§2. Зустріч цивілізацій

Назад до змісту

2.1. Що науковці знають про цивілізації доколумбової Америки?

1. У 1943 р. німецький філософ Пауль Кірхгоф увів в обіг поняття «Месоамерика». Послуговуючись додатками до підручника та пошуковими системами інтернету, дізнайтеся, що воно означає.

Месоамерика – це історико-культурний регіон, який охоплює території сучасної Мексики, Гватемали, Белізу, Гондурасу та Сальвадору, де до приходу європейців існували розвинені цивілізації (мая, ацтеки, ольмеки тощо).

2. Що новочасні європейці запозичили в народів доколумбової Америки?

Європейці запозичили від народів доколумбової Америки багато рослин і продуктів: кукурудзу, картоплю, помідори, какао, тютюн, червоний перець, ваніль. Вони також перейняли такі речі, як гамак і папір з фікусів.

3. За однією із версій, назва міста Теночтитлан у перекладі з мови ацтеків начебто означала «місто колючих кактусів». Як ви його назвали б, прочитавши підписи будівель, що зображені на макеті?

Ознайомившись із підписами будівель на макеті (Темпло Майор, храми, стадіон для гри в м’яч, Будинок Орлів, Будинок Ягуарів, стіна черепів, школи, святині), я б назвав це місто «Місто храмів», бо тут багато культових споруд і місць, пов’язаних із військовою славою та релігією.

2.2. Що таке «конкіста» і хто такі конкістадори?

1. Чому невеликі іспанські загони легко здобували перемоги над чисельними військами індіанців?

Іспанські загони легко здобували перемоги, бо мали вогнепальну зброю, гармати, обладунки та коней, чого не було в індіанців. Крім того, іспанцям допомагали племена, які ворогували з ацтеками чи інками. Місцеві жителі не вміли воювати проти кінноти й не були готові до таких методів ведення бою.

2. Чому конкістадори жорстоко поводилися з тубільцями та безжально нищили їхнє довкілля?

Конкістадори шукали золото, багатства та нові землі, тому ставилися до тубільців як до рабів і джерела прибутку. Вони прагнули швидко підкорити й використати природні ресурси, не рахуючись із життям і культурою місцевих народів. Також вони вважали індіанців «нецивілізованими» і прагнули нав’язати їм свою релігію та порядок.

3. Після висадки на американському узбережжі Фернандо Кортес наказав затопити власні кораблі. Чому він так учинив? Що нині означає усталений вислів «спалити кораблі»?

Кортес затопив кораблі, щоб його воїни не могли відступити й були змушені боротися до кінця. Тепер вислів «спалити кораблі» означає зробити крок, після якого неможливо повернутися назад, тобто діяти рішуче, не залишаючи собі шляху для відступу.

2.3. Які європейські країни долучилися до освоєння Нового світу? Як формувалися колоніальні імперії?

1. Доведіть, що Іспанія ставала колоніальною імперією.

Іспанія після відкриття Америки швидко захопила великі території у Центральній та Південній Америці. Вона створила віцекоролівства Нова Іспанія (1535 р.) і Перу (1542 р.), роздавала землі колоністам, змушувала місцевих жителів працювати на іспанців, сплачувати податки, а протести жорстоко придушувала. Так Іспанія використовувала природні й людські ресурси колоній для власного збагачення, що є ознакою колоніальної імперії.

2. Через скільки років після відкриття Христофором Колумбом Америки англійські та французькі колонізатори розпочали освоювати Новий світ? Складіть і запишіть у зошиті дві хронологічні задачі.

Колумб відкрив Америку у 1492 році.

  • Англійці (Джон Кабот) почали освоєння у 1497 році.
  • Французи (Жак Картьє) – у 1534 році.

Хронологічні задачі:

  1. Скільки років минуло від відкриття Америки Колумбом (1492) до першої англійської експедиції Джона Кабота (1497)?1497 – 1492 = 5 років
  2. Скільки років минуло від відкриття Америки Колумбом (1492) до експедиції Жака Картьє (1534)?1534 – 1492 = 42 роки.

3. Поясніть значення словосполучення «зустріч цивілізацій» на прикладах іспанської конкісти та англійсько-французького мирного проникнення.

«Зустріч цивілізацій» – це взаємодія різних культур і народів, що відбулася після Великих географічних відкриттів.

  • Під час іспанської конкісти ця зустріч була жорсткою: іспанці силою підкорювали, грабували, нищили місцеву культуру і нав’язували свою релігію та порядки.
  • Англійські й французькі колонізатори спочатку діяли мирно: купували або обмінювали землі, співпрацювали з місцевими, але з часом теж почали витісняти аборигенів, коли переселенців стало більше.

Перевірте себе!

1. У зошиті укладіть хронологічну таблицю іспанської конкісти та англійсько-французького освоєння Америки.

РікПодія
1492Христофор Колумб відкрив Америку
1497Джованні Каботто (Англія) досяг Ньюфаундленду
1517Іспанці (Ф. Ернандес де Кордоба) почали підкорення мая
1519Фернандо Кортес розпочав підкорення ацтеків
1532Франсіско Пісарро почав підкорення інків
1534Жак Картьє (Франція) дослідив східне узбережжя Канади
1535Заснування віцекоролівства Нова Іспанія (Мексика)
1542Заснування віцекоролівства Перу

2. Покажіть на мапі, що на форзаці, об’єкти, які відображають геопросторове розширення впливу європейської цивілізації на початку Ранньомодерного підперіоду.

На мапі позначте:

  • Шляхи експедицій Колумба, Каботто, Кортеса, Пісарро, Картьє.
  • Території, підконтрольні Іспанії (Мексика, Перу, Кариби, Центральна Америка).
  • Англійські та французькі поселення на сході Північної Америки (Ньюфаундленд, Канада).

3. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами:

  • Коли іспанці розпочали підкорення мая?
  • Що означає слово «конкіста»?
  • Хто очолив завоювання ацтеків?
  • Де знаходилася столиця інків?
  • Звідки ми можемо дізнатися про життя цивілізацій мая, ацтеків, інків?
  • Чому іспанці легко перемагали численні війська індіанців?
  • Як європейці використовували багатства колоній?
  • Який результат іспанської конкісти для місцевого населення?

4. А. Розташуйте в логічній послідовності поняття «конкіста», «конкістадор», «індіанець», «колоніальна імперія» та «зустріч цивілізацій». Як вони пов’язані між собою?

  1. Індіанець
  2. Зустріч цивілізацій
  3. Конкістадор
  4. Конкіста
  5. Колоніальна імперія

Пояснення: європейці (конкістадори) зустрілися з індіанцями (зустріч цивілізацій), розпочали завоювання (конкіста), підкорили місцеві народи й створили колоніальну імперію.

Б. Визначте причини й наслідки панування європейської цивілізації в світі після Великих географічних відкриттів.

Причини:

  • Пошук нових торговельних шляхів і багатств
  • Бажання поширити християнство
  • Прагнення до нових земель і ресурсів

Наслідки:

  • Знищення та підкорення місцевих цивілізацій
  • Виникнення колоніальних імперій
  • Масове переселення, рабство, змішування культур
  • Поширення європейських мов, релігії, технологій
  • Формування нових торговельних шляхів.

В. Як Великі географічні відкриття змінили відносини людини з природою у зіставленні й порівнянні із Середньовіччям?

У Середньовіччі вплив людини на природу був переважно локальним. Після Великих географічних відкриттів цей вплив став глобальним. Європейці почали нещадно використовувати природні багатства нововідкритих земель, наприклад, масово видобували дорогоцінні метали, вирубували ліси для створення плантацій. Конкістадори безжально нищили довкілля підкорених народів. Розпочався “Колумбів обмін” – переміщення рослин, тварин між континентами, що мало значний вплив на екосистеми. Якщо в Середньовіччі людина більше залежала від природи свого регіону, то в Ранньомодерну добу почалося масштабне перетворення природи для потреб світової торгівлі та збагачення колонізаторів.

5. Чому сьогодні громадяни країн Центральної, більшої частини Південної Америки розмовляють іспанською мовою, у Сполучених Штатах Америки – переважно англійською, в Канаді – англійською та французькою мовами?

Ці мови поширилися, бо саме Іспанія, Англія та Франція колонізували відповідні території. Колонізатори нав’язували свою мову та культуру місцевому населенню, а з часом ці мови стали державними та основними для спілкування.

  • Іспанською мовою розмовляють у Центральній та більшій частині Південної Америки, тому що ці землі були завойовані та колонізовані Іспанією. Іспанці встановили там своє панування, адміністрацію, поширили свою мову та культуру.
  • Англійською мовою переважно розмовляють у США, оскільки ці території активно колонізувала Англія.
  • Англійською та французькою мовами розмовляють у Канаді, тому що її освоювали як Англія, так і Франція. Французи заснували поселення, які згодом стали частиною Канади, а англійці також претендували на ці землі й заселяли їх. В результаті обидві мови збереглися і мають офіційний статус.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *