§13. Українські землі на картах упродовж історії

Зміст ГДЗ робочий зошит 5 клас Щупак

ПРАЦЮЄМО В КЛАСІ

1. Картографи

Проаналізуйте й зіставте давні карти, вміщені в § 13 підручника. Випишіть назви географічних об’єктів, за допомогою яких можна розпізнати на цих картах розташування українських земель.

На карті Птолемея: Борисфен (Дніпро), Чорне море.

На карті Агнесе Баттісти: Дніпро, Дністер, Чорне море, Азовське море..

На карті Гійома де Боплана: Дніпро, Дністер, Південний Буг, Чорне море, Азовське море, Крим. міста Київ, Львів

На карті Йоганна-Баптиста Гоманна: Дніпро, Дністер, Південний Буг, Чорне море, Азовське море, Крим, Карпати, назва “Україна”

На карті Павла Шафарика: Дніпро, Дністер, Південний Буг, Чорне море, Азовське море, Крим, Карпати

На “Карті южно-русских наречий и говоров” 1871 р.: Дніпро, Дністер, Південний Буг, Чорне море, Азовське море, Крим, Карпати, кордони поширення української мови

2. Історичний діалог

1. Уявіть, що зустрілися Клавдій Птолемей і Абрагам Ортелій. Придумайте продовження діалогу: що, на вашу думку, міг відповісти Птолемей Ортелію? Запишіть поради Птолемея зі створення карти в чат історичного діалогу.

Клавдію, я вирішив створити карту світу. Що порадиш?

Птолемей: Абрагаме, створення карти світу – це дуже відповідальна і копітка праця. Ось мої поради:

  • Збирай якомога більше достовірної інформації
  • Використовуй математичні розрахунки для перенесення сферичної поверхні Землі на пласку карту.
  • Продумай систему умовних позначень, щоб карта була зрозумілою.
  • Не бійся виправляти помилки й неточності на основі нових даних. Карта має удосконалюватися.

2. На основі відомої вам інформації про життя Птолемея й Ортелія визначте, чи могли в реальному часі зустрітися двоє картографів. Обґрунтуйте свою думку.

Клавдій Птолемей жив у ІІ ст. н.е., а Абрагам Ортелій – у XVI ст., тобто їх розділяє майже 1400 років. Тому в реальному часі ця зустріч була неможливою.

ПРАЦЮЄМО ВДОМА

1. Хронологічний калькулятор

Укладіть таблицю переведення історичних дат, згаданих у § 13 підручника.

РікСтоліття
87-165II ст. н.е.
1527-1598XVI ст.
150II ст. н.е.
1712XVIII ст.
1842XIX ст.
1651XVII ст.
СтоліттяРоки
II ст. н.е.101-200
XIII ст.1201-1300
XVI ст.1501-1600
XVII ст.1601-1700
XVIII ст.1701-1800
XIX ст.1801-1900

2. Реставратор

Заповніть пропуски в тексті про історичну карту.

Історична карта має власну мову й відкриває свої таємниці лише тому, хто вміє її «прочитати», тобто розуміє. А для цього необхідно уважно роздивитися легенду до карти. Їх називають позначеннями. Як правило, вони розташовані в нижньому куті. Обов’язково треба звертати увагу на підписи та кольори. Мета історичної карти — за допомогою умовних позначень і знаків відобразити певні історичні події, процеси чи явища.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *