Зміст ГДЗ Всесвітня історія 7 клас Пометун
ОБГОВОРІТЬ У КЛАСІ
Які наукові й технічні досягнення стародавнього світу і середньовіччя вам відомі?
У стародавньому світі та середньовіччі було багато важливих наукових і технічних досягнень:
- Стародавній Єгипет: Імхотеп, відомий як архітектор першої піраміди, також зробив внесок у медицину.
- Стародавня Греція: Піфагор і Архімед зробили значні відкриття в математиці та фізиці.
- Китай: Винайдено папір, компас, порох.
- Індія: Відкрито будову Сонячної системи та введено цифру “нуль”.
- Середньовічна Європа: Винайдено друкарський верстат Гутенберга, окуляри, механічний годинник.
Чому наукові і технічні досягнення пов’язані між собою?
Наукові й технічні досягнення тісно пов’язані, оскільки наука забезпечує теоретичну базу для розробки нових технологій, а техніка дозволяє застосовувати ці знання на практиці. Наприклад, відкриття в фізиці можуть привести до створення нових машин або пристроїв. Взаємодія науки й техніки стимулює розвиток обох сфер, що сприяє загальному прогресу суспільства.
ДОСЛІДІТЬ
Розвиток яких галузей науки і техніки, на вашу думку, зумовили нові явища та процеси в суспільному житті? Обговоріть і заповніть праву колонку схеми.
Згідно з наданою інформацією, ось як можна заповнити праву колонку схеми:
- Розвиток сільського господарства, ремесел і торгівлі → Агрономія, механізація, розвиток ремесел.
- Розширення відносин між державами і міграцій → Географія, навігаційні технології.
- Хрестові походи → Військова техніка, обмін знаннями.
- Розвиток міст → Інженерія, будівництво, міська інфраструктура.
1. Як були започатковані наукові дослідження
Які важливі зміни відбулись у середньовічній науці?
У середньовічній науці відбулись важливі зміни, зокрема розвиток дослідної науки, яку започаткував Роджер Бекон. Він виступав за експериментальний підхід до науки й зробив ряд передбачень, таких як можливість створення літальних машин та оптичних приладів. Алхімія також зробила вагомий внесок у розвиток хімічних знань, а географічні знання розвивалися завдяки хрестовим походам і дослідженням мандрівників, таких як Марко Поло.
ДОСЛІДІТЬ
Який підхід до науки засуджував, а який — схвалював учений?
Роджер Бекон засуджував сліпе прийняття стародавніх авторитетів і недостовірні твердження, які не підтверджувалися дослідами. Він схвалював експериментальний підхід, який базувався на спостереженнях і перевірці фактів.
Які відкриття чи передбачення вдалося йому зробити?
Бекон передбачив створення літальних машин, візків без худоби, оптичних приладів для збільшення та наближення зображень. Він також розвивав ідеї про важливість науки для покращення життя.
Припустіть, чому скульптор зобразив Бекона саме так.
Скульптор міг зобразити Бекона як мудрого мислителя, щоб підкреслити його внесок у розвиток науки та знань. Його образ, ймовірно, символізує прагнення до істини, освіти та боротьби з неуцтвом.
2. Якими були винаходи середньовіччя
ДОСЛІДІТЬ
Використайте ілюстрації та заповніть у зошиті таблицю, визначивши, яке значення мали відкриття середньовічних винахідників.
| Винахід | Вплив на середньовічне суспільство |
|---|---|
| Винайдення вертикального ткацького верстата | Збільшення продуктивності текстильного виробництва, що сприяло розвитку торгівлі та економіки. Дозволяв виробляти довші та складніші текстильні вироби. |
| Виготовлення окулярів, ножиць, скляних дзеркал | Окуляри покращили зір багатьох людей, дозволяючи їм ефективніше працювати. Ножиці стали незамінним інструментом у побуті та ремеслах. Скляні дзеркала дозволили людям краще піклуватися про свій зовнішній вигляд. Петлі для ґудзиків спростили процес одягання та знімання одягу. |
| Створення корабля — каравели, лоції, астролябії | Каравела була швидким і маневреним кораблем, що дозволяв здійснювати далекі морські подорожі. Лоція допомагала морякам орієнтуватися вздовж берегових ліній. Астролябія використовувалася для визначення координат корабля за зірками, що полегшило навігацію. |
| Поширення вітряків | Використання вітряної енергії для млинів і водяних насосів, що сприяло розвитку сільського господарства і промисловості. Використовувалися для помелу зерна та інших господарських потреб, що зменшувало залежність від ручної праці та підвищувало ефективність сільського господарства. |
| Виробництво пороху, гармат | Змінили військову справу, зробивши її більш ефективною та руйнівною. Порох став основою для розвитку артилерії. |
| Поява годинників на вежах міст | Організація міського життя за часом, що сприяло розвитку торгівлі та соціальної структури. |
| Колісний плуг | Підвищення ефективності сільськогосподарських робіт, що сприяло збільшенню врожайності. |
| Перший власний папір | Полегшення зберігання інформації та поширення знань, що сприяло розвитку освіти й культури. |
| Стремено | Покращення кавалерійських навичок і маневреності вершників, що мало значний вплив на військову справу. |
3. Як винайшли книгодрукування
ПОМІРКУЙТЕ
Розкажіть про долю Й. Гутенберга та його винаходу.
Йоганн Гутенберг, німецький винахідник і видавець, став засновником книгодрукування в Європі. Він сконструював друкарський верстат і винайшов спеціальну фарбу для літер, що дозволило значно прискорити процес друкування книг. Близько 1450 року Гутенберг надрукував свою знамениту Біблію, виготовивши 180 примірників, з яких до нашого часу збереглося лише 48.
Попри життєві труднощі та фінансову скруту, Гутенберг не здавався і продовжував свою діяльність. Його винахід мав величезний вплив на суспільство: наприкінці XV століття в Європі діяло майже 200 друкарень у 69 містах. Це зробило книги доступнішими для різних верств населення, прискорило поширення інформації й знань, а також зменшило вартість книг у порівнянні з рукописними.
ДОСЛІДІТЬ
За ілюстраціями розкажіть, як людство вшановує пам’ять про Йоганна Гутенберга
- Музей Й. Гутенберга у Майнці (Німеччина): У рідному місті Гутенберга, Майнці, створено музей його імені. Там зібрані експонати, пов’язані з історією книгодрукування, включаючи друкарський верстат та копії Біблії Гутенберга. Це місце є важливим центром вивчення його спадщини.
- Біблія, надрукована Й. Гутенбергом: Один із найвідоміших творів Гутенберга — його Біблія — зберігається в музеях і бібліотеках світу як символ початку епохи книгодрукування. Вона є цінним історичним артефактом.
- Пам’ятник Й. Гутенбергу в Страсбурзі (Франція): У Страсбурзі встановлено пам’ятник на честь винахідника. Він символізує визнання його внеску у розвиток культури, науки та освіти через книгодрукування.
ПЕРЕВІР СЕБЕ
1. Хто такий Роджер Бекон?
Роджер Бекон (1214–1292) — англійський монах, професор Оксфорда, який став провісником дослідної науки. Він засуджував сліпе прийняття теорій без практичних досліджень і виступав за експериментальний підхід у науці. Бекон зробив передбачення про майбутні винаходи, такі як літальні машини, телескопи та візки без худоби. Через свої ідеї зазнав переслідувань і провів 14 років у в’язниці.
2. Хто з європейців першим описав подорож до Китаю та Центральної Азії?
Першим європейцем, який описав подорож до Китаю та Центральної Азії, був венеційський купець і мандрівник Марко Поло. У XIII столітті він дослідив ці регіони й залишив докладний опис своїх подорожей у книзі.
3. Які наукові досліди і для чого здійснювали алхіміки?
Алхіміки займалися пошуками “філософського каменя”, який мав забезпечити виготовлення універсальних ліків і перетворення металів на золото чи срібло. Вони досліджували хімічні й фізичні властивості речовин, що призвело до створення нових сплавів та хімічних сполук.
4. Коли і ким було винайдено книгодрукування?
Книгодрукування було винайдено Йоганном Гутенбергом близько 1450 року в Німеччині. Він створив друкарський верстат і спеціальну фарбу для літер, а також надрукував свою знамениту Біблію. Цей винахід зробив книги доступнішими й сприяв поширенню знань у Європі.
5. Схарактеризуй внесок Р. Бекона та Й. Гутенберга у світову науку й освіту.
- Роджер Бекон: Він був провісником дослідної науки, виступав за експериментальний підхід і засуджував сліпе прийняття теорій без перевірки. Бекон передбачив винаходи, такі як телескоп, літальні машини та механічні візки. Його роботи сприяли розвитку природничих наук і заклали основи для майбутніх наукових відкриттів.
- Йоганн Гутенберг: Винахід книгодрукування став революцією в поширенні знань. Завдяки друкарському верстату книги стали доступнішими, що сприяло розвитку освіти, науки та культури. Гутенберг відкрив нову еру масового виробництва книг, що значно прискорило обмін інформацією.
6. Доведи, що книгодрукування — один із найважливіших винаходів в історії людства.
- Доступність знань: Книгодрукування зробило книги дешевшими й доступнішими для різних верств населення, що сприяло поширенню освіти.
- Розвиток науки: Завдяки друку наукові праці швидше розповсюджувалися серед учених, що прискорило науковий прогрес.
- Збереження культури: Друковані книги дозволили зберегти літературні, історичні й наукові твори для майбутніх поколінь.
- Гуманізм і Реформація: Книгодрукування стало важливим інструментом у поширенні ідей гуманізму та Реформації, змінюючи світогляд європейців.
- Початок інформаційної епохи: Воно стало першим кроком до створення сучасних медіа та глобального обміну інформацією.
А ЩЕ ТИ МОЖЕШ
Знайди інформацію про жінок-науковиць середньовіччя. Поміркуй, чому жінкам було важко займатися дослідженнями? Презентуй результати своєї роботи (3–4 слайди).
Слайд 1: Видатні жінки-науковиці середньовіччя
- Гільдегарда Бінгенська (1098–1179 рр.): Німецька черниця, яка досліджувала медицину, природничі науки та філософію. Її праці охоплювали лікування травами та анатомію.
- Трота Салернська (XII ст.): Італійська лікарка, авторка текстів з акушерства і гінекології. Викладала в Schola Medica Salernitana.
- Доротея Букка: Керівниця відділу медицини в Болонському університеті в 15 столітті.
Слайд 2: Чому жінкам було важко займатися наукою?
- Обмежений доступ до освіти: Жінки часто не мали права навчатися в університетах, за винятком окремих випадків (наприклад, Болонський університет).
- Суспільні стереотипи: Вважалося, що жінки повинні займатися лише домашніми справами, а наука — це “чоловіча справа”.
- Релігійний вплив: Церква обмежувала участь жінок у науці, вважаючи їх менш здатними до інтелектуальної діяльності.
- Економічна залежність: Більшість жінок не мали фінансової незалежності для проведення досліджень.
Слайд 3: Як жінки долали перешкоди
- Чернецтво: Монастирі були одним із небагатьох місць, де жінки могли здобувати освіту та займатися дослідженнями.
- Підтримка родини: Деякі заможні родини дозволяли жінкам навчатися або брати участь у наукових дослідженнях.
- Нестандартні шляхи: Жінки брали участь у перекладах наукових текстів, малюванні ілюстрацій або працювали в “жіночих” галузях, таких як медицина, ботаніка.
Слайд 4: Значення внеску жінок-науковиць
- Внесок цих жінок допоміг зберегти та розвинути знання в медицині, математиці та природничих науках.
- Їхня діяльність стала основою для боротьби за рівність у науці в наступних століттях.
- Вони довели, що жінки можуть робити вагомі відкриття навіть за умов обмежень.