§21. Історична пам’ять. Чому потрібно пам’ятати?

Зміст ГДЗ 5 клас 2022 Хлібовська

Разом із Кліо розгляньте картини Тараса Шевченка. Поміркуйте, чи можна стверджувати, що тут зображені «місця пам’яті». Опрацювавши матеріал параграфа, підтвердьте, чи спростуйте ваше припущення

На картинках зображені місця, які можуть вважатися “місцями пам’яті”. Перша картинка показує Воздвиженський монастир у Полтаві, а друга – костел у Києві. Обидва ці об’єкти мають історичне значення та можуть бути пов’язані з певними історичними подіями або персоналіями, що робить їх важливими для історичної пам’яті.

Історична пам’ять, як зазначено в наведеному матеріалі, це знання та уявлення про спільне історичне минуле, які передаються з покоління в покоління. “Місця пам’яті” можуть бути різними: від особистих предметів, таких як фотографії та листи, до архітектурних споруд, які мають символічне значення для спільноти або нації, наприклад, Прапор, Герб та Гімн України.

Таким чином, можна стверджувати, що картини Тараса Шевченка, які зображують Воздвиженський монастир у Полтаві та костел у Києві, є зображеннями “місць пам’яті”, оскільки вони відображають важливі історичні споруди, які мають значення для української культури та історії.

1. Що таке історична пам’ять

1. Звідки походить слово «пам’ять»?

Слово “пам’ять” походить від імені богині Мнемосіни в грецькій міфології. Вона була богинею пам’яті та матір’ю муз.

2. Що ми розуміємо під поняттям «історична пам’ять»?

Історична пам’ять – це знання та уявлення людей про спільне історичне минуле, які передаються від покоління до покоління

3. Чому потрібно пам’ятати минуле?

Потрібно пам’ятати минуле, щоб:

  • не втрачати зв’язок із нашим історичним корінням
  • розуміти, хто ми є і звідки походимо
  • передавати досвід і знання наступним поколінням
  • уникнути повторення помилок минулого
  • шанувати пам’ять предків.

Барвограй ідей

Готуючись до засідання історичного гуртка, Кліо ознайомилася з висловами відомих особистостей. Поміркуйте, що об’єднує ці твердження. Запропонуйте Кліо тему, яку можна було б розглянути на засіданні історичного гуртка, використовуючи зазначені цитати.

Усі наведені цитати об’єднує думка про важливість знання історії та збереження історичної пам’яті.

Олександр Довженко говорить, що народ без знання своєї історії є “сліпим”.

Марк Блок стверджує, що незнання минулого заважає розумінню сучасного і діяти в ньому.

За Максимом Рильським, хто не знає минулого, той не гідний майбутнього.

Михайло Грушевський вважає, що саме завдяки історичній пам’яті формується особистість, нація і держава.

Отже, всі цитати підкреслюють важливість збереження історичної пам’яті та передачі знань про минуле наступним поколінням.

Я б запропонував Кліо тему засідання історичного гуртка: “Історична пам’ять та її роль у формуванні особистості й нації”. На засіданні можна обговорити значення збереження історичної пам’яті, проаналізувати наведені цитати, поділитися власними думками щодо цієї проблематики.

2. Яку роль відіграють «місця пам’яті»?

1. Що таке «місця пам’яті»?

“Місця пам’яті” відіграють важливу роль у збереженні історичної пам’яті народу. Вони нагадують про минуле, про визначні події та особистостей, які вплинули на хід історії.

“Місця пам’яті” можуть бути різними – це пам’ятники, меморіали, музеї, історичні будівлі тощо. Відвідуючи такі місця, людина доторкається до історії, усвідомлює зв’язок часів. Це допомагає формувати національну свідомість і ідентичність.

2. Яке призначення табличок-вказівників?

