На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас
Пригадайте, якими були родинні традиції у давніх народів Сходу, Греції. Яким було становище жінок? Як виховували та навчали дітей?
Родинні традиції давніх народів Сходу і Греції:
Становище жінок:
- Схід: Жінки були під владою чоловіка, займалися домашнім господарством і виховували дітей. Деякі жінки мали право володіти власністю і мати бізнес.
- Греція: В Афінах жінки були обмежені у правах і займалися домогосподарством. У Спарті жінки мали більше прав та здобували освіту.
Виховання та навчання дітей:
- Схід: Діти вчились у сім’ї або під керівництвом наставників. Багаті сім’ї іноді наймали вчителів. Основна увага була приділена моральному і релігійному вихованню.
- Греція: В Афінах хлопчики відвідували школу, де вчились читанню, письму й арифметиці. В Спарті вони проходили військовий вишкіл змолоду. Дівчатка вчилися у сім’ї, але в Спарті вони також отримували фізичну підготовку.
Діємо: практичні завдання
У період республіки в римських школах вивчали сім вільних мистецтв.
1. За допомогою хмаринки дізнайтеся про які мистецтва йдеться
Згадані мистецтва належать до сім’ї ’’сім вільних мистецтв”, які були основою освіти в Середньовіччі. Ці мистецтва включають:
- Тривіум: Граматика, Риторика, Логіка.
- Квадривіум: Арифметика, Геометрія, Музика, Астрономія.
2. Які якості, вміння розвивало вивчення кожного з цих мистецтв?
- Граматика: розвиток мовних здібностей та вивчення структури мови.
- Риторика: вміння ефективно висловлювати свою думку та переконувати.
- Логіка: розвиток критичного мислення та аналізу.
- Арифметика: розвиток обчислювальних здібностей.
- Геометрія: просторове мислення та вивчення форм і розмірів.
- Музика: розвиток та вивчення ритмів і мелодій.
- Астрономія: вивчення космічних тіл та розуміння Всесвіту.
3. Які з мистецтв вивчаються у сучасних українських школах? Як вони називаються?
- Граматика: Українська мова.
- Риторика: Література, українська мова.
- Логіка: Філософія, логіка.
- Арифметика: Математика.
- Геометрія: Математика.
- Музика: Музичне мистецтво.
- Астрономія: Астрономія
Свої висновки оформить у таблицю
Назва мистецтва | Якості та вміння, які розвивало вивчення | Яку назву має сьогодні |
---|---|---|
Граматика | Розвиток мовних здібностей | Українська мова |
Риторика | Вміння висловлювати свою думку | Література |
Логіка | Розвиток логічного мислення | Філософія |
Арифметика | Розвиток обчислювальних здібностей | Математика |
Геометрія | Просторове мислення | Математика |
Музика | Розвиток музичних навичок | Музичне мистецтво |
Астрономія | Вивчення космічних тіл | Астрономія |
Пізнавально й цікаво
Поміркуйте, які знання застосували римляни для створення терм
- Архітектура: Терми були просторі та ефективно зберігали тепло.
- Інженерія: Римська система опалення, відома як “гіпокауст”, використовувала підлогу з каналами, що нагрівали приміщення.
- Гідротехніка: Римляни створили складні системи водопостачання та каналізації для терм.
- Знання з медицини: Римляни розуміли важливість гігієни для здоров’я, тому терми сприяли й здоров’ю громадян.
- Знання про матеріали: Використовувалися спеціальні матеріали та техніки будівництва для створення довговічних споруд.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
І. Знаю й систематизую нову інформацію
Як ви розумієте поняття «патріархальна родина»?
Патріархальна родина – це форма сімейної організації, де головою сім’ї є чоловік, який має владу та контроль над усіма справами та рішеннями сім’ї. У такій родині чоловік вважається головним постачальником, розв’язувати питання фінансів, виховання дітей та розподіл обов’язків всередині сім’ї. Патріархальна родина часто передається у спадок, де старший чоловік зберігає владу та авторитет над родиною і родовим майном.
Що свідчить про різнобічний характер освіти в Римі?
Різноманітний характер освіти в Римі свідчить про те, що римляни намагалися навчати своїх громадян не лише військовим навичкам або правилам поведінки в суспільстві, а й різним наукам та мистецтвам.
У римських школах вивчали сім вільних мистецтв: граматику, риторику, логіку, арифметику, геометрію, музику та астрономію. Це свідчить про те, що римляни цінували глибокі знання з різних галузей.
Також в Римі існували приватні вчителі, які навчали дітей аристократичних сімей. Ці діти вивчали філософію, історію, літературу та інші дисципліни.
Які права мали жінки в давньоримському суспільстві?
В давньоримському суспільстві жінки мали обмежені права, але з часом їх становище покращувалося.
- Початковий період: Жінки перебували під опікою чоловіків — спочатку батька, а після одруження — чоловіка чи іншого родича.
- Майнові права: Спочатку жінка не могла мати майно, але пізніше це змінилося.
- Освіта: Римські жінки заможних родин здобували освіту.
- Право голосу: Жінки не мали права голосу і не могли бути обраними до сенату.
- Релігія: Жінки могли бути жрицями й виконувати релігійні обов’язки.
- Пізній період: З часом жінки почали отримувати більше прав і стали більш автономними, особливо у заможних сім’ях. Вони мали можливість володіти майном, брати участь у діловому житті й навіть представляти себе в суді.
Чому терми були популярними серед римлян?
Терми (бані) були популярними серед римлян з кількох причин. По-перше, вони служили для забезпечення гігієни, що мали велике значення в римській культурі. Також вони використовувались для лікування різних хвороб та загартовування організму.
По-друге, терми були центрами соціального життя. Римляни відвідували терми, щоб зустрічатися з друзями, проводити час разом і обговорювати різні теми. Зустрічі у термах мали велике значення для соціального спілкування.
Терми також пропонували багато розваг. Вони мали спортивні майданчики, бібліотеки, сади і навіть театри.
Терми були доступними для широкої громадськості. У Римі були побудовані великі державні терми, до яких був безкоштовний або дуже дешевий доступ. Це означало, що майже всі римляни могли скористатися їхніми послугами.
ІІ. Обговоріть у групі
1. Як ви розумієте слова давньоримського філософа, державного діяча Сенеки: «Шлюбний союз — перша сходинка людського суспільства», та норму Сімейного кодексу України: «Сім’я є первинним та основним осередком суспільства»? Яка думка об’єднує ці тексти?
Обидва тексти говорять про важливість сім’ї в суспільстві.
Сім’я – це місце, де людина вчиться багатьом цінностям і навичкам, таким як спілкування, довіра і відповідальність.
Сенека вважав, що шлюб є основою для формування суспільства.
Сімейний кодекс України підтверджує цю думку, стверджуючи, що сім’я є основним “будівельним блоком” суспільства.
Отже, основна ідея обох текстів полягає в тому, що стабільність, добробут та моральні цінності суспільства починаються з сім’ї.
2. Уявіть себе жителем Рима, Сиракуз, Помпеї. Із запропонованих продуктів складіть меню на один день — сніданок, обід, вечеря
Меню жителя Рима:
Сніданок:
- Puls: варена каша з зерен, як правило, пшениці, може бути заправлена медом.
- Сухий хліб.
- Виноград або ягоди.
Обід:
- Moretum: паста зі свіжих зелених листків, часнику, сиру та оливкової олії.
- Bulga: варена пшениця з овочами або м’ясом.
- Оливки, сир і хліб.
Вечеря:
- Lenticula: страва з сочевиці, часто з додаванням м’яса.
- Gustum: невелика закуска, яка може включати в себе рибу, яйця або овочі.
- Фруктовий компот або пудинг на десерт.
- Вино або медова вода для пиття.
III**. Мислю творчо**
1. Виконайте творчий проєкт: «Сторінка учня римської риторичної школи в соціальній мережі
Сторінка учня римської риторичної школи в соціальній мережі
👋 Привіт, всім! Я – Юлій Римський, учень риторичної школи в античному Римі. Я дуже захоплююсь мистецтвом ведення публічних виступів та дебатів.
📚 Практикуємося у риториці: сьогодні вивчаємо етапи підготовки до виступу. Відбувається це в рамках наших уроків у школі. Вчимось аналізувати аудиторію, будувати аргументацію та переконувати слухачів.
📖 Зараз ми досліджуємо античні мови та літературу. Я вивчаю латинську та грецьку мови, щоб розуміти класичні твори в оригіналі. Незабаром плануємо влаштувати дебати на тему “Демократія проти деспотії”.
💬 Не можу дочекатися, коли зможу продемонструвати свої навички в публічних виступах. Вже зараз намагаюся випереджати свій час і використовую соціальні мережі для практики. Радий знайомству з іншими студентами риторичної школи та обговорювати наші досягнення.
📢 Приєднуйтесь до мене, щоб дізнаватися більше про риторику, спілкуватися та обмінюватися ідеями!
#РимськаРиторика #АнтичнийСвіт #ПублічніВиступи
2. Складіть комікс (коротку розповідь у картинках) «Якими досягненнями римської повсякденної культури ми користуємося сьогодні».