли дерев’яними ложками з глиняних тарілок, готували на вогнищі в казанах і горщиках. Одяг у бідних був простий, часто з грубого сукна. Знать і заможні містяни носили дорогий одяг із шовку, сукна, мережива, прикрашений позолотою, слідкували за модою (спочатку іспанською, потім французькою), мали вишукані меблі, користувалися скляним посудом, їли делікатеси, пили чай і каву.
2. Згадайте, зіставте і порівняйте повсякдення європейців Середньовіччя та Раннього Нового часу. Що змінилося, що ні?
У Середньовіччі більшість населення теж становили селяни, жили в простих умовах, харчувалися переважно кашами, хлібом, овочами, рідше м’ясом. Одяг був грубий і простий, житло — тісне, часто з худобою під одним дахом. Середня тривалість життя була низькою, шлюби укладалися рано, висока дитяча смертність. У Ранній Новий час зросла кількість міст, покращилося харчування (з’явилися нові продукти — картопля, кукурудза, кава, какао, томати), збільшилася тривалість життя, шлюби укладалися пізніше, молодь частіше сама обирала пару. Проте голод і епідемії залишалися небезпечними, а побут бідноти змінювався мало.
3. Чим різнився побут знаті й бідноти? Розкажіть, послуговуючись текстом параграфа.
Побут бідноти: одна кімната на всю сім’ю, прості меблі (стіл, лави, скриня), готували на вогнищі, їли простою їжею (каші, боби, яйця, сир, іноді м’ясо), одяг з грубого сукна, взимку до хати заганяли худобу, від холоду рятувалися як могли.
Побут знаті: великі будинки зі скляними вікнами, кам’яними чи паркетними підлогами, вишукані меблі з різьбленням і позолотою, окремі шафи для одягу й посуду, дорогий посуд, делікатеси на столі, чай і кава, дорогий одяг із шовку, сукна, мережива, дотримання моди. Знать могла дозволити собі кращу гігієну й медичний догляд, але від хвороб і паразитів страждали всі.
Перевірте себе!
1. Покажіть на мапі центри світової торгівлі в ХVІ ст., «торговельний трикутник». Поясніть рух товарів. Що і куди вивозили європейці? Що і звідки привозили?
У XVI ст. головні центри світової торгівлі перемістилися до Атлантики: Лісабон, Севілья, Амстердам, Лондон стали ключовими портами. «Торговельний трикутник» поєднував Європу, Африку та Америку:
- З Європи до Африки вивозили промислові товари, зброю, текстиль.
- З Африки до Америки — невільників.
- З Америки до Європи — золото, срібло, цукор, тютюн, какао, картоплю, кукурудзу, томати, кава, ананаси, стручковий перець.
- Європейці вивозили до Нового світу пшеницю, жито, яблука, цитрусові, свиней, кіз, овець, велику рогату худобу, коней.
2. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами: Коли ___? Що ___? Хто ___? Де ___? Звідки ми можемо дізнатися про ___? Чому ___? Як ___? Який результат ___?
- Коли почалася «революція цін» у Європі?
- Що таке мануфактура?
- Хто такі буржуазія?
- Де виникли перші мануфактури?
- Звідки ми можемо дізнатися про зміни в повсякденні європейців Раннього Нового часу?
- Чому змінилася структура торгівлі після Великих географічних відкриттів?
- Як вплинула поява нових продуктів на життя європейців?
- Який результат мала «революція цін» для селянства?
3. Із переліку понять: «буржуазія», «зустріч цивілізацій», «капіталізм», «конкіста», «мануфактура», «найманий працівник», «революція цін», «фільварок» виберіть і поясніть ті, що необхідні для розповіді про зародження капіталістичних відносин.
- Буржуазія — верства, яка володіє капіталами, підприємствами, займається комерцією та отримує прибуток із найманої праці.
- Капіталізм — система господарювання, що ґрунтується на приватній власності, підприємництві, використанні найманої праці.
- Мануфактура — підприємство, де виробництво здійснюється вручну із поділом праці між найманими працівниками.
- Найманий працівник — особа, яка працює за винагороду на власника підприємства.
- Революція цін — різке підвищення цін у Європі через наплив дорогоцінних металів (падіння вартості) із Америки, що запустило нові економічні процеси.
4. На основі інформації параграфа про повсякдення назвіть винаходи, технічні досягнення суспільства Ранньомодерного підперіоду Нової історії
- Вітряки з регульованим нахилом крил для використання сили вітру
- Вдосконалені водяні млини (нові лопаті)
- Доменні печі для виплавки чавуну
- Прядильне колесо з педаллю
- Скляна пляшка (Венеція, 1575 р.)
- Поширення окулярів, телескопів, дзеркал
- Масове книгодрукування (друкарні в понад 200 містах)
- Зброя: Важкі гармати, ручні аркебузи, мушкети
5. У зошиті запишіть й усно оцініть наслідки Великих географічних відкриттів для європейської та американської цивілізацій.
Наслідки для європейської цивілізації
Позитивні наслідки:
- Збагачення раціону новими продуктами: картопля (“другий хліб”), кукурудза, ананаси, стручковий перець, какао, кава, тютюн, томати
- Подешевшання цукру
- Формування спільного світового ринку та переміщення торгових шляхів до Атлантики
- Перетворення Лісабона, Севільї, Амстердама, Лондона на центри світової комерції
- Накопичення капіталів та зародження капіталістичних відносин
- Розвиток мануфактурного виробництва
Негативні наслідки:
- “Революція цін” через масовий приплив дорогоцінних металів із Нового світу
- Знецінення золота та срібла
- Подорожчання товарів та продуктів харчування
Наслідки для американської цивілізації
Позитивні наслідки:
- Отримання нових сільськогосподарських культур: пшениця, жито, яблука, цитрусові
- Розведення нових видів тварин: свиней, кіз, овець, великої рогатої худоби, коней
- Відкриття католицьких місій, церков і шкіл
Негативні наслідки:
- Втрата традиційних самобутніх рис
- Хижацьке використання природних багатств
- Експлуатація місцевого населення
- Загибель через захворювання, що принесли європейці.
6. А. Уявіть, що ви — власниця / власник каравели. Які товари ви доправлятимете з Європи до Нового світу та звідти, щоб якомога вигідніше сторгуватися?
- З Європи до Америки: пшениця, жито, яблука, цитрусові, домашня худоба (свині, кози, вівці, велика рогата худоба, коні), залізні вироби, тканини, зброя, алкоголь.
- З Америки до Європи: золото, срібло, какао, кава, картопля, кукурудза, ананаси, стручковий перець, тютюн, томати, цукор.
6. Б. Уявіть, що ви — власниця / власник мануфактури, де шили шерстяний одяг. Укладіть послідовність виробничих «операцій» від забезпечення сировиною до отримання готової продукції. Виберіть найвигідніший вид мануфактури: централізовану, змішану або розсіяну.
Послідовність виробничих операцій:
- Закупівля вовни (сировини)
- Миття та очищення вовни
- Прядіння ниток
- Фарбування ниток
- Ткацтво (виготовлення тканини)
- Кроєння тканини
- Шиття одягу
- Оздоблення і пакування готових виробів
Найвигідніший вид мануфактури: централізована, бо всі етапи виробництва відбуваються в одному місці, що підвищує контроль якості та зменшує витрати часу й ресурсів
5. У зошиті запишіть й усно оцініть наслідки Великих географічних відкриттів для європейської та американської цивілізацій.
- Відкриття нових материків, підтвердження кулястості Землі.
- Європейці отримали нові продукти (картопля, кукурудза, какао, кава, томати), що врятувало від голоду та змінило харчування.
- До Америки завезли пшеницю, яблука, худобу, що змінило господарство індіанців.
- Відбувся обмін культурними досягненнями, але американські цивілізації втратили багато традицій через колонізацію.
- У Європі зросла торгівля, з’явилися нові торгові шляхи, портові міста стали центрами світової комерції.
- В Європу надійшли великі обсяги золота і срібла, що викликало “революцію цін” — різке підвищення цін.
- Формування колоній призвело до експлуатації природних ресурсів Америки та зміни соціальної структури обох континентів.
6. А. Уявіть, що ви — власниця / власник каравели. Які товари ви доправлятимете з Європи до Нового світу та звідти, щоб якомога вигідніше сторгуватися?
- З Європи до Америки: пшениця, жито, яблука, цитрусові, домашня худоба (свині, кози, вівці, велика рогата худоба, коні), залізні вироби, тканини, зброя, алкоголь.
- З Америки до Європи: золото, срібло, какао, кава, картопля, кукурудза, ананаси, стручковий перець, тютюн, томати, цукор.
6. Б. Уявіть, що ви — власниця / власник мануфактури, де шили шерстяний одяг. Укладіть послідовність виробничих «операцій» від забезпечення сировиною до отримання готової продукції. Виберіть найвигідніший вид мануфактури: централізовану, змішану або розсіяну.
Послідовність виробничих операцій:
- Закупівля вовни (сировини)
- Миття та очищення вовни
- Прядіння ниток
- Фарбування ниток
- Ткацтво (виготовлення тканини)
- Кроєння тканини
- Шиття одягу
- Оздоблення і пакування готових виробів
Найвигідніший вид мануфактури: централізована, бо всі етапи виробництва відбуваються в одному місці, що підвищує контроль якості та зменшує витрати часу й ресурсів
5. У зошиті запишіть й усно оцініть наслідки Великих географічних відкриттів для європейської та американської цивілізацій.
- Відкриття нових материків, підтвердження кулястості Землі.
- Європейці отримали нові продукти (картопля, кукурудза, какао, кава, томати), що врятувало від голоду та змінило харчування.
- До Америки завезли пшеницю, яблука, худобу, що змінило господарство індіанців.
- Відбувся обмін культурними досягненнями, але американські цивілізації втратили багато традицій через колонізацію.
- У Європі зросла торгівля, з’явилися нові торгові шляхи, портові міста стали центрами світової комерції.
- В Європу надійшли великі обсяги золота і срібла, що викликало “революцію цін” — різке підвищення цін.
- Формування колоній призвело до експлуатації природних ресурсів Америки та зміни соціальної структури обох континентів.
6. А. Уявіть, що ви — власниця / власник каравели. Які товари ви доправлятимете з Європи до Нового світу та звідти, щоб якомога вигідніше сторгуватися?
- З Європи до Америки: пшениця, жито, яблука, цитрусові, домашня худоба (свині, кози, вівці, велика рогата худоба, коні), залізні вироби, тканини, зброя, алкоголь.
- З Америки до Європи: золото, срібло, какао, кава, картопля, кукурудза, ананаси, стручковий перець, тютюн, томати, цукор.
6. Б. Уявіть, що ви — власниця / власник мануфактури, де шили шерстяний одяг. Укладіть послідовність виробничих «операцій» від забезпечення сировиною до отримання готової продукції. Виберіть найвигідніший вид мануфактури: централізовану, змішану або розсіяну.
Послідовність виробничих операцій:
- Закупівля вовни (сировини)
- Миття та очищення вовни
- Прядіння ниток
- Фарбування ниток
- Ткацтво (виготовлення тканини)
- Кроєння тканини
- Шиття одягу
- Оздоблення і пакування готових виробів
Найвигідніший вид мануфактури: централізована, бо всі етапи виробництва відбуваються в одному місці, що підвищує контроль якості та зменшує витрати часу й ресурсів