§6. Писемні пам’ятки, фольклор і сучасні візуальні джерела про історію

Зміст ГДЗ робочий зошит 5 клас Щупак 

ПРАЦЮЄМО В КЛАСІ

1. Історичний аналіз

Поміркуйте про переваги письма в житті наших предків і роботі вчених-істориків — запишіть до схеми по три характеристики значення письма. Наприклад: поширення інформації.

У житті давніх людей

  • Поширення інформації.
  • Ведення обліку і торгівлі.
  • Закріплення законів, правил.

У роботі вчених-істориків

  • Писемні джерела – основа для вивчення і реконструкції минулого.
  • Дослідження розвитку мов, культур різних народів за писемними текстами.

2. Читаємо і розуміємо

Визначте за текстом на с. 41-43 у підручнику послідовність розвитку систем письма, якими послуговувалося людство протягом історії. Запишіть їх до схеми у хронологічному порядку винайдення.

  1. Піктографія – письмо за допомогою малюнків, де малюнки передавали інформацію. Письмо і мистецтво малювання були тісно взаємопов’язані.
  2. Ідеографічне письмо – письмо постійними малюнками-знаками (ідеограмами), що позначали цілі слова чи поняття.
  3. Ієрогліфічне письмо – письмо знаками (ієрогліфами), що позначають окремі звуки чи цілі слова. Використовувалося і досі використовується в деяких країнах Сходу.
  4. Абеткове письмо – письмо, де один знак передає один звук. З’явилося близько XV ст. до н.е. на Близькому Сході. Більшість сучасних писемностей, включно з українською, походять від абеткового письма.

3. Дослідницька лабораторія

Проведіть мінідослідження представлених історичних джерел.

Плем’я африканських бушменів (сучасне фото)

Фільм братів Люм’єрів «Прибуття потяга на вокзал Ла-Сьота»

1. До якого виду джерел належать пам’ятки?

Представлені джерела – це візуальні (зображальні) історичні джерела. Фото племені бушменів – це фотографічне джерело, а фільм братів Люм’єр – кінодокумент.

2. Які знання про минуле ми можемо довідатися із запропонованих джерел?

Фото бушменів дає уявлення про побут, зовнішній вигляд, матеріальну культуру цього африканського народу. Фільм братів Люм’єр показує, як виглядав потяг і вокзал наприкінці 19 ст., реакцію людей на нове технічне досягнення – кіно.

3. Що відрізняє даний вид історичних джерел від інших, більш ранніх видів?

Візуальні джерела, на відміну від писемних чи речових, дають наочне уявлення про минуле. Вони фіксують зображення людей, предметів, подій у певний момент часу.

4. Які СІД можна залучити до більш ґрунтовного дослідження даних історичних джерел?

Для дослідження фото бушменів можна залучити етнографічні описи, дані археологічних розкопок у місцях їх проживання. Для аналізу фільму – спогади очевидців перших кіносеансів, документи про винахід кінематографа, технічні характеристики перших кіноапаратів тощо.

5. Які матеріали, пристрої потрібні для створення і відтворення даного виду джерел?

Для створення фото потрібні фотоапарат, фотоплівка або цифрова матриця. Для зйомки і показу фільму – кінокамера і кінопроектор. Для перегляду фото достатньо надрукувати його на папері, а от для відтворення фільму потрібен екран і проекційна апаратура.

ПРАЦЮЄМО ВДОМА

1. Кросворд навпаки

На основі здобутих знань складіть запитання до кросворда (за зразком). Запитання мають бути короткими і влучними.

По горизонталі:

  1. Установа, у якій зберігають, досліджують та експонують історичні джерела.
  2. Усна народна творчість – Фольклор
  3. Запис і відтворення звуку – Фонотика

По вертикалі:

  1. Наука, що вивчає побут і звичаї народів – Етнографія
  2. Сховище кінодокументів – Фільмотека
  3. Публічний показ музейних предметів – Експозиція

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *