§1. Ялтинсько-Потсдамська система міжнародних відносин

ГДЗ Всесвітня історія 11 клас (рівень стандарту) Щупак 2024

Подивіться відео та визначте, які країни зазнали найбільших втрат у Другій світовій війні та чим це було зумовлено; якими були особливості Другої світової війни.

Країни, які зазнали найбільших втрат у Другій світовій війні, це СРСР та Німеччина. Величезні втрати СРСР були зумовлені жорстокістю бойових дій на Східному фронті, масовими злочинами проти цивільного населення, а також жертвами репресій власного тоталітарного режиму. Німеччина зазнала великих втрат як агресор, що розв’язав війну, і в результаті воєнних дій та повного розгрому.

Особливості Другої світової війни включали:

  • Величезні людські втрати та гуманітарну катастрофу.
  • Економічну розруху багатьох країн.
  • Злочини проти людяності, включаючи Голокост.
  • Зміни в розстановці сил на міжнародній арені, зокрема зміцнення позицій США та СРСР як наддержав.
  • Початок “холодної війни” та ідеологізованість міжнародних відносин.
  • Створення Організації Об’єднаних Націй з метою підтримання миру та безпеки у світі

Кримська конференція. Назвіть, кого з історичних осіб на фото Ви можете впізнати.

На фотографії зображені три ключові фігури Кримської (Ялтинської) конференції, яка відбулася у лютому 1945 року. Зліва направо:

  • Вінстон Черчилль, Прем’єр-міністр Великої Британії.
  • Франклін Д. Рузвельт, Президент Сполучених Штатів Америки.
  • Йосип Сталін, Генеральний секретар Комуністичної партії Радянського Союзу та Прем’єр-міністр СРСР.

Пригадайте визначення поняття «репарації». Чим репарації відрізняються від контрибуції?

Репарації – це відшкодування збитків, завданих однією державою іншій в результаті агресії чи війни. На відміну від контрибуцій, репарації передбачають, що:

  1. Одна держава офіційно визнається агресором, який розпочав війну.
  2. Репарації мають бути спрямовані на відновлення зруйнованої інфраструктури, компенсацію втрат та відшкодування збитків, завданих агресією, а не просто на покриття військових витрат переможця.
  3. Розмір репарацій визначається на основі оцінки завданих збитків та руйнувань, а не диктується лише переможцем.

Натомість контрибуції – це данина, яку переможена сторона сплачувала переможцю за право не бути знищеною. Контрибуції базувалися виключно на праві сили, їх розмір диктувався переможцем, а мета полягала у відшкодуванні військових витрат та поповненні скарбниці переможця, а не відновленні зруйнованого агресором.

Таким чином, репарації мають на меті відновлення справедливості та компенсацію жертві агресії, тоді як контрибуції були данниною слабкого сильному за право на існування після поразки у війні.

Пригадайте, коли і у зв’язку з якими подіями була створена Ліга Націй.

Ліга Націй була створена після Першої світової війни на Паризькій мирній конференції в 1919-1920 роках. Ініціатором її створення виступив 28-й президент США Вудро Вільсон.

Ліга Націй була заснована з метою розвитку співробітництва, досягнення миру і безпеки між народами після руйнівної Першої світової війни. На практиці основними її завданнями були дотримання прав національних меншин і вирішення територіальних конфліктів, що виникли після розпаду Німецької, Російської, Австро-Угорської та Османської імперій.

Таким чином, Ліга Націй стала першою міжнародною міждержавною організацією, покликаною підтримувати мир і безпеку шляхом колективних дипломатичних зусиль. Вона проіснувала до 1946 року, коли її функції були перейняті новоствореною Організацією Об’єднаних Націй після Другої світової війни

1. Які держави ратифікували Статут ООН і чому саме ця ратифікація стала датою заснування найбільшої міжнародної організації?

Статут Організації Об’єднаних Націй був ратифікований 51 державою-засновницею, включаючи Радянський Союз, Сполучені Штати Америки, Велику Британію, Францію, Китай та інші країни, які брали участь у Другій світовій війні. Саме 24 жовтня 1945 року, коли більшість цих держав ратифікували Статут, вважається датою заснування ООН. Ця організація була створена для підтримання миру та безпеки у світі після жахіть Другої світової війни.

2. Які мови є офіційними в ООН чим можна пояснити такий вибір?

Офіційними мовами ООН є англійська, арабська, іспанська, китайська, російська та французька. Такий вибір мов був зроблений, щоб забезпечити представництво різних регіонів світу та полегшити комунікацію між державами-членами з різними мовними традиціями. Англійська, іспанська та французька є офіційними мовами багатьох країн світу. Арабська, китайська та російська представляють великі мовні групи та впливові регіони. Цей вибір мов відображає прагнення ООН до інклюзивності та рівноправного представництва різних культур і народів.

Які нові аргументи на користь необхідності реорганізації ООН, на вашу думку, посилилися в останні роки?

Останні роки висвітлили низку проблем і недоліків у функціонуванні ООН, що посилило аргументи на користь необхідності її реформування. Ось деякі ключові аргументи:

  1. Неефективність Ради Безпеки ООН через право вето постійних членів. Російське вторгнення в Україну продемонструвало, як право вето може паралізувати роботу РБ ООН і унеможливити прийняття рішень для припинення агресії та захисту миру. Це ставить під сумнів здатність ООН виконувати свою основну місію.
  2. Відсутність представництва в ООН нових впливових гравців. Склад постійних членів РБ ООН не змінювався з 1945 року і не відображає нинішній розподіл сил у світі. Країни, як от Індія, Бразилія, Німеччина, Японія, вимагають більшого представництва та впливу в ООН відповідно до їхньої ваги.
  3. Критика ООН за неефективність у врегулюванні конфліктів та гуманітарних криз. Війни в Сирії, Ємені, Судані та інших “гарячих точках” тривають роками без вирішення, незважаючи на зусилля ООН.
  4. Закиди в упередженості та подвійних стандартах. ООН часто звинувачують у надмірній політизації та нездатності діяти неупереджено через вплив окремих держав.

Пригадайте поняття “геноцид”. Наведіть відомі вам приклади геноцидів в історії ХХ століття

Геноцид — це систематичне знищення або масові вбивства членів певної національної, етнічної, расової або релігійної групи з метою її повного або часткового знищення. Термін був введений польським юристом Рафаелем Лемкіним у 1944 році для опису злочинів нацистів проти євреїв під час Голокосту.

Приклади геноцидів у ХХ столітті включають:

  • Голокост (1941-1945) — систематичне знищення євреїв нацистською Німеччиною та її союзниками під час Другої світової війни.
  • Геноцид вірмен (1915-1923) — масові вбивства та депортації вірмен Османською імперією під час та після Першої світової війни.
  • Голодомор в Україні (1932-1933) — штучно створений голод, який призвів до мільйонів смертей серед українського населення, викликаний політикою Сталіна.
  • Чистки в Камбоджі за часів правління Червоних кхмерів (1975-1979) — масові вбивства, примусова праця та голод, які призвели до смерті приблизно чверті населення Камбоджі.

Ці події є прикладами найбільш жахливих злочинів проти людства, які відбулися у ХХ столітті і залишають глибокі рани в історії та пам’яті народів.

ЗАПИТАННЯ Й ЗАВДАННЯ

Систематизуємо нову інформацію

1. Які питання обговорювалися на Кримській (Ялтинській) конференції?

На Кримській (Ялтинській) конференції в лютому 1945 р. обговорювалися питання про повоєнний устрій Польщі та її кордони, про владу в Югославії після війни, а також було вирішено скликати установчу конференцію для створення Організації Об’єднаних Націй (ООН)

2. Назвіть основні рішення Потсдамської (Берлінської) конференції

Основними рішеннями Потсдамської (Берлінської) конференції в липні-серпні 1945 р. були:

  • денацифікація, демілітаризація, демократизація та декартелізація Німеччини;
  • передача Польщі частини Східної Пруссії та Гданська;
  • передача СРСР Калінінградської області;
  • створення Ради міністрів закордонних справ для підготовки мирних договорів.
  • був підтверджений намір віддати під суд Міжнародного військового трибуналу головних військових злочинців.

3. Розкрийте зміст програми “чотирьох Д” у Німеччині

Програма “чотирьох Д” у Німеччині передбачала: денацифікацію (розпуск нацистських організацій), демілітаризацію (повне роззброєння), демократизацію (впровадження демократичних інститутів), декартелізацію (реструктуризацію економіки, обмеження монополій).

4. З якою метою створили ООН?

Метою створення ООН було забезпечення миру, правопорядку і правосуддя у світі відповідно до Статуту ООН.

5. Визначте основні етапи створення ООН

Основними етапами створення ООН були: Московська конференція 1943 р. (домовленість про ідею створення ООН), Думбартон-Окська конференція 1944 р. (формулювання принципів діяльності), Кримська конференція 1945 р. (рішення про скликання установчої конференції), Сан-Франциська конференція 1945 р. (підписання Статуту ООН).

6. Назвіть основні цілі та принципи ООН

Основними цілями ООН є: підтримання міжнародного миру і безпеки, розвиток дружніх відносин між націями, співробітництво у вирішенні проблем, заохочення поваги до прав людини. Принципами ООН є: суверенна рівність держав, мирне вирішення спорів, невтручання у внутрішні справи, надання допомоги ООН.

7. Схарактеризуйте структуру ООН і назвіть її головні органи

Головними органами ООН є:

  • Генеральна Асамблея (вищий орган)
  • Рада Безпеки (відповідає за мир і безпеку)
  • Секретаріат
  • Економічна і Соціальна Рада
  • Міжнародний Суд
  • Спеціалізовані установи (ЮНЕСКО, ВООЗ, МОП та ін.).

8. Який спеціалізований орган ООН несе головну відповідальність за підтримання міжнародного миру та безпеки?

Рада Безпеки ООН несе головну відповідальність за підтримання міжнародного миру та безпеки. Її рішення є обов’язковими для виконання.

9. Схарактеризуйте діяльність України в ООН

Україна бере активну участь у діяльності ООН, неодноразово обиралася непостійним членом Ради Безпеки, бере участь у миротворчих операціях. ООН засудила російську агресію проти України низкою резолюцій.

10. Назвіть основні права людини, визначені міжнародними пактами

Міжнародні пакти про права людини визначають такі основні права: на життя, свободу, особисту недоторканність, справедливий суд, свободу думки, совісті, релігії, зборів, асоціацій, участь в управлінні державою, на працю, відпочинок, соціальне забезпечення, освіту, охорону здоров’я тощо. ****

11. Покажіть на карті країни – постійні члени РБ ООН

Постійними членами Ради Безпеки ООН є: США, Росія (після розпаду СРСР), Велика Британія, Франція, Китай.

Обговорюємо в групі

1. Визначте, як після Другої світової війни змінилася роль у світі СРСР, США, Великої Британії, Франції, Німеччини, Японії, Китаю

Після Другої світової війни роль різних країн у світі змінилася таким чином:

  • СРСР. Перемога у війні призвела до зміцнення позицій сталінського тоталітарного режиму. Став “наддержавою” з потужним військовим потенціалом
  • США стали найпотужнішою економічною державою світу, вийшли на перше місце за обсягом промислового виробництва та зміцнили позиції світового кредитора.
  • Велика Британія та Франція послабили свої позиції у світі, хоча й залишилися великими державами.
  • Німеччина та Японія, які зазнали нищівної поразки у війні, почали швидкий перехід від тоталітаризму до демократії.
  • Китай почав зараховуватися до числа великих держав.

Таким чином, після війни утвердився біполярний світ з протистоянням капіталістичного і соціалістичного таборів під проводом США і СРСР відповідно.

2. Чи вважаєте Ви, що ООН у наші дні переживає кризу та потребує реформування? Запропонуйте свої ідеї щодо реформування ООН

Так, ООН у наші дні переживає серйозну кризу та потребує реформування. Основні проблеми:

  • Неспроможність ООН протидіяти агресії Росії проти України через зловживання Росією правом вето в Раді Безпеки.
  • Незбалансоване представництво в Раді Безпеки, де немає місця для нових впливових держав, як Німеччина, Японія, Індія, Бразилія.
  • Часта паралізація діяльності ООН через суперечності між постійними членами Ради Безпеки.

Можливі шляхи реформування:

  • Розширення складу постійних членів Ради Безпеки за рахунок нових впливових держав.
  • Обмеження права вето для постійних членів РБ у випадках геноциду, воєнних злочинів тощо.
  • Посилення ролі Генеральної Асамблеї у розв’язання ключових питань міжнародної безпеки.
  • Реформування процедури прийняття рішень в РБ для уникнення блокування через право вето.
  • Створення механізмів притягнення до відповідальності держав-порушників міжнародного права.

Мислимо творчо та самостійно

1. Назвіть основні підсумки Другої світової війни. Які, на вашу думку, уроки повинно було винести людство з цієї історії?

Друга світова війна стала найбільшою катастрофою в історії людства, що призвела до колосальних людських втрат, гуманітарної кризи та економічної розрухи багатьох країн. Ключовими підсумками війни були:

  • Утвердження США та СРСР як наддержав з величезним військовим потенціалом, зокрема ядерною зброєю. Це призвело до встановлення біполярного світу та початку “холодної війни”.
  • Послаблення позицій Великої Британії та Франції на світовій арені.
  • Перехід від тоталітаризму до демократії в переможених Німеччині, Італії та Японії.
  • Створення Організації Об’єднаних Націй для підтримання миру та безпеки у світі.

Людство мало винести важливі уроки з цієї трагедії, зокрема:

  • Необхідність утвердження загальнолюдських цінностей, прав людини та демократичних свобод для запобігання повторенню таких жахливих злочинів, як Голокост.
  • Важливість міжнародного співробітництва та діалогу для врегулювання конфліктів мирним шляхом.
  • Неприпустимість зневажання людського життя та знецінення людської гідності з будь-яких мотивів.

2. Якою Ви бачите свою власну роль у боротьбі за дотримання прав людини?

Як учень 11 класу, я усвідомлюю важливість поваги до прав людини для побудови справедливого та мирного суспільства. Моя роль полягає передусім у тому, щоб самому дотримуватися принципів рівності, толерантності та взаємоповаги у ставленні до інших людей, незалежно від їхньої національності, релігії чи переконань.

Я маю критично сприймати будь-які прояви дискримінації, ксенофобії чи насильства і рішуче їх засуджувати. Важливо також поширювати знання про права людини серед однолітків та молодших школярів, пояснюючи їхню цінність та необхідність.

У майбутньому я планую брати активну участь у волонтерських та правозахисних ініціативах, підтримувати організації, що відстоюють права людини в Україні та світі. Адже лише об’єднавши зусилля, ми зможемо побудувати справді вільне, демократичне і справедливе суспільство.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *