§13. Іспанська колоніальна імперія. Національно-визвольна війна в Нідерландах

Назад до змісту

Пригадайте, яку історію «розповідає» хмаринка. Розкрийте зміст наведених понять і поясніть роль в історії згаданих діячів / діячок. Як вплинули на розвиток Іспанії Великі географічні відкриття?

Хмаринка слів розповідає історію створення та розквіту Іспанської імперії. Все почалося з унії (союзу) королівств Кастилія та Арагон через шлюб Ізабель та Фернандо. Це об’єднання дозволило завершити Реконкісту — відвоювання земель у маврів, після чого з країни вигнали морисків (хрещених мусульман). Зміцнівши, Іспанія змогла профінансувати експедицію Христофора Колумба, яка призвела до відкриття Америки. Це поклало початок завоюванням нових земель, у яких брали участь конкістадори, наприклад Ернан Кортес, і перетворенню Іспанії на могутню колоніальну імперію.

Поняття та діячі:

  • Реконкіста — це процес відвоювання християнами Піренейського півострова у мусульманських правителів (маврів).
  • Унія — в даному контексті, це династичний союз між королівствами Кастилія та Арагон, що фактично об’єднав Іспанію.
  • Мориски — мусульмани, які залишилися в Іспанії після Реконкісти і прийняли християнство, але згодом були вигнані з країни.
  • Фернандо II Арагонський та Ізабель I Кастильська — католицькі королі, шлюб яких поклав початок об’єднанню Іспанії. Вони завершили Реконкісту і спорядили експедицію Колумба.
  • Христофор Колумб — мореплавець, який у 1492 році відкрив Америку для європейців, шукаючи західний шлях до Індії.
  • Ернан Кортес — іспанський конкістадор, який очолив завоювання імперії ацтеків у Мексиці.

Вплив Великих географічних відкриттів на розвиток Іспанії:

Завдяки Великим географічним відкриттям Іспанія захопила величезні території в Америці, Азії та Африці. Потік золота і срібла з колоній зробив її найбагатшою та наймогутнішою державою Європи того часу, яку називали «імперією, над якою ніколи не заходить сонце».

⚙️ Діємо: практичні завдання

Опрацюйте історичну карту та з’ясуйте, у яких країнах Габсбурги мали володіння на початку XVI ст.

На початку XVI століття династія Габсбургів мала великі володіння по всій Європі. Згідно з картою, до їхніх земель належали Іспанія, Іспанські Нідерланди, Неаполітанське королівство, Сицилія, Сардинія, Австрія та Чехія. Також, внаслідок Великих географічних відкриттів, імперія мала колонії в Америці, Африці та Азії.

Пригадайте з попереднього параграфа, як складалися відносини Франції й династії Габсбургів.

Відносини між Францією та династією Габсбургів були ворожими та характеризувалися суперництвом за лідерство в Європі. Головним полем битви між ними стала Італія, де вони вели так звані Італійські війни за контроль над її територіями. Попри тривалі конфлікти, Габсбургам так і не вдалося остаточно зламати могутність Франції.

⚙️ Діємо: практичні завдання

Іспанський король Філіп ІІ отримав різні оцінки сучасників. Одні називали його Розсудливим, а інші ненавиділи. На основі тексту параграфа дізнайтеся, хто і чому міг давати такі оцінки королю.

Сучасники давали Філіпу II такі різні оцінки через суперечливі наслідки його правління.

  • Розсудливим його могли називати прихильники сильної іспанської монархії та католицької церкви. За його правління Іспанія досягла вершини своєї могутності, перетворившись на «імперію, над якою ніколи не заходить сонце». Він успішно захистив Європу від османської загрози, здобувши перемогу в битві при Лепанто. Для католиків він був ревним захисником віри.
  • Ненавиділи Філіпа II насамперед мешканці підкорених територій та представники інших конфесій. У Нідерландах його не любили за високі податки та жорстокі переслідування протестантів-кальвіністів, що зрештою призвело до визвольної війни. Його ворогами були також англійці. Крім того, в самій Іспанії його правління позначилося релігійною нетерпимістю, діяльністю інквізиції та вигнанням євреїв і морисків, які також мали всі підстави його ненавидіти.

⚙️ Діємо: практичні завдання

1. Поміркуйте, що означає поняття «національно-визвольна війна». Спробуйте самостійно сформулювати визначення поняття, продовжуючи речення: «Національно-визвольна війна — це боротьба…».

Національно-визвольна війна — це боротьба народу за звільнення від іноземного панування, захист власної культури та створення незалежної держави.

2. Працюючи з текстом параграфа, заповніть у зошиті таблицю.

КатегоріяХарактеристика
Причини війни– Політична залежність від Іспанії.- Високі податки та обмеження торгівлі, що гальмували економічний розвиток.- Релігійні переслідування протестантів-кальвіністів іспанською інквізицією.- Збереження феодальних відносин на півдні країни.
Рушійні сили– Буржуазія, частина дворянства та селяни.- Лісові та морські гези (партизанські загони).
Головні події1566 р. Подання петиції з вимогою припинити релігійні гоніння; початок іконоборчого повстання. 1567–1573 рр. Каральний похід іспанського війська на чолі з герцогом Альбою. 1572 р. Повстання на півночі країни, міста переходять на бік повстанців. 6 січня 1579 р. – Укладення Арраської унії (південні провінції) та Утрехтської унії (північні провінції). 23 січня 1579 р. Північні провінції уклали Утрехтську унію, що заклала основу незалежної держави — Сполучених Провінцій Нідерландів. 1581 р. – Учасники Утрехтської унії проголосили незалежність від Іспанії.- 1609 р. – Дванадцятирічне перемир’я, за яким Іспанія визнала незалежність Республіки.- 1648 р. – Підписання Мюнстерського договору, остаточне визнання незалежності Нідерландів.
ЛідериВільгельм I Оранський «Мовчазний» – очолив антиіспанську опозицію.- Герцог Альба – командувач іспанського війська, направленого для придушення повстання.
Результати й наслідкиДля Нідерландів: – Створення незалежної держави — Республіки Об’єднаних провінцій (Голландії). – Прискорення розвитку капіталізму та зростання мануфактур. – Перетворення Амстердама на центр світової торгівлі та захоплення колоній. – Розкол країни: південні провінції залишилися під владою Іспанії.- Для Європи: – Війна завдала сильного удару по могутності Іспанії. – Розпочалася епоха буржуазних революцій в Європі.

Висловіть припущення, як географічне положення Нідерландів впливатиме на подальший розвиток країни.

Географічне положення Нідерландів, зокрема їхнє вигідне розташування біля моря, відіграватиме ключову роль у подальшому розвитку країни. Це дозволить їм:

  • Активно розвивати морську торгівлю, перетворивши такі міста, як Амстердам, на центри світової торгівлі.
  • Створити потужний флот, що сприятиме захопленню багатих колоній в Азії, Африці та Америці.
  • Накопичити значні капітали завдяки торгівлі та колоніям, що пришвидшить розвиток мануфактур та ринкових відносин усередині країни.

Таким чином, вихід до моря стане основою економічної могутності та процвітання незалежної Голландської республіки.

Запитання і завдання

Знаю і систематизую нову інформацію

Можу пояснити, чому Іспанію визначають як колоніальну імперію.

Іспанію називають колоніальною імперією, тому що після Великих географічних відкриттів вона захопила величезні території в Америці, Азії та Африці. Ці землі, або колонії, були джерелом золота та срібла, що зробило Іспанію найбагатшою державою тогочасної Європи. Її володіння були настільки великими, що її називали «імперією, над якою ніколи не заходить сонце».

Можу визначити ознаки абсолютизму в Іспанії.

Ознаками абсолютизму в Іспанії були:

  • Прагнення короля до необмеженої влади, як це робив Карл V, що навіть викликало повстання.
  • Активне втручання монарха, зокрема Філіпа ІІ, у всі справи як всередині країни, так і в Європі.
  • Сильний вплив короля на релігійне життя: Філіп ІІ був ревним захисником католицизму, в країні панувала інквізиція та релігійна нетерпимість, з неї виганяли євреїв та морисків.

Можу назвати причини, головні події національно-визвольної війни в Нідерландах.

Причини:

  • Політичні: Залежність від Іспанії.
  • Економічні: Високі податки та торговельні обмеження, які заважали розвитку.
  • Релігійні: Переслідування протестантів-кальвіністів іспанською інквізицією.

Головні події:

  • 1566 р. – Початок іконоборчого повстання після відхилення іспанцями петиції нідерландців.
  • 1579 р. – Укладення Утрехтської унії північними провінціями, що об’єдналися для боротьби проти Іспанії.
  • 1581 р. – Провінції-учасниці унії проголосили незалежність від Іспанії.
  • 1648 р. – За Мюнстерським договором Іспанія остаточно визнала незалежність Республіки Об’єднаних провінцій (Голландії).

Можу порівняти тенденції розвитку Іспанії та Нідерландів.

Критерій порівнянняІспаніяНідерланди (Голландія)
Економічний розвитокЗанепад. Поразка «Непереможної армади» та війна в Нідерландах ослабили імперію.Стрімкий розвиток. Зростання кількості мануфактур, розвиток торгівлі, Амстердам став центром світової торгівлі.
Політичний устрійАбсолютна монархія.Олігархічна (бюргерська) республіка, де влада належала буржуазії та купцям.
Ставлення до релігіїРелігійна нетерпимість, панування інквізиції.Віротерпимість, поширення кальвінізму, що сприяв розвитку капіталізму.
Результат періодуПочаток втрати могутності та впливу в Європі.Створення сильної незалежної держави, початок «золотого віку», захоплення власних колоній.

Обговорюємо в групі

Поміркуйте, чому історики часто називають національно-визвольну війну Нідерландів революцією.

Історики часто називають національно-визвольну війну Нідерландів революцією, тому що вона призвела не лише до незалежності, а й докорінно змінила життя країни. По-перше, змінився державний устрій: замість влади іспанського короля-абсолютиста виникла нова форма правління — бюргерська республіка, де влада належала місцевій буржуазії та купцям. По-друге, ця війна прискорила розвиток капіталістичних відносин, на відміну від феодальних порядків, які зберігалися в Іспанії.

Мислю творчо

3. Зіставте картини на с. 80 і 81 та дайте відповіді на запитання: а) Чи можна картини назвати історичним джерелом? Обґрунтуйте свою думку; б) Які висновки можна зробити про вплив результатів національно-визвольної війни Нідерландів на розвиток країни?

а) Чи можна картини назвати історичним джерелом? Обґрунтуйте свою думку.

Так, ці картини можна вважати історичним джерелом. Обидві роботи були створені художниками-сучасниками зображених подій. Картина Отто ван Веєна “Зняття облоги з Лейдена” (1574 р.) показує реальні емоції та страждання людей під час війни. Робота Бартоломеуса ван дер Гелста (1648 р.) зображує урочистості з нагоди підписання Мюнстерської угоди, що завершила війну, і передає атмосферу тріумфу та гордості заможних громадян. Картини дають уявлення про одяг, побут та настрої людей того часу.

б) Які висновки можна зробити про вплив результатів національно-визвольної війни Нідерландів на розвиток країни?

Порівнюючи ці дві картини, можна зробити висновок про величезний позитивний вплив результатів війни на розвиток Нідерландів. Перша картина показує виснажених людей у розпал війни. Друга ж, створена наприкінці війни, демонструє впевнених у собі, заможних бюргерів, які святкують перемогу. Це свідчить про те, що за роки боротьби за незалежність країна не лише вистояла, а й досягла значного економічного процвітання та перетворилася на сильну європейську державу.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *