1. Що запам’яталося?
Пригадай, що означають подані нижче терміни. Склади з ними речення.
Історія
Історія – це наука, яка вивчає минуле людства. Це слово походить з грецької мови і означає “оповідь”, “переказ про відоме досліджене минуле”, “дослідження”, “знання”.
Речення: Вивчаючи історію, ми дізнаємося про важливі події минулого та їх вплив на сучасне життя.
Дослідник історії
Дослідник історії – це людина, яка вивчає та аналізує історичні події, факти та джерела. Вони мають бути чесними, неупередженими та враховувати всю повноту інформації, щоб не допускати спотворення образу минулого.
Речення: Дослідник історії ретельно вивчає старовинні документи, щоб відтворити картину минулих подій.
Суспільство
Суспільство – це сукупність людей, об’єднаних певними відносинами, обумовленими історично змінним способом виробництва матеріальних і духовних благ.
Речення: Розвиток суспільства тісно пов’язаний з історичними подіями та змінами, які відбуваються протягом часу.
2. Мандрівка в часі
Напиши, як люди дізнаються про те, що відбувалося в минулому?
Історики досліджують письмові документи, археологічні знахідки та інші матеріальні свідчення минулого. Археологи проводять розкопки, щоб знайти артефакти та залишки давніх поселень. Вчені вивчають старовинні тексти, літописи та хроніки, які містять інформацію про минулі події.
Сучасні технології, як радіовуглецевий аналіз, допомагають датувати знахідки. Люди відвідують музеї та історичні пам’ятки, де можна побачити артефакти минулого. Віртуальні технології дозволяють здійснювати 3D-тури історичними місцями. Вивчення історії в школах та університетах допомагає зрозуміти послідовність історичних подій
3. Діаграма «Україна і світ».
Заповни таблицю навколо діаграми: впиши факти та події минулого, які стосуються світової історії та історії України, тобто є спільними.
- Трипільська культура
- Скіфська держава
- Грецькі колонії на узбережжі Чорного моря
- Поширення християнства
- Монгольська навала
- Епоха Відродження
- Промислова революція
- Перша світова війна
- Друга світова війна
- Освоєння космосу
Ці події та явища є спільними для історії України та світової історії, оскільки вони мали значний вплив як на розвиток українських земель, так і на світові процеси в цілому. Вони демонструють, що історія України є невід’ємною частиною світової історії, і багато ключових подій світового масштабу безпосередньо впливали на українські території та населення.
4. Дослідник історії
Ознайомся з думками античного письменника II століття, сирійця за походженням — Лукіана. Яким бачить «ідеального» історика давній автор? Якими професійними рисами, на твою думку, повинен володіти сучасний дослідник історії?
За словами Лукіана, ідеальний історик повинен мати такі риси:
- Безстрашність – не боятися говорити правду.
- Непідкупність – не піддаватися впливу грошей чи подарунків.
- Незалежність – не залежати від чужої думки чи впливу.
- Відданість свободі слова та істині.
- Прямолінійність – називати речі своїми іменами.
- Неупередженість – не керуватися ні дружбою, ні ненавистю.
- Справедливість – бути справедливим суддею подій.
- Доброзичливість до всіх, але без надмірності.
- Космополітизм – бути “чужоземцем і людиною без батьківщини” у своїх працях.
- Керуватися лише власною совістю.
Сучасний дослідник історії повинен мати такі професійні риси:
- Об’єктивність – прагнення неупереджено висвітлювати історичні події.
- Критичне мислення – вміння аналізувати та перевіряти інформацію.
- Ерудованість – глибокі знання з історії та суміжних дисциплін.
- Аналітичні здібності – вміння працювати з великими обсягами інформації.
- Чесність – не приховувати факти, навіть якщо вони суперечать усталеним поглядам.
- Неупередженість – не керуватися особистими чи політичними уподобаннями.
- Етичність – дотримуватися професійної етики історика.
- Відкритість до нових ідей та інтерпретацій.
- Вміння працювати з різними джерелами інформації.
- Здатність до міждисциплінарного підходу в дослідженнях.
5. З різних ракурсів.
Чому погляди на одну й ту ж історичну подію можуть відрізнятися? Наведи відомі тобі приклади.
Погляди на одну й ту ж історичну подію можуть відрізнятися з таких причин:
- Різні джерела інформації – люди можуть спиратися на різні документи, свідчення очевидців тощо.
- Особисті переконання та упередження – власний світогляд впливає на інтерпретацію подій.
- Національна або культурна приналежність – представники різних країн чи культур можуть по-різному оцінювати одні й ті ж факти.
- Часова віддаленість – з часом можуть з’являтися нові дані, що змінюють погляд на подію.
- Політичні інтереси – влада може нав’язувати певну інтерпретацію подій.
Приклади:
- Різні погляди на причини та наслідки Другої світової війни в різних країнах.
- Відмінні оцінки ролі історичних постатей (наприклад, Богдана Хмельницького) в українській та польській історіографіях.
- Різне трактування подій Української революції 1917-1921 років у радянській та сучасній українській історіографії.
6. Навіщо вивчати історію?
Доповни речення.
Історія важлива, адже вона допомагає нам, людям, пам’ятати про важливі події та досвід минулих поколінь. Коли ми вивчаємо історію, то розуміємо причини та наслідки різних подій, і як формувалося сьогодення. Те, що ми дізнаємося на уроках історії, може допомогти нам вирішити, що робити у схожих ситуаціях у майбутньому та уникнути помилок минулого. Вивчаючи історію, ми відчуваємо зв’язок із предками та культурною спадщиною у минулому
7. Власна думка.
Поміркуй та вислови коротке власне судження «Чи може історія бути сучасною?».
Так, історія може бути сучасною. Вона постійно оновлюється завдяки новим фактам і методам дослідження. Події сьогодення швидко стають історією. Історія допомагає краще розуміти сучасність, пояснюючи її джерела. Нові технології, як віртуальні музеї, роблять історію більш доступною для сучасників. Отже, історія пов’язує минуле, теперішнє і майбутнє.