Призначення табличок-вказівників – скерувати туристів та гостей міста до визначних історичних об’єктів та пам’яток, таких як музеї, культові споруди, пам’ятки архітектури тощо. Вказівники мають містити корисну інформацію для туристів

3. Назвіть «місця пам’яті» міста Луцька

До “місць пам’яті” міста Луцька належать:

  • Замок Любарта – одна з небагатьох збережених оборонних фортець
  • Домініканський монастир
  • Синагога
  • Лютеранська кірха
  • Костел Святих Апостолів Петра і Павла
  • Будівлі, пов’язані з діяльністю Данила Братковського та Лесі Українки

Ці та інші історичні пам’ятки Луцька свідчать про багатокультурне минуле міста та його роль в історії України. Вони є важливими “місцями пам’яті”.

Острів цікавинок

Розгляньте фото 33 мікрорайону, зроблене із висоти пташиного польоту, і будову бджолиного вулика. Підтвердьте чи спростуйте думку Кліо.

Якщо порівняти фотографії 33 кварталу міста Луцька та стільників у бджолиному вулику, можна помітити певну схожість у їхній структурі. Обидва об’єкти мають повторювані елементи, які формують більшу структуру. У випадку 33 кварталу це окремі будинки, які разом створюють довгий житловий комплекс, а у вулику — шестикутні стільники, які разом формують міцну та функціональну конструкцію для життя бджіл.

На фото з висоти пташиного польоту видно, що будинки 33 кварталу розташовані поруч один з одним і створюють витягнуту лінію, що нагадує структуру вулика з його регулярними стільниками. Це порівняння можна вважати візуальною метафорою, яка підкреслює регулярність та повторюваність обох структур.

Отже, можна підтвердити думку Кліо про схожість архітектурної структури 33 кварталу зі стільниками у бджолиному вулику з точки зору їхньої форми та повторюваності елементів.

3. Як формувати культуру пам’яті

1. Що для вас означає поняття «пам’ятати»?

На мою думку, пам’ятати – це зберігати в пам’яті важливі події минулого, імена видатних людей, культурні та історичні пам’ятки. Це допомагає нам цінувати своє минуле, розуміти хто ми є і звідки прийшли.

2. Якими засобами спільноти намагаються поширювати культурні надбання своєї місцевості?

Спільноти намагаються поширювати культурні надбання за допомогою:

  • Реставрації старовинних будівель та пам’яток
  • Створення місцевих краєзнавчих музеїв
  • Поширення інформації про відомих земляків
  • Розповіді про цікаві історичні факти своєї місцевості

3. Що робить держава для формування культури пам’яті?

Держава робить таке:

  • Увічнює імена видатних діячів
  • Підтримує музеї, архіви та бібліотеки
  • Виділяє кошти на реставрацію пам’яток
  • Фінансує видання історичних книг
  • Сприяє вивченню української мови
  • Приймає закони про охорону культурної спадщини

З джерела народної мудрості

«Пізнай свій край… себе, свій рід, свій народ, свою землю — і ти побачиш шлях у життя» (Григорій Сковорода).

Чи погоджуєтеся ви з цим роздумом мандрівного філософа? Свою відповідь сформулюйте за алгоритмом: «Вважаю, що …», «Напевно варто було б …», «Для мене пам’ятати означає …».

Вважаю, що Григорій Сковорода мав рацію, кажучи про важливість пізнання свого краю, себе, свого роду та народу.

Напевно варто було б приділяти більше уваги вивченню історії та культури рідної землі. Це допомогло б краще зрозуміти, хто ми є і звідки походимо.

Для мене пам’ятати означає не забувати минуле і цінувати спадщину предків. Адже без минулого немає майбутнього.

Галявина творчості

У кожному населеному пункті є особливі для нього «місця пам’яті». Створіть і ви презентаційну візитівку «Місця пам’яті» мого міста / села».

Щодо презентаційної візитівки “Місця пам’яті мого міста/села”, то я б з радістю створив такий проєкт. Це могла б бути невелика брошура чи сайт, де представлені найвідоміші пам’ятки історії та культури, місця, пов’язані з видатними людьми чи подіями. Також там можна розмістити старі фотографії, цікаві факти та легенди. Головне – щоб це було корисно і цікаво для всіх, хто цінує рідний край.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *