§18. Архітектура і мистецтва. Гуманізм. Раннє Відродження

Зміст ГДЗ Всесвітня історія 7 клас Васильків

18.1. Як розвивалася середньовічна архітектура? Чим особливі романський та готичний стилі?

Середньовічна архітектура в Європі розвивалася поступово, переходячи від романського до готичного стилю.Романський стиль домінував у X-XII століттях і характеризувався масивними кам’яними стінами, невеликими вікнами, круглими арками, баштами і товстими колонами.

Найвідоміші приклади романської архітектури – це церква Сен-Сернен в Тулузі (Франція), собор в Пізі (Італія), собор в Дурхемі (Англія).

Готичний стиль прийшов на зміну романському в XII-XVI століттях. Його ключовими рисами були стрільчасті арки, великі вітражні вікна, ребристі склепіння, аркбутани і вертикальні лінії.

Видатні зразки готики – Нотр-Дам де Парі, Кельнський собор, Міланський собор, Вестмінстерське абатство

1. Чому готичний стиль з’явився після романського?

Готичний стиль став еволюційним розвитком романського, коли нові архітектурні елементи дозволили будувати вищі й світліші споруди. Стрільчасті арки й ребристі склепіння перерозподіляли вагу даху, а аркбутани підтримували тонкі стіни з великими вікнами. Це дало змогу створювати грандіозні собори, сповнені світла і простору, що символізували прагнення до Бога.

2. Покажіть на мапі місця розташування найвідоміших романських та готичних пам’яток культури.

Найвідоміші романські пам’ятки розташовані у:

  • Франції (церква Сен-Сернен в Тулузі, абатство Клюні)
  • Італії (собор і вежа в Пізі, базиліка Сан-Мініато аль Монте у Флоренції)
  • Англії (собори в Дурхемі, Кентербері, Ілі)
  • Іспанії (собор Сантьяго-де-Компостела, монастир Санто-Домінго-де-Сілос)

Найвідоміші готичні споруди знаходяться у:

  • Франції (Нотр-Дам де Парі, Реймський собор, Ам’єнський собор)
  • Німеччині (Кельнський собор)
  • Італії (Міланський собор)
  • Англії (Вестмінстерське абатство, собор в Солсбері)
  • Чехії (собор Святого Віта в Празі)

3. Чи є у вашому місті/селі будівлі Середньовіччя? Якщо є, то в якому стилі — романському чи готичному — їх споруджено? Поясніть, за якими архітектурними елементами це можливо визначити.

У моєму місті, на жаль, немає середньовічних будівель. Але якби вони були, то визначити їх стиль можна було б за такими ознаками:Романський стиль:

  • масивні стіни і невеликі вікна
  • круглі арки над дверима і вікнами
  • товсті колони і стовпи
  • баштоподібні структури
  • бочкоподібні або хрестові склепіння

Готичний стиль:

  • високі стрільчасті арки
  • великі вітражні вікна
  • ребристі склепіння
  • аркбутани зовні
  • вертикальні лінії й загострені шпилі
  • багатий декор (скульптури, різьблення)

18.2. Чи було гуманним середньовічне суспільство?

Середньовічне суспільство не можна назвати по-справжньому гуманним у сучасному розумінні. Хоча християнська церква проповідувала любов і милосердя, на практиці люди часто стикалися з жорстокістю, нетерпимістю і соціальною нерівністю. Проте саме в надрах середньовічної культури зародилися ідеї гуманізму, які розквітли в епоху Відродження.

1. Чому питання параграфа про гуманізм розпочинається із розповідей про італійських поетів?

Італійські поети Данте, Петрарка і Боккаччо вважаються предтечами й засновниками гуманізму. Вони першими почали звеличувати людину, її почуття, розум і творчі здібності. У своїх творах вони оспівували земне кохання, красу природи, цінність особистості. Саме в італійській літературі проросло зерно нового гуманістичного світогляду.

2. Чому ідеї гуманізму зародилися в італійському суспільстві? Обговоріть у парах.

Італія стала колискою гуманізму з кількох причин:

  1. Тут збереглося багато пам’яток античної культури, яка надихала гуманістів своїм раціоналізмом і увагою до людини.
  2. Італійські міста-держави мали республіканський устрій, де цінувалася активна громадянська позиція і таланти особистості.
  3. Розвиток торгівлі й ремесел сприяв зростанню самосвідомості й освіченості городян, які прагнули слави й визнання.
  4. Послаблення влади церкви дозволило інтелектуалам більш вільно міркувати на світські теми.
  5. Меценатство правителів і аристократів підтримувало творчість поетів і митців, які прославляли людину

3. Що спільного між рядками із поеми Данте Аліг’єрі: «Людина вільна б доти обирала / між двох однаково звабливих страв, / аж поки б, зголоднівши, не сконала» та усталеним висловом «буриданів віслюк»? Чи колись вам доводилося робити вибір? Як ви ухвалювали рішення?

Данте, і вислів про “буриданового віслюка” говорять про проблему вибору між рівноцінними альтернативами. Віслюк у байці французького філософа Буридана нібито помер з голоду, бо не зміг обрати між двома однаковими копицями сіна. Данте теж каже, що людина може вагатися між двома привабливими речами, аж поки не “помре” від нерішучості.

Мені теж інколи доводилося робити непростий вибір, наприклад, між двома гуртками чи секціями, які здавалися однаково цікавими. Зрештою я намагався зважити всі “за” і “проти”, порадитися з батьками й друзями, і прислухатися до свого серця. Думаю, що краще зробити вибір, ніж вагатися і втратити обидві можливості. Головне – не шкодувати про свій вибір, а докладати зусиль, щоб досягти успіху на обраному шляху.

18.3. Що таке «Відродження» і чому один із його періодів назвали Раннім?

Відродження, або Ренесанс – це культурна епоха в історії Європи, що тривала з XIV по XVI століття. Вона ознаменувалася розквітом мистецтв, наук і гуманістичної думки, зверненням до античної спадщини. Діячі Відродження прагнули “відродити” ідеали краси, гармонії й людяності, що панували в Стародавній Греції та Римі.

Раннє Відродження – це період в історії італійської культури, що охоплює в основному XV століття. Саме тоді в мистецтві почали втілюватися нові ренесансні принципи: реалізм, перспектива, анатомічна точність, увага до особистості та її внутрішнього світу.

1. Як ви вважаєте, чому Раннє Відродження не збігається з періодом Раннього Середньовіччя?

Раннє Середньовіччя тривало приблизно з V по X століття, а Раннє Відродження – з початку XV століття. Між ними лежить ціла епоха Високого і Пізнього Середньовіччя.

Ранньосередньовічна культура була тісно пов’язана з релігією і церквою, мистецтво мало умовний характер. А ранньоренесансна культура, навпаки, зверталася до античності, природи й людини, прагнула реалістичності й індивідуальності. Тому ці періоди відображають різні етапи розвитку європейської цивілізації.

2. Чому саме місто Флоренція стало центром діяльності й творчості поетів, художників та скульпторів Раннього Відродження? Обговоріть у парах

Флоренція стала “колискою Відродження” завдяки збігу кількох факторів:

  1. Вона була багатою і процвітаючою торговою республікою, де купці й банкіри вкладали гроші в мистецтво для прославлення свого імені.
  2. При владі там стояв рід Медичі – освічених правителів і щедрих меценатів, які запрошували до свого двору видатних митців і мислителів.
  3. У місті залишилося багато античних пам’яток, які надихали художників і скульпторів.
  4. Флорентійці славилися своєю допитливістю, прагненням до знань і новизни, що створювало сприятливу атмосферу для творчості.
  5. Між флорентійськими майстрами існувало творче змагання, яке стимулювало розвиток мистецтва

3. Згадайте, які з біблійних розповідей і сюжетів із давньоримських міфів утілили Донателло й Сандро Боттічеллі у своїх роботах?

Донателло створив бронзову статую біблійного героя Давида, який переміг велетня Голіафа.  Цей юний Давид став втіленням гуманістичних ідеалів – краси, відваги, гідності людини.

Сандро Боттічеллі часто звертався до античної міфології. Його знамениті картини “Народження Венери” і “Весна” зображують римську богиню кохання Венеру та інших міфологічних персонажів. Ці полотна сповнені поетичності, грації і чуттєвої краси, що було притаманне ренесансному мистецтву.

Водночас обидва художники не цуралися і християнських мотивів. Донателло створював скульптури Мадонни з немовлям, святих і біблійних пророків. А Боттічеллі написав чимало картин на релігійні сюжети, як-от “Містичне Різдво” чи “Оплакування Христа”. Проте навіть у цих творах митці прагнули передати красу і велич людини як Божого створіння.

Перевірте себе

Орієнтуємося в історичному часі і просторі.

1. Що відбулося давніше: поширення культури Раннього Відродження чи романського стилю в архітектурі; поширення ідей гуманізму чи готичного стилю в архітектурі? Обчислення запишіть у зошит.

  • Романський стиль в архітектурі Європи поширився у XI-XII ст.
  • Готичний стиль в архітектурі Європи домінував у XII-XVI ст.
  • Ідеї гуманізму поширювалися в Європі у XIV-XV ст.
  • Культура Раннього Відродження розквітла у XV ст.

Отже, спочатку поширився романський стиль (XI-XII ст.), потім готичний стиль (XII-XVI ст.), далі ідеї гуманізму (XIV-XV ст.) і нарешті культура Раннього Відродження (XV ст.).

Романський стиль виник приблизно на 300-400 років раніше за Раннє Відродження.

Готичний стиль з’явився приблизно на 200-300 років раніше за гуманізм.

2. Покажіть на мапі центри виникнення гуманізму та культури Раннього Відродження, місця створення чи розташування відомих мистецьких пам’яток.

Основними центрами гуманізму і Раннього Відродження були:

  • Флоренція (Італія) – батьківщина Данте, Петрарки, Боккаччо, Донателло, Боттічеллі. Тут знаходиться собор Санта-Марія-дель-Фйоре.
  • Ареццо (Італія) – місце народження Петрарки.
  • Падуя (Італія) – тут встановлено кінний пам’ятник кондотьєру Гаттамелаті роботи Донателло.
  • Тулуза (Франція) – місцезнаходження романської базиліки Сен-Сернен.
  • Піза (Італія) – тут розташована знаменита “Падаюча вежа” романського стилю.
  • Байо (Франція) – місце створення килима-гобелена на тему завоювання Англії норманами.
  • Париж, Мілан, Кельн, Прага – міста з видатними готичними соборами.
  • Львів (Україна) – тут збудовано готичний Латинський кафедральний собор.

Працюємо з історичною інформацією.

3. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами: Коли ___? Що ___? Хто ___? Де ___? Звідки ми можемо дізнатися про ____? Чому ____? Як ____? Який результат ___? Запропонуйте свої запитання в класі.

  • Коли виникли романський і готичний стилі в архітектурі?
  • Що таке гуманізм?
  • Хто були найвідомішими представниками гуманізму і Раннього Відродження?
  • Де зародилися ідеї гуманізму?
  • Звідки ми можемо дізнатися про життя і творчість Данте, Петрарки, Боккаччо?
  • Чому готичний стиль прийшов на зміну романському?
  • Як технічні рішення дозволили створювати “легкі” готичні споруди?
  • Який результат мало поширення гуманістичних ідей для розвитку культури?

4. А. Доберіть по декілька слів чи словосполучень, які ви використали б для розповіді про романський та готичний стилі в архітектурі.

Романський стиль: масивність, круглі арки, товсті стіни і колони, невеликі вікна, напівтемрява, вогнестійкість, базиліки, латинський хрест, вежі.

Готичний стиль: стрільчасті арки, великі вітражні вікна, ребристі склепіння, легкість, ажурність, спрямованість вгору, шпилі, пишний декор, скульптури.

Б. Чому мова, історія, філософія, теологія, правознавство належать до гуманітарних наук?

Ці науки називаються гуманітарними, бо в центрі їх уваги знаходиться людина – її мова, мислення, духовний світ, суспільне життя, минуле. Вони вивчають прояви людського духу в культурі, релігії, праві. На відміну від природничих наук, гуманітарні оперують не точними кількісними методами, а якісним аналізом, інтерпретацією текстів і смислів.

В. Які із семи «вільних мистецтв», що їх вивчали в Середньовіччі, можна вважати гуманітарними? Які з ваших шкільних предметів є гуманітарними?

До “семи вільних мистецтв” входили граматика, риторика, діалектика (тривіум) та арифметика, геометрія, астрономія, музика (квадривіум). З них до гуманітарних можна віднести граматику, риторику і діалектику, бо вони пов’язані з мовою і мисленням.

Серед шкільних предметів гуманітарними є українська та іноземні мови, література, історія, правознавство, етика.

Виявляємо повагу до людей та громадянську активність.

5. А. Яке значення творчості Франческо Петрарки, Данте Аліг’єрі, Донателло, Сандро Боттічеллі для розвитку європейської культури?

Творчість цих митців мала величезне значення для розвитку європейської культури:

  • Данте у “Божественній комедії” підняв народну італійську мову до рівня літературної, заклав основи гуманізму.
  • Петрарка вважається “батьком гуманізму”, він оспівував красу і гідність людини, критикував вади духовенства.
  • Донателло відродив традиції античної скульптури, створивши реалістичні образи людей – мислячих, сильних особистостей (Давид, Гаттамелата)[1].
  • Боттічеллі у міфологічних картинах втілив гуманістичні ідеали краси і одухотвореності, передав внутрішній світ людини.

Їхні твори надихали наступні покоління митців, формували нове ренесансне мистецтво, сповнене інтересу до реального життя і людських почуттів.

Б. Як церква впливала на поширення ідей гуманізму в Європі?

З одного боку, церква стримувала поширення гуманістичних ідей, бо вони підривали її авторитет і ставили в центр уваги земне життя людини, а не служіння Богу. Гуманісти часто критикували неуцтво і розбещеність духовенства (як Петрарка і Боккаччо).

З іншого боку, серед гуманістів було чимало священників і ченців, які не бачили суперечності між вірою і шануванням людини як Божого творіння. Меценатами художників часто виступали Папи Римські і кардинали. Отже, церква мала неоднозначний вплив на гуманізм.

В. Обговоріть у групах причини й наслідки поширення гуманізму та культури Раннього Відродження в Європі.

Причини поширення гуманізму і Раннього Відродження:

  • зростання міст і торгівлі, формування нового класу заможних і освічених городян;
  • ослаблення влади церкви, критичне ставлення до її вад;
  • збереження в Італії античних пам’яток, що надихали митців;
  • меценатство з боку правителів і аристократів;
  • винахід книгодрукування, що сприяв обміну ідеями.

Наслідки:

  • звеличення людини, її розуму, почуттів і творчих здібностей;
  • розквіт мистецтв і наук на основі спадщини античності;
  • формування нового світогляду, звільненого від релігійних догм;
  • розвиток національних мов і літератур;
  • зародження нової педагогіки, орієнтованої на всебічний розвиток особистості.

6. А. Намалюйте схематичні моделі храмів романського та готичного стилів.

Схематичні моделі храмів романського і готичного стилів можуть виглядати приблизно так:

Романський стиль:

     ___
    /   \
   |     |
   |     |
  _|     |_
 |         |
 |         |
 |         |

Готичний стиль:

    /\
   /  \\
  /    \\
 /      \\
|   ||   |
|   ||   |
|   ||   |
|   ||   |
|        |

Б. Об’єднайтеся в три групи. Виберіть для кожної зображення історично-культурної пам’ятки, описаної в параграфі. Скопіюйте зображення в двох примірниках. Перший — розріжте на частини (домовтеся, щоб їх кількість була однаковою для кожної групи). Другий — не змінюйте: він слугуватиме основою. Після сигналу вчителя «відновіть» цілісність пам’ятки, наклеюючи розрізані частини на основу. Переможницею стане група, яка впорається швидше та повніше розповість про «своє» зображення.

Це цікава практична вправа для роботи в класі. Кожна група може обрати одну з пам’яток, згаданих у параграфі, наприклад:

  1. Базиліка Сен-Сернен в Тулузі (романський стиль)
  2. “Падаюча вежа” в Пізі (романський стиль)
  3. Собор Санта-Марія-дель-Фйоре у Флоренції (Раннє Відродження)
  4. Статуя Давида роботи Донателло (Раннє Відродження)
  5. Картина “Народження Венери” Боттічеллі (Раннє Відродження)

Учні мають знайти зображення обраної пам’ятки, роздрукувати його у двох примірниках, один з яких розрізати на частини. Після сигналу вчителя групи змагаються, хто швидше складе зображення і розкаже про його особливості, час і місце створення, авторів, мистецьку цінність. Ця вправа розвиває увагу, кмітливість і вміння працювати в команді.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *