§33. Навчання дітей і наукові знання людства

Зміст ГДЗ робочий зошит 5 клас Щупак 

ПРАЦЮЄМО В КЛАСІ

1. Кластер “Освіта в розвитку суспільства”

Ознайомтеся з текстом «Як навчали в давнину і сьогодні» (с. 190-193 підручника). Визначте, яку роль відігравала освіта у розвитку суспільства. Результати роботи запишіть до кластера.

  1. Поширення грамотності та базових знань серед населення
  2. Підготовка кваліфікованих фахівців для різних галузей (ремесла, медицина, будівництво тощо)
  3. Розвиток науки та технологій завдяки здобуттю нових знань
  4. Збереження та передача культурної спадщини, традицій, цінностей
  5. Формування світогляду, критичного мислення, моральних якостей особистості
  6. Забезпечення сталого розвитку суспільства (збалансований розвиток економічної, соціальної та екологічної сфер для задоволення потреб нинішнього покоління без шкоди для майбутніх поколінь) через підготовку освічених громадян
  7. Сприяння соціальній мобільності (можливість змінювати своє становище в соціальній ієрархії суспільства) та рівним можливостям через доступ до освіти
  8. Розвиток творчого потенціалу, мистецтва та культури

2. Читаємо й розуміємо

За допомогою матеріалів §33 підручника, додаткових джерел укладіть таблицю “Винаходи, які подарував людству Стародавній світ”.

КраїнаВинахідДе використовуємо винахід у сучасному світі
РимБетонБудівництво
РимДороги й шосеТранспорт
РимРестораниДозвілля
РимВодопровідЖитлово-комунальне господарство
РимГрафітіМистецтво, культура
РимВійськова медицинаВійськова справа, медицина
ГреціяМедичні інструментиМедицина
ГреціяАрхімедів гвинтСільське господарство, промисловість
ГреціяГоризонтальний ткацький верстатВиробництво тканин
КитайПапірДрукування, освіта
КитайКомпасНавігація
КитайШовкПошиття одягу
КитайПорцелянаВиробництво посуду, декор
КитайПудраКосметика
КитайКнигодрукуванняДрукування, видавнича справа
ІндіяДесяткова система численняМатематичні обчислення
ІндіяЧисло “нуль”Математика, обчислювальна техніка
ІндіяБавовна та шерстьТекстильна промисловість, пошиття одягу
ІндіяШахиДозвілля, інтелектуальні ігри

3. Логічний пазл

Розгадайте логічний пазл-головоломку і виконайте творче завдання.

1. Розгадайте символи кожної з клітинок фігури та визначте, про кого «розповідає» пазл.

Юрій Дрогобич, при народженні Юрій Михайлович Донат-Котерма́к — руський (український) науковець епохи Відродження, освітній діяч, поет, філософ, астроном та астролог. Доктор медицини та філософії. Ректор Болонського університету медицини й вільних мистецтв, професор Істрополітанської академії у Братиславі, професор Ягеллонського університету в Кракові.

Автор друкованої книжки-інкунабули, яка містила астрологічні прогнози, відомості з географії, астрономії, метеорології.

2. Створіть за зразком пазл про одного/одну з українських діячів/ діячок освіти і науки, згаданих у § 33 підручника (на вибір).

Ігор Сікорський – ім’я та прізвище діяча, яке можна розмістити на верхній частині пазла.

Київ – місце народження Сікорського, яке можна зобразити у вигляді картинки або силуету міста.

Літаки та вертольоти – зображення літаків та вертольотів, які Сікорський розробляв, можуть бути розміщені на різних частинах пазла.

“22, 12, 15, 19, 21, 22, 31, 15 11 15” – цифри, які відповідають порядковим номерам літер української абетки, що утворюють слово.

Дата “1889-1972” – роки життя Ігоря Сікорського, які можна розмістити на нижній частині пазла.

ПРАЦЮЄМО ВДОМА

1. Дослідницька лабораторія

Івану Пулюю належить висловлювання: «Нема більшого гонору для інтелігентного чоловіка, як берегти свою національну честь і без нагороди вірно працювати для добра свого народу, щоб забезпечити йому кращу долю».

Доберіть з біографії вченого факти, що підтверджують його переконання.

З біографії Івана Пулюя можна виділити кілька фактів, які підтверджують його переконання щодо важливості збереження національної честі та безкорисливої праці на благо свого народу:

  1. Ще бувши студентом, Іван Пулюй разом з братами Барвінськими заснував Товариство української молоді «Громада», що свідчить про його патріотизм та бажання працювати для України з юних років.
  2. У 1871 році Пулюй видав у Відні «Молитовник» в перекладі на українську мову, попри утиски української мови в Російській імперії на той час. Це демонструє його прагнення розвивати рідну мову та культуру.
  3. Працюючи професором за кордоном, Іван Пулюй не забував про Україну – він переклав українською мовою підручник з геометрії та твори духовної літератури. Це показує, що навіть досягнувши успіхів в науковій кар’єрі, вчений продовжував працювати для просвіти свого народу.
  4. Найвизначнішою працею Пулюя став переклад Біблії (разом з Пантелеймоном Кулішем, та Іваном Нечуй-Левицьким) українською мовою, виданий у 1903 році у Відні. Цей переклад став важливою віхою в розвитку української мови та культури. Іван Пулюй здійснив його безкорисливо, керуючись лише бажанням зробити Святе Письмо доступним для свого народу.

Отже, впродовж всього життя Іван Пулюй словом і ділом доводив свою відданість Україні та українському народу, жертовно працюючи для його духовного та інтелектуального розвитку. Він власним прикладом підтверджував свої переконання, висловлені у наведеному вислові.

2. Творча майстерня

Дізнайтеся, пам’ятну дату або ювілей кого із видатних учених відзначають у світі цього року. Створіть макет поштової марки, присвяченої науковцю/науковиці (на вибір).

На основі наданих пошукових результатів пропоную створити макет поштової марки, присвяченої видатному українському історику, археологу, етнографу та громадському діячу Володимиру Антоновичу з нагоди 190-річчя від дня його народження.

Володимир Антонович був фундатором київської школи істориків, одним з ідеологів українського національного руху другої половини XIX ст. Він зробив вагомий внесок у розвиток історичної науки, археології, етнографії та архівної справи в Україні. Тому випуск поштової марки на його честь є гідним вшануванням пам’яті цього видатного вченого та громадського діяча.

Макет поштової марки

Опис марки:

  1. Портрет Володимира Антоновича в центрі марки
  2. Напис зверху: “190 років від дня народження”.
  3. Напис знизу: “Володимир Антонович (1834-1908)”.
  4. Роки життя вченого: 1834-1908.
  5. Фонове зображення – стилізована мапа України, що символізує внесок Антоновича у вивчення історії та етнографії українських земель
  6. Емблема у вигляді тризуба – символ української державності, що відображає громадську діяльність Антоновича в національно-визвольному русі

Приклад марки:

Приклад марки: Макет поштової марки Володимира Антоновича

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *