§1. Предмет шкільної історії

Зміст ГДЗ 5 клас Власов

Міркуємо

Роздивіться фотографії своїх однолітків. На якій зі світлин зображено ваших сучасників? Як ви думаєте, чи впливає час, у який випало жити людині, на її долю? Чи розповідали вам батьки чи інші дорослі про своє дитинство? Чи цікаво вам дізнаватися, яким було життя в минулому?

На фотографії номер 2 зображено ваших сучасників, адже діти на ній одягнені у вишиванки, які є традиційним українським одягом і досі популярні серед школярів, особливо під час святкувань та особливих шкільних заходів.

Час, у який випало жити людині, безумовно впливає на її долю. Різні історичні епохи мають свої особливості, виклики та можливості, які формують життєвий шлях людини. Наприклад, технологічний прогрес, соціальні зміни, політичні події та економічні умови можуть впливати на освіту, професію та загальний спосіб життя.

Мої батьки розповідали мені про своє дитинство, і це було дуже цікаво. Вони ділилися історіями про те, як вони гралися на вулиці без гаджетів, як ходили до школи, які предмети вивчали та які були популярні розваги.

Мені дуже цікаво дізнаватися, яким було життя в минулому. Це допомагає зрозуміти, як змінювалося суспільство, які були традиції та які виклики доводилося долати попереднім поколінням. Знання історії також важливе для розуміння того, як формувалася наша культура та ідентичність.

Досліджуємо

Роздивіться ілюстрації. Поділіться припущеннями про те, що може мати свою історію.

На цій ілюстрації зображено різні предмети, і кожен з них може мати свою унікальну історію.

  1. Іграшка з дерева – може бути частиною старого дерева, яке бачило багато років і змін у природі.
  2. Яхта – це сучасне судно, яке, можливо, подорожувало по різних морях і океанах, було свідком різних пригод.
  3. Лялька в національному костюмі – може розповісти про традиції та культуру регіону, з якого вона походить.
  4. Смартфон – це пристрій, який міг зберігати в собі багато особистих історій, повідомлень, фотографій та важливих моментів життя його власника.
  5. Ляльки-мотанки – це традиційні українські іграшки, які мають давню історію і можуть бути пов’язані з обрядами та віруваннями.
  6. Старовинний телефон – це предмет, який міг бути свідком багатьох розмов і подій у минулому.
  7. Вітрильник – це корабель, який міг здійснювати далекі морські подорожі, відкривати нові землі та переживати пригоди.

Кожен з цих предметів міг би розповісти свою унікальну історію, якби вони могли говорити.

Читаємо. Що дізналися з текстів про те, як раніше відбувалося навчання?

Ось що я дізнався з текстів про те, як раніше відбувалося навчання:

  1. У братських школах, які з’явилися у 16 столітті, дітей навчали рідною мовою. Там вивчали грамоту, арифметику, іноземні мови. Навчалися як діти з багатих, так і з бідних родин (Текст 1).
  2. У братських школах місця розподілялися за успіхами в навчанні, а не за багатством. Вчитель мав однаково вчити всіх дітей (Текст 2).
  3. У 17 столітті арабський мандрівник здивувався, що в Україні більшість людей, навіть жінки, вміли читати. Священики навчали сиріт (Текст 2).
  4. Окремий предмет “Історія України” з’явився у школах тільки у 20 столітті. До того її не викладали (Текст 3).

Ось що я зміг знайти. Сподіваюся, це допоможе! Якщо потрібні якісь уточнення, будь ласка, запитуйте.

Яка інформація з текстів зацікавила вас найбільше? Про що хотіли б довідатися докладніше? Який текст створено очевидцем того, про що в ньому йдеться?

Мене найбільше зацікавила інформація про братські школи, засновані у XVI столітті. Цікаво, що в них навчалися діти як з багатих, так і з бідних родин. Хотілося б дізнатися більше про повсякденне життя та навчання в таких школах.

Також цікаво про те, що в Козацькій Україні навіть більшість жінок і дочок козаків уміли читати і знали церковні служби. Це свідчить про високий рівень грамотності в тогочасному українському суспільстві.

Текст, створений очевидцем, – це уривок зі щоденника арабського мандрівника Павла Алеппського. Він особисто спостерігав високу грамотність населення в Україні під час своєї подорожі 1654 року

Яке значення для уроків історії мають поняття «час», «простір», «минуле», «сьогодення», «людина», «суспільство», «подія»? З якими шкільними предметами пов’язана історія? Поясніть, у чому виявляється цей зв’язок.

Значення основних понять для уроків історії:

Час – дозволяє визначити, коли відбувалися історичні події та явища, встановити їх послідовність і тривалість.

Простір – дає уявлення, де саме розгорталися історичні події.

Минуле – все, що відбулося в минулому і є предметом вивчення історії.

Сьогодення – результат історичного розвитку, на який вплинуло минуле.

Людина – основний суб’єкт історії, творець історичного процесу.

Суспільство – сукупність людей, об’єднаних певними зв’язками.

Подія – конкретний факт минулого, що мав певні причини і наслідки.

Історія пов’язана з багатьма шкільними предметами:

Географія – визначає просторові межі історичних подій та явищ.

Література – відображає історичну епоху у художніх творах.

Мистецтво – передає дух певної історичної доби.

Суспільствознавство – вивчає суспільні процеси, пов’язані з історією.

Іноземні мови – містять інформацію про історію інших країн і народів.

Рефлексія

Чи цікавим для вас виявилося знайомство з новим навчальним предметом – історією? Що сподобалося найбільше?

Так, знайомство з предметом історії було дуже цікавим.

Мені найбільше сподобалося дізнаватися про минуле нашої країни – про те, як жили люди в різні історичні епохи, які події відбувалися і як вони вплинули на подальший розвиток України. Цікаво було порівнювати життя людей у минулому і теперішньому.

Також мені сподобалося вивчати про видатних історичних особистостей, які зробили великий внесок в історію нашої країни. Це, наприклад, князі Київської Русі, гетьмани козацької доби, діячі українського національного відродження. Цікаво було дізнатися про їхнє життя та діяльність.

Оцініть себе

Що вивчає предмет «історія» у школі?

Предмет “історія” вивчає минуле людства, історичні факти та події

Навіщо вивчати історію?

Вивчення історії в школі допомагає:

  • пізнати минуле своєї країни та народу
  • сформувати відповідні навички аналізу історичної інформації та джерел
  • підготуватися до поглибленого вивчення історії у старших класах

За допомогою яких засобів навчатиметеся історії?

Основними засобами вивчення історії є:

  • робота з різними джерелами інформації (тексти, фото, карти тощо)
  • рефлексія – аналіз власних вражень, емоцій, знань
  • різноманітні методи опитування

Оберіть з матеріалів параграфа два історичні факти (події, імена історичних постатей) і коротко розкажіть, що довідалися про них

Ось два цікаві історичні факти з тексту:

  1. Братські школи в Україні у XVI-XVII століттях. Це були школи, засновані при православних церквах у містах. У них навчалися діти як із заможних, так і з бідних родин. Дітей навчали рідною мовою, вивчали грамоту, арифметику, іноземні мови.
  2. Висока грамотність населення в Козацькій Україні. Арабський мандрівник Павло Алеппський, який подорожував Україною у XVII столітті, зазначав, що більшість мешканців, навіть жінки й дочки козаків, уміли читати й знали церковні служби.

Ось такі цікаві факти я запам’ятав з тексту.

Домашнє завдання

Намалюйте емблему нового навчального предмета (доберіть малюнок-символ, придумайте гасло). Підготуйтеся на наступному уроці презентувати її в класі.

Гасло: “Пізнай свою історію – пізнай себе”

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *