§1. Вступ – ГДЗ Галімов 2024

Зміст ГДЗ Історія України 7 клас Галімов Гісем

Завдання на повторення

1. Що таке історія? Для чого людині її знати?

Історія – це наука, яка вивчає минуле людського суспільства у всій його різноманітності та хронологічній послідовності подій, явищ, процесів.

Знання історії допомагає людині зрозуміти своє коріння, традиції, культуру, менталітет, а також причини сучасних процесів і конфліктів.

2. Що вивчає наука історія?

Наука історія вивчає діяльність людей у минулому, розвиток людських спільнот, держав, цивілізацій, їхню матеріальну та духовну культуру, взаємовідносини з природним середовищем, економічні, політичні, соціальні, культурні процеси та явища.

3. Який період всесвітньої історії та історії України ви вивчали минулого року? Назвіть його хронологічні межі

Минулого року ви вивчали період Стародавньої історії України та Всесвітньої історії. Хронологічні межі цього періоду: від появи перших людських поселень на території сучасної України (близько 1 млн років тому) до утворення Київської Русі (IX ст. н.е.).

4. Працюємо в парах. Обговоріть, які події Стародавньої історії України вам запам’яталися найбільше. Поясніть свою думку

Під час парної роботи ви можете обговорити такі події Стародавньої історії України, які запам’яталися найбільше: поява перших людських поселень, трипільська культура, кіммерійці та скіфи, грецька колонізація Причорномор’я, антична цивілізація в Північному Причорномор’ї, слов’яни та їхні племінні союзи. Поясніть, чому саме ці події вам запам’яталися найбільше, їхнє значення та вплив на подальшу історію.

Одна з найвизначніших подій – це трипільська культура (VI-III тис. до н.е.). Ця високорозвинена землеробська цивілізація вражає своїми поселеннями-протомістами, керамічним виробами.

1. Історія України як наука і навчальний предмет

? Порівняйте зміст історії України як науки і навчального предмета.

Історія України як наука і як навчальний предмет мають певні відмінності, хоча і тісно пов’язані між собою.

Історія України як наука вивчає розвиток людського суспільства на українських землях у хронологічній послідовності, досліджує історію українського народу, його культуру, традиції, державність тощо. Вона є складовою частиною всесвітньої історії й пов’язана з нею. Історики-науковці проводять дослідження історичних фактів, подій, процесів, використовуючи різноманітні історичні джерела, реконструюють минуле, виявляють закономірності історичного розвитку.

Навчальний предмет “Історія України” базується на здобутках історичної науки й представляє сучасне бачення минулого нашої Батьківщини у викладі, адаптованому для учнів. Він охоплює найважливіші факти, події, процеси історії України від найдавніших часів до сучасності у логічній послідовності та періодизації. Вивчення цього предмета допомагає учням осягнути своє коріння, зрозуміти витоки сьогодення, виховує патріотизм та національну свідомість.

Отже, історія України як наука здійснює ґрунтовні наукові дослідження, а навчальний предмет систематизує та адаптує їх результати для освітнього процесу з метою формування в учнів цілісного уявлення про історичний шлях України.

Михайло Грушевський на початку XX ст. За допомогою додаткових джерел визначте внесок зображеного вченого у вивчення історії України.

Михайло Грушевський (1866-1934) – видатний український історик, громадський діяч, письменник і публіцист, one з засновників сучасної української історичної науки. Його внесок у вивчення історії України є вагомим і багатогранним:

  • Обґрунтування української національної ідеї в історіософії та створення національної концепції історії України. Грушевський довів органічну єдність і самобутність українського історичного процесу.
  • Розробка наукової періодизації історії України з виділенням характерних епох та етапів її розвитку.
  • Фундаментальна багатотомна “Історія України-Руси” (1898-1936), в якій всебічно висвітлено історичний шлях українського народу від найдавніших часів до початку XVIII ст.
  • Заснування (1892) та редагування “Записок Наукового товариства імені Шевченка” – провідного українського наукового часопису.
  • Після повернення до Києва в 1924 р. він очолював історичну секцію Всеукраїнської академії наук і доклав багато зусиль для створення потужної української історичної школи.

Михайло Грушевський фактично заклав підвалини модерної української історичної науки, сформувавши цілісний погляд на історію українського народу як єдиного історичного організму.

2. Періодизація історії України. Доба середньовіччя в історії України та джерела її вивчення

? Порівняйте періодизацію історії України з періодизацією всесвітньої історії в підручнику зі всесвітньої історії.

Періодизація історії України загалом відповідає загальноприйнятій періодизації всесвітньої історії, але враховує особливості розвитку українських земель. Ось як співвідносяться основні періоди:

Історія України:

  • Стародавня історія (до V ст. н.е.)
  • Середньовічна історія (V-XV ст.)
  • Ранньомодерна доба (XVI-XVIII ст.)
  • Модерна доба (XIX – початок XXI ст.)

Працюємо в парах. Обговоріть і дайте відповіді на запитання:

1. Які з наведених типів історичних джерел використовують для вивчення середньовічної історії України?

Для вивчення середньовічної історії України використовуються такі типи історичних джерел:

  • Речові джерела (залишки поселень, городищ, будівель, знаряддя праці, зброя, прикраси тощо)
  • Усні (фольклорні) джерела (билини, легенди, перекази, що зберігалися в усній народній традиції)
  • Писемні джерела (літописи, хроніки, житія святих, грамоти тощо)
  • Мовні джерела (відомості про розвиток української та інших мов)
  • Етнографічні джерела (дані про обряди, звичаї, вірування)

2. Наведіть інші приклади до названих типів історичних джерел.

Речові: археологічні артефакти, монети, гербові печатки.

Усні: героїчні пісні, казки, приказки.

Писемні: літературні твори, хроніки іноземних авторів, кодекси законів.

Мовні: словники, граматики, діалектні фонди.

Етнографічні: народний одяг, витвори народних ремесел, обрядові пісні.

Варто зазначити, що фото-, фоно- та кінодокументи, 3D-моделі та реконструкції не могли використовуватися для вивчення середньовіччя, оскільки відповідні технології з’явилися значно пізніше. Проте їх застосовують сучасні науковці для візуалізації та відтворення середньовічного періоду.

Обговоріть і визначте, у чому полягає важливість різних типів історичних джерел для дослідження Середньовічної історії України.

Різні типи історичних джерел мають надзвичайно важливе значення для всебічного і об’єктивного дослідження середньовічної історії України. Речові пам’ятки (знаряддя, зброя, посуд, прикраси) дозволяють реконструювати побут, господарство, матеріальну культуру наших пращурів. Писемні джерела (літописи, хроніки, грамоти) фіксують хід історичних подій, діяльність князів, правителів. Усна народна творчість (билини, легенди, казки) відображає світогляд, звичаї, духовну культуру середньовіччя. Лише комплексне опрацювання всіх типів джерел дозволяє відтворити цілісну й об’єктивну картину середньовічної епохи.

Сформулюйте судження про…

те, як знання про минуле допоможуть зрозуміти сучасність і спрогнозувати майбутнє

Знання про минуле дійсно допомагають зрозуміти сучасність і спрогнозувати майбутнє. Історія – це безцінний досвід людства, аналізуючи який можна виявляти закономірності, причинно-наслідкові зв’язки, помилки й досягнення. Вивчення історичних подій, явищ, діяльності історичних осіб дозволяє краще розуміти витоки сьогодення, ментальність, традиції, культуру народів. Це допомагає критично оцінювати сучасні процеси, робити виважені висновки і передбачати можливі сценарії розвитку ситуацій у майбутньому на основі історичних аналогій.

зміст взаємозв’язку між історією України та всесвітньою історією

Історія України тісно переплетена і взаємопов’язана з усесвітньою історією. З одного боку, Україна як невід’ємна частина світової цивілізації зазнавала впливу глобальних історичних процесів і подій. З іншого – українці як повноцінний суб’єкт історії брали активну участь у формуванні загальнолюдської спадщини, вносячи свій внесок у розвиток матеріальної та духовної культури людства. Тому національну історію не можна розглядати у відриві від світового контексту, як і всесвітню історію неможливо осягнути без урахування української складової.

наявність або відсутність потреби в поєднанні інформації з різних історичних джерел для дослідження минулого.

Безперечно, для повноцінного, об’єктивного і всебічного дослідження будь-якого історичного періоду чи події необхідно максимально поєднувати й критично аналізувати інформацію з різних історичних джерел. Адже кожен тип джерел (речові, писемні, усні тощо) відображає лише певну грань минулого. Жодне окреме джерело не може дати вичерпної картини, оскільки створювалося з певною метою і демонструє суб’єктивний погляд творців. Лише комплексне використання різноманітних джерел дозволяє дослідникам скласти максимально наближену до реальності ретроспективу.

Запитання і завдання

Знаємо

1. Дійсні, невигадані випадки, підтверджені історичними джерелами,

В історичний факт.

Історичний факт – це подія, явище або процес, які дійсно мали місце в минулому і підтверджені достовірними історичними джерелами. Це реальні, а не вигадані випадки.

2. Коли завершилася середньовічна історія України?

Відповідно до загальноприйнятої періодизації, середньовічна історія України завершилася у XV столітті.

Типовою верхньою хронологічною межею середньовіччя в історії України вважається 1492-1500 роки. Саме наприкінці XV ст. відбулися події, що поклали край середньовічній добі в українських землях і започаткували нову епоху – ранньомодерну (XVI-XVIII ст.).

Зокрема, це остаточне завоювання Криму Османською імперією (1475), утворення Кримського ханства як васала Туреччини (1478), ліквідація Київського удільного князівства (1470) та інкорпорація українських земель до складу Великого князівства Литовського і Корони Польської після розпаду Золотої Орди.

3. Прочитайте назву терміна, розташувавши букви у правильній послідовності. Що він означає?

Правильне розташування букв: ЛІТОПИС.

Літопис – це один з основних типів писемних історичних джерел, характерний для періоду середньовіччя. Це хронологічний запис подій року за роком, своєрідна літературна розповідь про минуле.

Літописи відігравали надзвичайно важливу роль у фіксації історії середньовічних держав і народів. У них занотовувалися найважливіші політичні, військові, релігійні, природні події, сухо констатувалися факти або більш-менш докладно їх описували.

Для вивчення історії середньовічної України надзвичайно цінними є такі літописи, як “Повість минулих літ”, Київський, Галицько-Волинський, Іпатіївський та інші літописні зводи. Вони є одними з найдавніших писемних джерел вітчизняної історії.

Аналізуємо і пояснюємо

4. Як ви вважаєте, чи можуть наука і навчальний предмет «історія України» існувати окремо та бути не пов’язаними між собою? Поясніть свою відповідь

Наука і навчальний предмет «історія України» не можуть існувати окремо та бути непов’язаними між собою. Навчальний предмет базується на здобутках наукової історичної дисципліни, її методології, теоретичних напрацюваннях, використовує факти, події, персоналії, періодизацію, які вивчає наука. В свою чергу, історична наука потребує популяризації та передачі знань через систему освіти. Відтак відбувається взаємозбагачення і взаємодоповнення науки і навчального предмета.

5. Висловіть свою думку, чи доцільно застосовувати поділ історії України на окремі періоди

Застосування періодизації історії України є цілком доцільним і виправданим. По-перше, це дозволяє систематизувати історичний матеріал, виділити основні віхи й етапи розвитку. По-друге, періодизація відображає якісні зміни, специфічні риси кожної доби. По-третє, вона допомагає простежити загальні закономірності історичного процесу, причинно-наслідкові зв’язки між подіями. Періодизація робить історію більш структурованою і зрозумілою для вивчення.

6. Порівняйте тривалість періодів історії України. Чим, на вашу думку, обумовлені її відмінності?

Періоди історії України мають різну тривалість. Найдовшим є стародавня історія – близько 1 млн років. Середньовічна доба охоплює 10 століть, ранньомодерна – 3 століття, а модерна – лише 2 століття. Така відмінність у тривалості пояснюється якісними змінами в розвитку людського суспільства. На ранніх етапах історії процеси відбувалися повільніше, а ближче до сучасності – стрімкіше, динамічніше, з більшою концентрацією подій.

7. Як ви вважаєте, розвитку яких людських якостей і цінностей сприятиме вивчення історії України? Поясніть свою думку.

Під час дискусії можна обговорити, що вивчення історії України сприяє розвитку таких людських якостей і цінностей:

  • Патріотизм, любов до Батьківщини, поважне ставлення до національних традицій і культури.
  • Повага до прав людини, гуманізм, толерантність до інших народів.
  • Критичне мислення, вміння аналізувати факти, події, явища, виявляти причинно-наслідкові зв’язки.
  • Громадянська свідомість, активна життєва позиція, відповідальність за долю держави.
  • Працелюбність, наполегливість, згуртованість заради спільної мети.
  • Моральні чесноти – чесність, порядність, справедливість, мужність.
  • Пізнавальний інтерес, допитливість, прагнення до самовдосконалення.

Вивчення історії України сприяє розвитку таких якостей і цінностей:

  1. Стійкість перед труднощами
  2. Почуття національної ідентичності
  3. Критичне мислення
  4. Повага до культурного різноманіття

Ці риси важливі для особистісного зростання та формування свідомих громадян.

Застосовуємо і творимо

9. Працюємо в парах. За допомогою методу «Удвох» обговоріть і складіть перелік аргументів про доцільність вивчення навчального предмета «історія України» у закладах середньої освіти

Ось перелік аргументів про доцільність вивчення навчального предмета “Історія України” у закладах середньої освіти:

  • Формує національну ідентичність, патріотизм, розуміння власних культурних коренів.
  • Дає уявлення про закономірності історичного процесу, причинно-наслідкові зв’язки подій.
  • Розвиває критичне мислення, вміння аналізувати і зіставляти факти.
  • Виховує повагу до минулого, культурної спадщини українського народу.
  • Допомагає краще зрозуміти сучасні суспільно-політичні процеси в державі.
  • Формує активну громадянську позицію, розуміння ролі кожної особи в історії.
  • Сприяє засвоєнню загальнолюдських цінностей, гуманістичного світогляду.
  • Дає змогу навчитися працювати з історичними джерелами, самостійно здобувати знання.

10. Працюємо в малих групах. За допомогою методу «Спільний проект» підготуйте і представте класу повідомлення на тему «Пам’ятки доби середньовіччя на території вашого населеного пункту або обраного вами регіону України».

Київ є одним із найбагатших міст на пам’ятки та архітектурні споруди доби Київської Русі чи Середньовіччя. Ось основні визначні пам’ятки того часу, що збереглися у столиці України:

  1. Софійський собор (1037р.) – головний храм Київської Русі, шедевр давньоруської архітектури, внесений до Світової спадщини ЮНЕСКО.
  2. Михайлівський Золотоверхий монастир (1108р.) – знищений у радянські часи, але відбудований у 2000 році. Один із символів Києва.
  3. Києво-Печерська лавра з Успенським собором (1078р.) та іншими стародавніми будівлями – духовний центр православ’я.
  4. Церква Спаса на Берестові (ХІ ст.) та Троїцька Надбрамна церква (ХІ ст.) на території Лаври.
  5. Видубицький монастир з найстарішою будівлею – Михайлівським храмом (1070-ті рр.).
  6. Кирилівська церква (ХІІ ст.) з чудовими фресками часів Київської Русі.
  7. Золоті Ворота (1037р.) – єдина частково збережена оборонна споруда того періоду.

Низка інших визначних пам’яток, як-от церкви Богородиці Пирогощі, Василівська, Георгіївська та ін., на жаль, були знищені у радянський період у 1930-х роках.

11. Підготуйте в усній або письмовій формі невелике повідомлення або есе з викладом вашої думки щодо того, чи потрібні знання із середньовічної історії України сучасній молодій людині.

Безперечно, знання із середньовічної історії України є необхідними і корисними для сучасної молодої людини з кількох причин. По-перше, це допоможе їй краще пізнати і зрозуміти витоки, джерела формування нашої ментальності, культурної самобутності. Адже в добу середньовіччя закладалися підвалини української державності, національної ідентичності.

По-друге, вивчення цього періоду розвиває критичне історичне мислення, аналітичні здібності молоді, виховує патріотизм, повагу до пращурів і їхніх здобутків. Прикладом може слугувати героїчна боротьба наших предків, зокрема за часів Галицько-Волинського князівства.

По-третє, знайомство із середньовічними українськими землями дає уявлення про їхню роль у загальноєвропейських культурних і цивілізаційних процесах. Українські традиції постають органічною складовою світового культурного різноманіття.

Отже, глибоке і ґрунтовне пізнання середньовічного періоду потрібне сучасній молоді як для осмислення власного національного коріння, розуміння сьогодення, так і для духовного, інтелектуального розвитку особистості в цілому.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *