2.1. Ознаки суспільства
⚡ Міркуємо і діємо
1. Проведіть у класі дискусію на тему «Що є головним об’єднувачем суспільства: спільна культура, територія, сталість чи ідентичність?»
Головним об’єднувачем суспільства є спільна культура, бо саме вона формує систему цінностей, норм і моделей поведінки, які згуртовують людей у спільноту. Наприклад, українське суспільство об’єднує спільна мова, традиції та звичаї, навіть якщо люди живуть у різних регіонах країни. Історичний приклад – єврейські громади, які зберігали свою ідентичність і культуру навіть без власної території протягом століть. Проте територія, сталість і ідентичність також важливі: територія забезпечує простір для реалізації культури, сталість – тривалість існування спільноти, а ідентичність – усвідомлення своєї належності до певної групи.
2. Назвіть основні ознаки суспільства.
- Спільна культура
- Спільна територія
- Спільна ідентичність
- Сталість існування
3. Розкажіть про кожну з ознак суспільства, використовуючи відповідні приклади з реального життя або історії.
- Спільна культура: Українці мають спільну мову, традиції, свята (наприклад, Різдво, Великдень).
- Спільна територія: Французи живуть на території Франції, де діє одна система законів і культурних норм.
- Спільна ідентичність: Американці відчувають себе частиною нації, навіть якщо мають різне походження.
- Сталість: Японське суспільство існує тисячі років, зберігаючи свої традиції і передаючи їх з покоління в покоління.
4. Наведіть три приклади впливу культури на формування суспільства.
- Соціальні мережі формують нові цінності й моделі поведінки, впливають на спілкування та освіту.
- Громадська діяльність допомагає поширювати культурні цінності та традиції, формує громадську думку.
- Правова культура (наприклад, дотримання законів, повага до прав людини) визначає рівень розвитку суспільства та його стабільність.
2.2. Структура суспільства
Яка із запропонованих схем враховує розміщення елементів у структурі суспільства, а яка відображає характер взаємодії між ними?
Схема зліва (у вигляді концентричних кіл) враховує розміщення елементів у структурі суспільства: вона показує, як статуси, ролі, групи, організації та соціальні інститути розташовані від простіших до складніших складових.
Схема справа (у вигляді стрілок і блоків) відображає характер взаємодії між цими елементами: вона підкреслює, що статуси, ролі, групи, організації та соціальні інститути постійно взаємодіють між собою, а не просто розташовані один в одному.
⚡ Міркуємо і діємо
1. Утворіть групи і обговоріть, які соціальні статуси ви маєте у своєму житті. Як ці статуси впливають на вашу поведінку і очікування інших людей?
Я маю статуси: учень, син/донька, друг, громадянин, член спортивної секції. Як учень, я дотримуюсь правил школи й поважаю вчителів; як син/донька – допомагаю батькам; як друг – підтримую товаришів. Інші очікують від мене відповідної поведінки: вчителі – старанності, батьки – слухняності, друзі – взаємодопомоги.
2. Обговоріть у класі, чому інституціалізація є важливою для функціонування суспільства? Поясніть, які переваги вона надає у порівнянні з неформальними установками.
Інституціалізація важлива, бо забезпечує передбачуваність, порядок і стабільність у суспільстві. Соціальні інститути (сім’я, школа, держава) мають чіткі правила, які допомагають вирішувати проблеми організовано, а не хаотично. На відміну від неформальних установок, інститути гарантують сталість, спадковість і регулювання поведінки людей.
3. Що означає термін «соціальна структура»?
Соціальна структура – це будова суспільства, тобто система елементів (статуси, ролі, групи, організації, соціальні інститути), між якими постійно відбуваються взаємодії.
4. Як можна пояснити унікальність суспільства за допомогою соціальної структури?
Унікальність суспільства визначається тим, як саме поєднані, розміщені й взаємодіють елементи соціальної структури: які групи домінують, які інститути найважливіші, які цінності поширені. Наприклад, у різних країнах різні ролі відіграють сім’я, релігія чи освіта.
5. Наведіть приклади соціальних груп та організацій.
Соціальні групи: клас, сім’я, спортивна команда, релігійна громада.
Соціальні організації: школа, лікарня, підприємство, банк, політична партія.
🤝 Працюємо разом
А. Вправа «Соціальна організація». Дослідіть одну з соціальних організацій у вашому місті або селі (наприклад, школу, лікарню, підприємство). Напишіть короткий звіт про цілі, завдання і структуру цієї організації.
Школа – це соціальна організація, створена для навчання й виховання дітей.
Цілі:
- Надання учням знань із різних предметів
- Формування навичок і цінностей, потрібних для життя в суспільстві
- Соціалізація дітей, підготовка до подальшого навчання чи праці
Завдання:
- Організувати навчальний процес (уроки, гуртки, заходи)
- Виховувати повагу до інших, відповідальність, дисципліну
- Підтримувати безпечне та комфортне середовище для всіх учасників освітнього процесу
Структура:
- Директор (керує школою)
- Заступники директора (відповідають за навчальну, виховну роботу, безпеку)
- Вчителі (проводять уроки, виховні заходи)
- Учні (основні учасники навчального процесу)
- Технічний персонал (прибиральники, сторожі, кухарі)
Б. Вправа «Соціальний інститут»
Доберіть приклади соціальних інститутів.
- Сім’я
- Держава
- Освіта (школа, університет)
- Релігія (церква, конфесії)
- Економіка (підприємства, ринок)
- Засоби масової інформації
Визначте, якою є роль в суспільстві одного з цих інститутів (на вибір).
Наприклад, роль сім’ї: сім’я відповідає за турботу про членів родини, виховання дітей, передавання цінностей і норм, забезпечення емоційної підтримки й відтворення населення. Вона формує перші соціальні навички, навчає співжиття, відповідальності та любові.
Есе “Роль соціальних інститутів у підтримці стабільності суспільства”
Соціальні інститути – це основа стабільності будь-якого суспільства. Вони створюють чіткі правила, норми й стандарти, які регулюють поведінку людей і забезпечують порядок. Наприклад, інститут держави підтримує закони та безпеку, сім’я – виховує нове покоління, школа – навчає та готує дітей до дорослого життя, економічні інститути забезпечують добробут і робочі місця.
У моєму житті роль інституту освіти дуже помітна: школа не лише дає знання, а й формує дисципліну, вчить працювати в команді, вирішувати конфлікти. Завдяки цьому я почуваюся впевнено, знаю, як поводитися у різних ситуаціях, і розумію, чого очікують від мене інші.
Соціальні інститути замінюють хаотичну поведінку людей на організовану, що дозволяє уникати конфліктів і кризи. Вони забезпечують передбачуваність, спадковість традицій і стабільність у суспільстві. Саме завдяки їм суспільство може розвиватися, долати труднощі й залишатися згуртованим навіть у складні часи.
2.3. Соціальна нерівність. Соціальна мобільність. Різноманітність і рівність
🤝 Працюємо разом
А. Знайдіть приклади людей з вашої місцевості або історії, які демонструють вертикальну або горизонтальну мобільність. Розкажіть їхні історії і обговоріть фактори, що сприяли їхньому переміщенню в соціальній ієрархії.
Вертикальна мобільність:
У моєму місті прикладом вертикальної мобільності є історія вчителя, який після здобуття вищої освіти та активної участі у громадських проєктах став директором школи. Його переміщення з рядового вчителя до керівника закладу відбулося завдяки наполегливості, підвищенню кваліфікації та лідерським якостям.
Горизонтальна мобільність:
Приклад горизонтальної мобільності – медсестра, яка перейшла працювати з однієї лікарні в іншу, залишаючись у тій самій професійній групі. Зміна місця роботи не змінила її соціального статусу, але дозволила отримати кращі умови праці.
Фактори, що сприяли мобільності:
- Освіта та професійний розвиток
- Особисті якості (ініціативність, працьовитість)
- Соціальні зв’язки
- Економічна ситуація в регіоні
- Можливість міграції або зміни місця роботи
Б. Проаналізуйте текст і назвіть фактори, які призводять до соціальної нерівності. Чи може соціальна нерівність бути корисною для суспільства?
Фактори соціальної нерівності:
- Відмінності у доходах
- Різний рівень освіти
- Вік, здоров’я, стать, етнічна чи релігійна належність
Соціальна нерівність може бути корисною для суспільства, бо вона стимулює людей розвиватися, прагнути кращого місця в ієрархії, бути винахідливими й наполегливими. Нерівність є джерелом суспільної енергії, яка стимулює розвиток і прогрес.
⚡ Міркуємо і діємо
1. Обговоріть у групах основні категорії соціальної стратифікації і методи її вимірювання. Які є переваги і недоліки стратифікації для суспільства?
Основні категорії соціальної стратифікації: дохід, освіта, влада, престиж.
Методи вимірювання:
- Дохід – у грошових одиницях
- Освіта – кількість і якість років навчання
- Влада – кількість людей, на яких поширюється вплив
- Престиж – визначається через опитування, рейтинги
Переваги стратифікації:
- Стимулює розвиток, мотивує людей досягати більшого
- Формує соціальну енергію для прогресу
Недоліки стратифікації:
- Породжує нерівність, напруження, конфлікти
- Може призвести до бунтів, революцій
- Обмежує доступ до благ для окремих груп
2. Поясніть поняття вертикальної та горизонтальної соціальної мобільності.
Горизонтальна мобільність – це перехід у межах одного прощарку (наприклад, зміна роботи на таку ж, але в іншому місці).
Вертикальна мобільність – це підйом або спуск між різними соціальними прошарками (наприклад, з робітника стати директором або навпаки).
3. Які можливі наслідки високого рівня соціальної мобільності для індивідів і суспільства в цілому?
- Для індивідів: більше шансів реалізувати себе, змінити статус, підвищити добробут
- Для суспільства: оновлення еліт, зменшення соціальної напруги, динамічний розвиток
- Але можливі й ризики: нестабільність, втрата традицій, невизначеність
4. Як демократичні суспільства намагаються забезпечити рівність шансів для різних соціальних груп?
- Забезпечують рівність усіх перед законом
- Гарантують рівність прав і свобод незалежно від походження, статі, релігії
- Впроваджують додаткові пільги та гарантії для вразливих груп (люди з інвалідністю, жінки, національні меншини), щоб вирівняти їхні шанси
Для завершення теми
1. Що таке «соціальна мобільність»? Наведіть приклади різних соціальних ролей, статусів.
Соціальна мобільність – це процес переміщення людей або груп у соціальній структурі суспільства, тобто зміна їхнього місця серед соціальних прошарків або груп.
Приклади соціальних ролей і статусів: учень, вчитель, лікар, підприємець, мати, громадянин, волонтер, директор.
2. Як спільна територія сприяє згуртованості суспільства?
Спільна територія об’єднує людей, дає змогу реалізовувати спільну культуру, встановлювати контакти, розвивати спільні інтереси та ідентичність, що сприяє згуртованості суспільства.
3. Які переваги має існування спільної культури для формування суспільства? Які фактори сприяють соціальній мобільності в сучасному світі?
Переваги спільної культури: формує спільні цінності, норми, забезпечує взаєморозуміння, підтримує єдність і стабільність суспільства.
Фактори, що сприяють соціальній мобільності: освіта, професійний розвиток, економічне зростання, розвиток людського капіталу, зміна місця проживання, набуття нових навичок.
4. Наведіть приклади того, як суспільство контролює поведінку носіїв престижних статусів.
Суспільство суворо стежить за поведінкою носіїв престижних статусів (наприклад, президента, судді, директора), обмежує їхню свободу дій, вимагає дотримання високих моральних і професійних стандартів, а за порушення – засуджує чи карає.
5. Порівняйте поняття «група» та «організація».
Група | Організація |
---|---|
Виникає неформально | Створюється цілеспрямовано |
Може не мати чіткої структури | Має формальну структуру та розподіл ролей |
Приклад: компанія друзів | Приклад: школа, підприємство, банк |
6. Вас запросили на учнівську наукову конференцію «Роль соціальних інститутів у підтримці стабільності суспільства». Оберіть тему і сформулюйте назву своєї доповіді, підготуйте тези.
Тема: «Роль освіти як соціального інституту у зміцненні стабільності суспільства»
Тези:
- Освіта формує спільні цінності та норми.
- Сприяє соціалізації молоді та передачі досвіду.
- Забезпечує рівність можливостей і підтримує соціальну мобільність.
- Виховує громадянську відповідальність і патріотизм.
- Освіта допомагає адаптуватися до змін і зберігати стабільність суспільства.